Hej
Jag har en AEG Lavamat 74819 tvättmaskin som strular. Var tvungen att ställa maskinen i garaget under en månad då vi har haft en mindre vattenskada. Tömde maskinen från vatten så gott det gick. Har nu återmonterar maskinen och allt verkar lira fram till att den ska börja tömma. Händer inget.... Får då tömma maskinen med "nödslangen" som sitter vid rensluckan för pumpen. Pumphuset rengjort. När man provar att köra "Tömma maskinen" programmet utan att fyllt upp med vatten, och har luckan till pumpen öppen ser man att pumpen snurrar.
Kan det vara att den ger för lågt tryck/snurrar för sakta. I min värld är pumpen digital. Funkar eller funkar ej...
Avloppsslangen sitter fastskruvad innefrån maskin, så jag har inte provat att byta den om stoppet skulle sitta där. Lite osäker på hur man kommer in i maskinen.
Några tips??
Rello
 
Har du hängt upp tömningsslangen så att den är på ungefär samma höjd som överdelen av maskinen? Jag har upplevt problem med att programmet inte går vidare om slangen är för lågt placerad. Men det kan vara nåt filter på slangen som är igentäppt också.
 
Tack mikaelbe
Jag har plockat fram maskinen och kollar.
Avloppslangen kommer ut i bakkant på maskinen 75cm höjd.
Ansluts sedan efter en båge bakom skåpet på vattenlåset på ungefär samma höjd.
Öppnade "topplocket" på maskinen och ser då att avloppsslangen går hela vägen från pumpen i ett stycke.
Inte skarvad nånstans.
Vem kom på att avloppslangen ska vara veckad? Verkar ju lite tokigt då allt skit samlas i vecken..
Men va ... Alla som konstruerat en tvättmaskin kan ju inte haft otur då de tänkte så det ska väl vara så..
//Rello
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.