Vad är vanligt?
Eftersom duschen med en golvbrunn i regel hamnar i ett hörn
så undrar jag hur vanligt det är med ytterligare en brunn i mitten av
badrummet.
Eller ska man nöja sig med en brunn och lägga golvfallet genom
hela rummet till duschbrunnen?
 
Har aldrig någonsin varit med om att det har funnits en golvbrunn mitt i ett badrum. Det brukar finnas i dusch och under badkar.
 
Golvet faller i hela rummet mot brunnen, man har ingen extra mitt i rummet.
 
Det var två anledningar till att jag ställde frågan.
Det ena är att duschdörren tätar bra mot golvet. Hur ska då vatten från exvis handfatet kunna rinna ner i duschens avlopp?
Den andra funderingen gäller fallet. Om du har ett fall som går genom hela badrummet ner till ena hörnet så blir det ju en relativt lång sträcka och därmed en större nivåskillnad på golvet än om man hade en ytterligare avlopp i mitten.

Det här kan ju tyckas vara en nonsensfundering, men är man en amatör med ambitionen att göra så bra jobb som möjligt så dyker det alltid upp bra och mindre bra frågor.
 
Jag funderade också på om man skulle ha en extra brunn men det blev ingen för att det helt enkelt var enklast att göra som alla andra. Men rent generellt så tycker jag att det är ju bättre med en för mycket än en för lite.
 
Det får nog bli så..........
 
Finns egentligen inga mindre bra frågor, när man inte vet (å vem fan vet allt? :p) e de ju bättre å fråga än att inte få veta.
I vårt källarbadrum har vi faktiskt just det problemet (som iofs inte är nåt problem förräns det börjar läcka ordentligt) som Du funderar kring. Vi har en duschvägg som har en kant längs golvet för dörrarna är skjutdörrar så in dit rinner inte vattnet om vi skulle få ett läckage i tex. anslutningen vid tvättstället, det rinner över tröskeln innan dess :(
Jag tänkte borra en rad med hål i kanten längs den sida där vattnet skulle hamna men än så länge har jag bara tänkt, inte borrat :blushing:
 
Ja, det är nog bra att fundera på inredningen innan man funderar på hur många brunnar man ska ha och var man ska placera dem.
I mitt källarbadrum har jag två brunnar; duschens, som ligger nära ett hörn och så ett fall dit diagonalt över hela badrummet. Och så en till brunn vid kanten av badkaret, dit badkarsavloppet leds. Den brunnen tar inte emot mycket vatten från resten av rummet, om det inte råkar passera brunnen i rummets "huvudfallriktning" så att säga.
Men jag har valt en fast duschvägg som är monterad i vägg och i en stolpe, vattnet kan alltså rinna under väggen och vidare in i duschen.
 
Varför ska man ta hänsyn till att tvättställ ska läcka som är placerat långt ifrån avloppet ?? Man tänker inte så på övriga ställen i huset.
Ex toalett utan dusch/bad - Ingen golvbrunn, dock fuktsäkrat golv.
Ex kök - Ingen golvbrunn, inte ens fuktsäkrat i golv.

Ett modernt kök kan ha flera vattenanslutningar, kopplingar än vad som finns i ett badrum. Det finns många apparater där som vill ha vatten kopplat. Kyl, frys, diskmaskin, kran har jag. Det finns nog kaffemaskiner också. Varför förespråkar ingen från "säker vatten", BKR etc att kök ska ha fuktsäkrat/tätat golv som tex en enkel toalett ?

Jag tycker det räcker med brunn/brunnar i ett badrum för att serva dusch/badkar. Fall på golvet är dessutom viktigast runt dessa delar. Övrig yta i ett badrum behöver praktiskt sett inte ett fall mot brunn. Om man väljer stora klinkersplattor så är det tom godkänt av BKR att inte ha fall. Att plattans storlek ska ha betydelse om det behövs fall eller ej (enl BKR) visar bara att det ej är viktigt med fall. Om det vore viktigt med fall så borde de förbjudit stora plattor istället.
mvh
 
Off-topic

Jag fick en mindre aha-upplevelse i veckan.

I ett gammalt badrum jag kollade på fanns det bara ett golvavlopp.
Handfatet var anslutet till det, ovanför vattenlåset.
(Förmodligen av ekonomiska anledningar)

Dvs handfatet hade inget eget vattenlås = ett vattenlås mindre som kan stocka och måste rensas.

Så ska jag göra!

Måste bara kolla så jag inte gör bort mig med hänsyn till maxflöde.
 
Callemaja skrev:
Hur ska då vatten från exvis handfatet kunna rinna ner i duschens avlop?
Handfatet har ett eget avlopp, i väggen eller i golvet. I offentliga toaletter och dylikt, så är ofta handfatet anslutet till en golvbrunn. Orsaken till detta har med städning att göra. Enkelt och snabbt att spola golvet, och då krävs en golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.