Jag och min sambo har funderat på Älvsbyhuset Höner, det har en fin planlösning och vi tänker göra en hel del själva. Men på deras hemsida får man inte reda på speciellt mycket, vi skulle gärna vilja veta vart man kan se deras tillvals möjligheter? Har beställt deras katalog, men den verkar inte komma?
 
kontakta en säljare så får du svaren du söker......
 
Hej!

Jag pratade med en säljare från Älvsbyhus idag, och enligt honom kan man inte göra ngra ändringar i planlösning iallafall. Tex om man vill ändra om i köket, så kan man inte det, eftersom de vill värna om deras billiga priser, typ.
Andra tillval som tex kakel över diskbänk (bara "stänkskydd" som standard), andra tapeter, kaklat badrum osv kan man byta, då krediteras man standardutförandet och så får man köpa och sätta upp själv.
Det är ju bra att det är "billigt", men personligen gillar jag inte att man inte kan ändra lite i planlösningen.

De har även 2 olika sorters hus kallat "S-utförande" och "SX- utförnade" där S är typ snikvarianten, där inte tvätt/tork/diskmaskin ingår (kan jag inte fatta.. vem köper ett hus utan tvättmaskin på 2000-talet?) och lite annat. Men det skiljer inte så mkt i pris heller.
Jag har prsilistan hemma, fråga om du vill!

Lycka till!
 
Men om man vill ha exempelvis laminatgolv i alla rum förutom i våtrummen, vad kostar det då? Huset är ju på 101kvm och jag tror att det är plastmatta som standard? Vi har tänkt kakla själva i hall och våtrum samt köket. Men eftersom jag sett några standard bilder på andras hemsidor så inser jag ju att det nog blir en del tillval iallefall :-/
 
Hej, vårat höner kommer 7/2 och vi har valt bort vitvaror+tvätt/torks, badkar+blandare, stänkskydd/diskb, golv i hela huset utan tvättstuga utan problem. Men man får inte mycket i avdrag så tänk på att man kan ju flytta en del till övervångingen, sälja orkar vi inte, det är tillräckligt att göra. Vi fick ca: 8000:- i avdrag för golv+arb, 250:- stänkskydd några exempel som jag kommer ihåg så här utan avtalet framför mig.
Det bästa är att åka till ett av deras säljkontor och prata med en säljare.
Lycka till.
 
Roachen det gick ju väldigt snabbt, annars har man ju hört ganska mycket dåligt om Älvsbyhus. men jag tror att av alla dessa råd som man sett på det här forumet så kommer det att gå lysande ::) jag tror at det kan vara vissa säljare som är krångliga, går ju inte att dra alla över en kam. tack så mycket för alla svar ;)
 
Någon som vet hur mkt man kan få tillbax om man väljer bort köket i ett Höner??
 
Och då har du räknat med vitvarorna också eller??
 
Någon som vet om det går att få in ett hörnbadkar i badrumet i ett höner?
 
Det borde nog inte vara några problem, jag har sett en hel del bilder från det huset eftersom det är det vi är intresserade av ;) Har dock inte sett något hörnbadkar, men har hört folk på detta forumet som har tänkt byta till ett.
 
Ja, det har vi satt in ett.

Vi har satt in ett 1000 x 1600, vilket blev jättesnyggt.

Vi funderade länge på att sätta in ett 1500 x 1500 (isåfall skulle vi ha tagit bort elementet, men nu är jag glad att vi inte gjorde det).

Skicka mig ett direktmeddelande om du vill att jag ska maila dig ett kort på hur snyggt det blev!! :)
 
Silver_fang skrev:
Det borde nog inte vara några problem, jag har sett en hel del bilder från det huset eftersom det är det vi är intresserade av ;) Har dock inte sett något hörnbadkar, men har hört folk på detta forumet som har tänkt byta till ett.
Du har inga bilder som du kan skicka till mig? allt är av intresse!!
 
Har tittat lite mer på köket nu (höner).
Har läst mig till här på forumet att det ska gå att bytta till ex. Ikeas köksluckor.

Min tanke är att behålla de undre skåpen som Älvsbyhus levererar och fixa till det själv med andra luckor.
Skulle sen vilja ta bort de övre skåpen för att köpa dessa av samma tillverkare som till köksluckorna (vill ej ha fullhöjd i köket). Tar även bort högskåpet och hoppas på att få plats med en köksö.

Någon som vet om det skulle gå att genomföra?

Riktigt kul är det att sitta och leka med Ikeas inredningsverktyg!
(http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/plannersplash.html)
 
Angående att välja bort köket i Älvsbyhus så trodde vi att vi skulle få avdrag på 16000 kronor, men det blev lite mindre. Minns inte den exakta summan, men det är en stor förlust i kronor att välja bort köket och köpa eget kök.

Vi ska bygga ett Oden (huset kommer om 11 dagar) och vi valde bort köket. Istället köper vi ett Ikeakök för 28 000 och rostfria vitvaror från Bosch. Köket är man så pass mycket i så vi tyckte att det var värt varenda krona för att få ett kök som vi är nöjda med. Dessutom har jag hört att det är lite krångligt att byta Älvsbyhus luckorna mot Ikealuckor.

/Anna
 
nybyggare_anna skrev:
Istället köper vi ett Ikeakök för 28 000

/Anna
Vilket kök har ni valt från Ikea?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.