Hej! Vill först och främst säga, kanon-forum! Härligt när det finns folk med erfarenhet som delar med sig av sina kunskaper.

Håller på att rita på mitt första bygge, det ska bli ett kombinerat stall för 4 hästar samt tvåbils-garage.
Har dock stött på ett första hinder, och det är hur i sjutton jag ska lösa anslutningen i nocken mellan de två byggnaderna. Vill helst undvika limträ och ryggås i den mån det går, kostnadsmässigt. Vindarna ska vara avskilda.
En bild säger mer än tusen ord.

Tack på förhand!
 
  • Stomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är problemet?
Råspont?
Tegel eller plåt?
 
Ja, det kunde jag givetvis ha tydliggjort. Det ska vara armerad plast med takåsar, samt plåttak.

Det jag funderar över är just hur man ska göra infästning för takåsarna i ränndalen. Är det bara att gera in plank mellan takstolarna, paralellt med taklutningen? Kanske låter lite rörigt, men det är mest för att det faktiskt är det.

Mvh Dennis
 
Dom ställen jag har varit på har dom spikat råspont i ränndalarna så att det blir någon ordning på den när plåten ska dit.
Om du gör som på ritningen så skulle jag ha använt spikplåtar och ev någon regel om det behövs, det löses på plats :D

//Robban
 
J
Facket skrev:
Vindarna ska vara avskilda.
En bild säger mer än tusen ord.

Tack på förhand!
Varför?

Du förlorar ju både utrymme och en del "funktion" som större gemensam yta?
 
Robban: Det låter inte så dumt! Antar väl att det löser sig på plats som du säger, men försöker underlätta byggprocessen genom att göra de flesta fel på ritbordet istället för att behöva göra ändringar på nåt man redan fullgjort, om du förstår mig. :p

John: Tanken är att det ska vara höloft över stalldelen, och förvaring ovanför garaget. Jag i princip måste skilja dem åt, visst det kan man göra med en skiljevägg men då tror jag att kostnaderna gärna kan springa iväg, konstruktionsmässigt.

Mvh Dennis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.