Y
Skissar köp av kök.. skåpen alltså, och Ikea tycker man ska ha 15cm mellan kyl och vägg..

så mycket kan jag inte unna, kanske 2cm...

Men, dagens dörrar är väl hängda på sådant vis så de går att öppna trots att den står mot vägg?




Electrolux ERE38500X http://www.elon.se/produkt/102298
Husqvarna QR2355FX http://www.elon.se/produkt/101975
 
Vårat kylskåp måste man öppna dörren 135 grader för att få ur hyllorna, det står Electrolux på skåpet men är iof ca 10 år.

Säger IKEA 15 cm så är det så, men du kan ju prova olika skåp.

Protte

Electrolux och Huskvarna är väl lika förutom en del del design.
 
Redigerat:
Vårat kylskåp måste man öppna dörren 135 grader för att få ur hyllorna, det står Electrolux på skåpet men är iof ca 10 år.

Säger IKEA 15 cm så är det så, men du kan ju prova olika skåp.

Protte
 
Y
skit oxå, står i bådas produktblad, 150mm... men i mitt fall så är det en väggöppning, så kanske kan gå ändå... kan bara ha 75-80mm distans sen kommer ett fönster..
 
Y
jag har 750mm från vägg till stora dörröppningen... kylet är väl typ 600mm djupt.. och står väl sällan slickad mot väggen..

frågan är om jag skulle kunna beräkna vinklar å skit eller om jag bara ska chansa och köpa vitvaror i blindo...

92mm från vägg till kylet..
150mm från kyldörr till dörröppning... öppningen bör ju låta dörren öppnas lite mer än om det var helvägg...


fast sätter jag frysen där, och inte har de plastlådorna, så är det ju inga lådor man behöver dra ut...
 
Redigerat:
Y
kyldrr.jpg

undra om 135 grader gäller fortfarande... 148,5 grader kan jag mattematiskt öppna..
 
Y
nu kom jag på en sak...efter att ha läst manualer och beräknat hit å dit, mätt på väggen osv..

kan ju öppna dörren åt andra hållet... åååhhh.... suck :)
 
Redigerat:
Är inte det lite bakvänt att öppna åt andra hållet om man har en vägg på det viset? Fast jag skulle nog också göra så om det var enda utvägen.
 
Y
kulfrys.jpg

Jag var ingen dörr eller dörrkarm där ut mot hallen, dock kunde man bara rita såhär hos ikea..

men, jag var i en butik och kikade lite, man behövde inte öppna så extremt mycket för att få ut facken så det ska allt gå oavsett vilken sida jag hänger/öppnar dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.