Hej. Jag har gjort en sökning här på forumet men har inte hittat något som passar.

Jag undrar ifall någon har laggt på en extraruta på sina tvåglasfönster (typ ProPeak Energispar) och hur väl fungerar detta?
Eftersom vi har väldigt stora fönster kan det bli ganska saftigt att byta ut dom helt.

Det är inte så mycket för ljudisoleringen jag vill åtgärda det utan för kalldraget.

/Babbis
 
Hej! Det här är ganska nytt så jag förstår att ingen svarat på tråden. Jag lät installera 16 rutor nu på hösten, som gick runt 20000. Fönstren funkar i sig bra, men gubbarna från Grundels kom sent på kvällen i mörker. Tvätt av underliggande ruta därefter, blev inte rent, det ser man i dagsljus. Tips: kolla noga vad de gör, det går rätt stressig till. De jobbar så att svetten lackar och har inte tid för koll av resultat. Funderar på om jag ska försöka hänvisa till garantin och få dem göra om (då blir det kassett för det går inte ta bort extra rutan igen).
 
Ok. Hoppas du får någon rätsida på det hela.
Men hur känner du att klimatet blivit inomhus? Det kanske är för tidigt för att säga när inte den riktiga vintern har börjat än, men känner du att kalldraget har minskat efter installationen?
 
Är precis i farten (gör det själv) att byta ut innerrutan i fönstren på nedervåningen mot Grundels kasset "Thermosmart". Kan inte säga så mycket om effekten av det ännu, fast allt måste vara bättre än hur det var förut. Befintliga innerrutan är 2mm, som ett tavelglas. Rent arbetsmässigt är det inga problem att göra det själv. Liksom "sepnur" har jag 16 rutor, totalpris för kasseter (2*4mm energiglas med nån gas mellan) 13' för samtliga. 9,5 fönsterbågar installerade fre-sön, några till hinns med innan vi reser bort senare i veckan. Fönstren är av normalstorlek.
 
Jag har nu känt på detta ett tag. Resultatet är bra, kallraset är borta. Jag har även installerat en värmepump i huset, som inte lovades att den ska räcka till för värme i övervåningen. Men det gör den nu med 3-glasfönster, faktiskt! Ner till -10 utomhus har jag bara värmepumpen (typ luft-luft) som värmekälla. Har runt 20 grader i nedre plan och 18 på övre plan. Det räcker för det är bara sovrum där.
Vad gäller orena fönster så syns det inte nu på vintern, men när våren kommer blir det nog mer irriterande. Får se vad jag gör sedan. Det är ett års installationsgaranti.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.