Är det tillåtet att lägga polytenslang för vatten och jordkabel i samma dike?
Om det är tillåtet, finns det något mått som det skall vara separerat med i så fall?
Kort sagt, vad är tillåtet?
 
Det är inga problem, jordkabeln ska ju tåla vatten.
 
Jag hade grävt ner vatten på 1 meters djup och lagt elkabeln på 0,5 meters djup med märkband. Får du en läcka blir det enklare om elkabeln ligger ovanför vattenledningen då du får "slack" på kabeln och det blir lätt att hålla undan denna när du frilägger vattenledningen.

Det är smart att samla allt i backen på samma ställe. Jag har el, telefon, färskvatten samt kulvertrör för varmvatten på samma plats i backen ( lite olika höjd bara) Behöver aldrig fundera om jag sabbar nåt när jag ska gräva ned ett träd eller slå ner en stolpe eller bara gräva för kul. Jag vet exakt vart allt ligger.

Om det är lagligt eller tillrådlig? Det vette fan....
 
Näe det var ju just om det är tillåtet som var frågan. Jag skall dra jordkabel och vatten mellan två hus och man vill ju inte gräva i onödan. Och det finns ju massor av konstiga regler...
 
Lägg i markrör och lägg en i varje + några extra :)
 
Enk Projektet skrev:
Lägg i markrör och lägg en i varje + några extra :)
Ja det är ju ytterligare ett alternativ. Extrarör är ju också bra att ha. Det är ju ingen större kostnad om man köper byggmaxrör.
 
Det är inga bekymmer att lägga på samma ställe.
 
Lägg ner minst ett 110-avloppsrör när du ändå gräver. I detta rör kan du dra vad du vill.
Lägg gärna ner ett 160-rör också om du tror dig behöva dra en kulvert i framtiden.

Det som kostar är grävning, inte bara pengar utan även tid, förstörd gräsmatta, hjulspår, jordhögar, grushöga o.s.v.
När rören väl ligger där kan du dra in el, vatten, tryckluft, telefon, ethernet, optofiber, styrkablar till bastu, ...
Du kan enkelt byta ut kablar och slangar vid behov.

Lägg röret/rören på 1.5-2.0 m djup. För att vara extra säker mot tjäle om du har oisolerad vattenslang kan du lägga frigolit på sidorna och över och fylla tomrummet med kabelsand. Du bygger som en liten kanal runt röret, dock ej under röret.

Använd bara 15-gradersböjar med några dm. avstånd om du måste vinkla av röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.