Hej!

Ska lägga om taket från singelkupigt till dubbelkupigt tegel till våren men tänkte börja kolla redan nu vad det kan tänkas landa på i Materialkostnad. Kommer göra jobbet själv.

Vad kan vanligt dubbelkupigt rött tegel ligga på per m2 eller per platta? Har 120kvm stort hus med ett tak som ett upp & ner vänt V. Inga andra vinklar.
Men är det någon som har någorlunda koll på vad priset kan landa på per kvm?

Tänkte börja ringa runt lite firmor till veckan, men kan vara bra att ha lite egna referenser att kolla mot också så man inte går på riktiga nitar. Kanske är billigare om jag åker iväg och hämtar någon annanstans i landet t ex? Bor i Gävle.
 
Sen en sak till, vad kan man ta ut för pris på singelkupigt tegel från ett -60tals hus? Det är fint skick på plattorna, dock något missfärgade.
 
Tror vi talar 75kr/kvm för betongpannor och det dubbla för lertegel. Mycket ungefärligt alltså. Detta är bara för själva pannorna.

/Anders
 
Vad är det du vill göra med taket?
Är pappen murken och behöver bytas är det ju "bara" att lägga tillbaka pannorna.
Eller vill du bara byta till tvåkupigt?
 
Anders_Nilsson tackar då har man ett riktvärde iaf. Är det någon som vet om det är stor skillnad mellan olika städer t ex i priser på pannorna? Tänkte om man kanske ska kolla runt lite extra utanför gävle. Fast kanske inte är någon ide?

Fotografen, kommer byta från enkupigt till tvåkupigt då taket börja få några år på nacken. Underpapp är fin där vi kollat och vinden har inte en tillstymmelse till läckagefläck. Men vill ändå byta då jag vill ha nytt och fräscht så jag med säkerhet vet att det håller ett bra tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.