Vi har en högtryck på firman, med trumma på, fast med sådan spolslang istället för den vanliga matarslangen.
Otroligt smidig om man bortser från vikten. Man slipper alla problem med lös slang i en hög, slang som måste styras med vanliga handtaget o.s.v.
Sitter ett litet extra ventilpaket på utgående med en manometer och en redigt tilltagen spak för högtrycksvatten av/på.
Klarar 140 bar och 95 C matarvattentemp.
Tror det är en Kränzle/Gelins-KGK
Läste dock nu i skrivande stund att det är den vanliga matarslangen med speciell dysa för rörspolning som är magin. Finns olika dysor att köpa enl deras hemsida, vi har tre lr fyra olika på vår.
 
ryabacken skrev:
som en gasell över snövallarna sprang jag till brunnen
:D

Grattis till att allt "löste sig". :)
 
Tyresö
ryabacken skrev:
Jag lyckades låna en högtryckstvätt med spolmunstycke å jag kunde bara inte låta bli, var tvungen att testa den "inair".. Nu pratar vi inte mer om det...

Jag tryckte ner slangen mot stoppet och satt å drog i slangen medans den kämpade för att komma framåt som en rackans betonghammare "a la lite" Ibland hände ingenting och ibland stack den iväg nån centimeter. Verkade drygt men jag fortsatte och efter säkert en halvtimme sjönk vattnet lite vilket innebär att jag var igenom, som en gasell över snövallarna sprang jag till brunnen, kastade upp brunnslocket å glodde ner i tanken.. Det kom ut allt möjligt kan jag säga, såg mest ut som betong och till sist en jvla toadofthållare som säkert startat hela skiten. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur denna sörja av hårda hopbetongkletade pappers och skithögar skulle kunna förflyttas elller trasas sönder av vare sig band eller roterande fjäder.

Jag säger bara det, högtryck is the shit

80% av min vakna tid, har jag skitiga betongstänkta kläder på mej. 78 % av den tiden, måste jag ha dom kläderna på mej för att skydda mej mot betongstänk under tiden dom vältränade tatuerade gymkillarna gjuter sina betongplattor....jag pumpar bara fram deras betong......men dom brukar vara snälla mot mej...

Dom sista 2% av min vakna viktiga tid har jag dom riktigt skitiga kläderna på mej, för att känna mej som en riktig man, som faktiskt inte behöver ha skitiga kläder på sej - men har det ändå!! (vi riktiga män vill ha det så och det är vi som bestämmer det!!!) Bara för att ta in och känna atmosfären och känslan av att vara en riktig man (förutom att jag ska dammsuga, laga mat, dammsuga, putsa fönster, dammsuga, byta lakan och bädda rent, dammsuga....) Min fru slår mej faktiskt inte så mycket.....men jag har skitiga och manliga kläder på jobbet....


"ryabacken"

Du är nog det mest manliga jag kan tänka mej - min fru instämmer, du löste problemet utan tjafs.....hade du klädnypa eller Arméns gasmask?
Jag kan villigt erkänna att jag hela hösten brukar stå i smacklera och spöregn i +5grader, 17 - 19 timmar nonstop och pumpa betong, 5 - 6 dagar/vecka. Jag är fullsmetad med lera och genomblöt efter att släpa på alla dessa smacklerasmetade betongslangar i alla timmar hela dagen och inpå natten - jag är genomfrusen, genomblöt, hungrig och trött, och jag vet aldrig hur många timmar det kommer att ta innan gjutningen är slutförd...När gjutningen är slutförd, så har jag ytterligare minst 2 timmar att rengöra betongslangar och betongpump i spöregn - oavsett frusenhet,hunger eller sömnbrist.

Så ser min vardag ut en helt vanlig novemberdag.

Men du, "ryabacken" bräcker mej med långnos-längder på Solvalla. Jag klarar inte av äckel-lukt, jag nekar alla betongpumpningar på Henriksdals Reningsverk (Stockholmarna på forumet vet vad jag menar) - jag klarar inte av att stå och spy flera timmar i sträck.....jag spydde även dagen efter jag hade varit där med betongpumpen första och enda gången - jag råkade tänka på deras äckliga bajsbassänger - då spydde jag igen....

Så min fråga är: hur gjorde du för att inte tokspy? Imponerande målmedvetenhet, men att göra det utan att tokspy.....
 
Du Tyresö, vi riktiga män, som ryabacken och jag, vi påverkas inte av lite skitlukt. Och tänk på att det är något du själv "producerat"

Jaja, doften av våt betong är ju betydligt bättre iaf.

Protte
 
v-g skrev:
Bakifrån är bäst men (tyvärr) är det sällan det går detta är troligen för att det alltid ska jävlas.

Rensband är oftast inget bra då det allt som oftast bara gör "hål" i skiten.

QUOTE]


MEN håll dig till ÄMNET! det är väl inget sexforum det här (men jag håller med om att det kan jävlas bakifrån... LOL)



Haha. tja, vad ska jag säga om lukten då? har aldrig egentligen haft något problem med den eftersom det luktar rosor och dofttvål ifrån det jag lämnar ifrån mig..
 
Gött med lösning på eländet, toadofthållaren var uttjänt misstänker jag.. så den bidrog inte till någon väldoft längre?

Fick stopp i vårt avlopp för några år sedan och lånade ett sånt fett band jag tipsade om tidigare, höll på i timtal med olika tekniker. Gick alltså in i avloppsröret bakifrån via första kammaren i trekammarbrunnen och halvt hängandes nere i brunnen matade jag in rensbandet från helvetet så långt det gick innan det tog stopp. Inget hände. Tejpade en trädgårdsslang med ett hemgjort spetsmustycke på och körde in, inget hände. Av med slangen och juckade på en stund till och inget hände.

Nu började jag (och de andra i hushållet) bli less på skiten. Det började höjas röster om "vi kanske skulle ringa efter en spolbil.."

Vafan, en sista gång då tänkte jag och körde in bandet till stoppet. Döm om min förvåning då det plötsligt morrar till på ett obeskrivligt sätt i röret.. jag fattar vad som hänt och retirerar snabbt över kanten. I spänd förväntan kikar jag över kanten och ser hur det står som en kvast ur inloppet till trekammarbrunnen, tror nivån steg med omkring en halv meter! Sällan har skitlukt luktat så gott som då.

Nu har jag av andra anledningar köpt en sån nilfiskslang att rensa med, vilket funkar bra. Har även kollat den "in air" och den avger en fin fontän. Högtryck är som sagt "THE SHIT"!
 
Tyresö: att vara klädd som en "man" hjälper inte om du inte är "man" nog att sniffa kroppslukter! q(;^;)p
 
Det löste sig även för mig, otroligt bra med special slangen för högtryckstvätt. Fick dock montera bort toa stolen för att komma någon vart, efter det gick det som smort...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.