Framförallt tänker jag på tilluftsventilerna som jag har har över båda mina fönster i vardagsrummet?

Bor i en lite nyare lägenhet och har en ordentlig frånluftsventil i badrummet som suger ordentligt via en riktig mekanisk ventilationsanordning.

Däremot har jag vanliga tilluftare i vardagsrummet. Har varit på och pillat på alla ventiler nu för att jag skulle vara duktig och städa.

Efter mitt dåd läste jag mig nu till varningar om att man inte ska röra inställda ventiler för att det kan totalt rubba balansen.

Jag skruvade in tilluftarna helt och började från det läget så att säga. Har nu skruvat ut dem ca 2 varv med skruven och kan nu känna kall-luften strömma in när jag håller handen en bit ner på fönstret.

Eller de ska kanske vara helt stängda nu när det är vinter ute?
 
När jag hade ett sådant hus så stängde man till dem (fönsterventilerna) lite på vintern för att minska kalldraget, samt öppnade dem helt på vår/sommar/höst. Man behöver ju dock även lite frisk luft på vintern, så att stänga dem helt är nog ej att rekommendera. Då du bara har mekanisk frånluft så är det inte så viktigt med "balans". Du kommer alltid hur du än ställer fönsterventilerna att ha undertryck i lghten. Det finns säkert de som tycker ventilerna ska vara helt öppna på vintern pga ventilationens skull. Men man vill ju inte ha kallras på sig när man ligger i sängen eller sitter i en soffa så det är vad man själv trivs med.
mvh
 
I instruktionsboken till min Reginair FTX så står det att tilluften ska vara riktad in i rummet. Fast när jag kollade stod alla mot fönstren (de sitter nära fönster allihopa) och det är vad jag förstått justerat så av sakkunniga. Ingen aning vad som är rätt eller fel dock eller om det inte spelar roll. Känns dock som de borde stå innåt rummet för att få bäst cirkulation.
 
Okej tack för era svar!

Jag var ju på och skruvade på frånluften inne i badrummet också när jag skulle rengöra den och nu vet jag inte hur den stod innan.

Jag antar att den tidigare var längre inskruvad än vad jag ställt den nu. Den hörs betydligt mer nu vilket antagligen beror på att jag skruvat ut den mer. Jag har inte den fullt utskruvad men den är ändå rätt så öppen.

Jag tänkte att bra ventilation på toaletten kan väl inte vara negativt, men jag kanske har fel?

Alltså, kan det vara negativt att ha FÖR bra frånluft på toaletten, typ ur fuktsynpunkt???

Nu har jag skruvat den så att den inre tallriken ungefär är parallell med den yttre ringen som sitter i taket om ni är med :)
 
Det är knappast någon risk för fuktproblem. Inte hos dig i alla fall, möjligen hos dina grannar (för om jag fattar saken rätt så var det fråga om en lägenhet), för när du ökar frånluftsflödet hos dig så minskar det hos dom. Och om någon annan också pillar på sina ventiler så kan det uppstå andra fenomen. Om grannen t.ex. öppnar ett fönster när han står och steker bacon så kanske det blir lättare för frånluften i ditt kök att suga in luft via kanalen mellan era badrum (där tryckfallet är mycket lägre än det är tänkt att vara eftersom ni varit och pillat på inställningen) istället för den väg systemet är tänkt att suga in luft. Du kan även sprida ditt eget matos mer i lägenheten eftersom du suger ut en större andel av luften i badrummet än det är tänkt. (Vilket förmodligen medför att det det blir ett mindre utsug i spiskåpan.)
 
Oj, det lät avancerat. Men jag kan alltså inte ha negativt påverkat fuktmiljön i mitt badrum nu när jag ställde om ventilen?, blev lite nervös för att jag ställt till det...

Som amatör tänker man ju att mer frånluft i badrummet måste ju innebära att det torkar upp snabbare - men det verkar ju vara en hel vetenskap det här :) Tack för alla era svar
 
hullan skrev:
Oj, det lät avancerat. Men jag kan alltså inte ha negativt påverkat fuktmiljön i mitt badrum nu när jag ställde om ventilen?, blev lite nervös för att jag ställt till det...

Som amatör tänker man ju att mer frånluft i badrummet måste ju innebära att det torkar upp snabbare - men det verkar ju vara en hel vetenskap det här :) Tack för alla era svar
Mer frånluft = mer uteluft dvs du kan orsaka ett betydligt större drag från fönster mm, samt att du kan dra in lukt mm från intilliggande lägenheter.
Frånluftdon går att ta bort utan att ändra inställningen.
Kolla fabrikat och typ på donet och kolla montageanvisningen på tillverkarens hemsida.
 
Okej, men kan denna ökade frånluft, och därmed ökade uteluft innebära några problem ur fuktsynpunkt? Mer drag gör ju att det naturligtvis blir kallare i lägenheten - men kan det t o m orsaka kondens på t ex väggar i badrummet?

Att jag alltså drar in för mycket kall luft? Ursäkta min lilla nojja men det är en hyresvärd och man vill ju inte ha orsakat något.

Jag har ingen aning om hur den ska ställas in nu... attans också. Den låter mer än innan så jag antar att jag öppnat den för mycket...
 
Jag påpekar igen att det i badrummet alltså handlar om mekanisk frånluft. Det är ett utsug som tydligt drivs av något aggregat, då det låter rätt så mycket. Två vikta rutor toapapper får jag hålla i annars försvinner de som in i en dammsugare... :)

Ventilen ser alltså annars ut som en standard ventil - alltså en yttre ring fäst i taket och sedan en tallrik som är skruvbar. Denna tallrik har jag helt tappat kollen på hur långt in- eller utskruvad den ska vara.

Eller spelar det inte så stor roll när det är mekanisk frånluft hur den är ställd? Naturligtvis frånsett att jag inte skruvar in den helt då...
 
Svar på dina undringar:
1/ Det blir inte någon ökad risk för fukt i ditt badrum, möjligen i någon annan lägenhet....
2/ Det spelar roll hur den är inställd, det är nämligen det som bestämmer hur mycket luft som sugs ut.

Om du inte kommer ihåg hur den var så kan du gå in till en granne på samma våningsplan och kolla och ställ käglan, dvs "den inre tallriken", i liknade läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.