SORRY! (Lång dag på jobbet...)

Äpplen och päron, u-värde och lambda. Vem bryr sig... :D



Edit: Fan vad jag hatar att göra bort mig!
 
Redigerat:
Värmepumpen ger högre krav än en peletspanna ;-)

Då värmepumpen likställs med direktverkande el...
 
Det e lugnt, ibland har man långa dagar hehehe

Men om jag tolkar en del här så tycker ni att en vanlig lättbetong sten som är 365 mm tjock med u-värde 0,23 är för högt värde för att ha en tillräckligt bra isolerad vägg?

Vad hade ni haft för lösning annars då? Jag vill inte gärna ha en massa plast och dyl i väggen och eftersom detalj planen säger max 7,2 m bredd på gavlarna så vill man helst inte gå upp till 500 mm sten :(

Mottager mer än gärna mer input:)

Mvh Tim
 
gb79 skrev:
dina 365mm tjocka väggar blir ungjefär som mina isoleca som är 250mm tjocka och de i sin tur är inte lika bra isolering som en trävägg me samma tjocklek
Vad har du för Isoleca? Isoleca från Nyströmscement har U=0,24 men vid 350 mm tjocklek. Du har ungefär U=0,23 vid 250 mm?
 
sirtimmy skrev:
Det e lugnt, ibland har man långa dagar hehehe

Men om jag tolkar en del här så tycker ni att en vanlig lättbetong sten som är 365 mm tjock med u-värde 0,23 är för högt värde för att ha en tillräckligt bra isolerad vägg?

Vad hade ni haft för lösning annars då? Jag vill inte gärna ha en massa plast och dyl i väggen och eftersom detalj planen säger max 7,2 m bredd på gavlarna så vill man helst inte gå upp till 500 mm sten :(

Mottager mer än gärna mer input:)

Mvh Tim
det är ingen katastrof allså men lite mer kw att betala på elräkningen blir de.
säg att du har 150m2 väggyta me uvärde 0,23 och det är en medeltemp ute på 0 grader och du har 20grader inne. då är förlusten i väggarna 150 * 0,23 * 20 = 700watt i timmen.
blir 500kw på en månad om du haft direktverkande el, och kanske 200kw med en värmepump.
så en frigolitvägg på säg 25cm skulle halvera de värdet men är allså 100kw att spara en månad me utetemp medel 0grader. inget man inte överlever allså, går oxo kompensera me lite bättre fönster o takisolering.
men annars är just isoleca mitt förslag, 35cm isoleca är 10cm leca plus 15cm eps plus 10cm leca nu tror ja o de är inte fy skam, eller om de var bättre ändå. gissar uvärde på 0,17 eller nåt om man isolerar spalten mellan blocken. puts inne o ute.
 
Redigerat:
isolde skrev:
Vad har du för Isoleca? Isoleca från Nyströmscement har U=0,24 men vid 350 mm tjocklek. Du har ungefär U=0,23 vid 250 mm?
va? får kolla igen då? men var rätt säker på att de stod 0,25-0,27 plus att ja isolera spalten emellan... ska kolla igen snabbt o rätta mitt svar om ja hade fel

tack så länge för rättelsen så fall :blushing:
 
gb79 skrev:
va? får kolla igen då? men var rätt säker på att de stod 0,25-0,27 plus att ja isolera spalten emellan... ska kolla igen snabbt o rätta mitt svar om ja hade fel

tack så länge för rättelsen så fall :blushing:

ok sorrryyy, första rättelsen är att ja menar att ja har 30cm isoleca i halva huset o 35 cm i andra halva... inte 25cm allså!!

och idag är blocken förbättrade iof men nu står de på webers sida att med isolerad liggfog är de så lågt som 0,15 på 35cm block färdig vägg och 0,20 på 30cm. oisolerad 0,22 och 0,27...
tilläggas bör att ja har de gamla blocken så ja har sämre uvärden.
 
Det är ingen dum idé med tanke på u-värdet men jag har låst mig lite på att inte ha något annat än sten i väggen, sen inbillar jag mig att det krävs en hel del mer jobb när det gäller isoblock, man murar, det kräver mer av murarna så det blir ordentlig gjort.

Känns lättare att limma kanske sen för mig som är elektriker är lättbetong lättare, smidigt att fräsa i ju..
Men man ska inte låsa sig..

Vi kommer att ha ett 1,5 plans hus och starx under 150kvm vägg så din beräkning kan stämma ganska så riktigt..

///Tim
 
man bör komma på att kravet är att genomsnitlig U värde för ett el uppvärmt hus är 0,4 och det kan du nästan få med rena lekaväggar om resten är välisolerat men sen är nästa steg 55kW och det blir svårare om man inte har en bra värmepump men skulle inte förvåna mig om det gick ifall man har perfekt ventelation för där går mycket av energin åt med MEN man ska ändå tänka på att det är inte stor skillnad i investering för stor besparing under många år framöver om man isolerar bra

och det en del verkar glömma är den utformningen av reglerna som jag själv tycker är fel är att man ska räkna på förbrukad el energi och inte förbrukad energi totalt då man tar energi från luft/mark/berg/sjö med värmepumpar så är det bara den energin som pumpen kräver som man behöver räkna på

så att räka ihop att ett hus klarar av en förlust på totalt 55kw/kvm/år tycker jag skulle vara bättre men med dagens regler så kan totala förlusterna vara runt 250kw/kvm med en bra värmepump och tillskott från boende och hushålsel och då står allt i en annan dager om man inser hur skevt allt blir och ändå klara kraven så jag skulle nästan villa se en revidering av kap9 i BBR så man ska räkna på elpatron och vad förbrukningen skulle bli då iställe för att räkna med en bra värmepump som kan få ett dåligt isolerat torp att klara av dessa regler då det höjer kraven på vad värmepumparna klarar och inte på hur bra husen byggs


och det vart en liten urspårnign men det jag tänkte på är att man kan åstakomma isolering med cellplast på utsidan och få bättre värden än du har men då får du inte solida stenväggar som du vill ha och det jag tänkte på var att lättbetong med densitet på 300kg/kbm så har de inte så bra styrka och då främst draghålfastheten som en skev belastning eller vindlast orsakar så det bör göras beräkningar på och med högre densitet kan man få bättre egenskaper och göra tunnare väggar så man kan isolera med olika form av cellplast då en del ska ligga på lamda 0,02 så går det att göra en bra vägg men då blir den inte lätt att fräsa i då och det kan bli skillnad i hållfasthet med lite ändrade mått
 
miry skrev:
man bör komma på att kravet är att genomsnitlig U värde för ett el uppvärmt hus är 0,4 och det kan du nästan få med rena lekaväggar om resten är välisolerat men sen är nästa steg 55kW och det blir svårare om man inte har en bra värmepump men skulle inte förvåna mig om det gick ifall man har perfekt ventelation för där går mycket av energin åt med MEN man ska ändå tänka på att det är inte stor skillnad i investering för stor besparing under många år framöver om man isolerar bra

och det en del verkar glömma är den utformningen av reglerna som jag själv tycker är fel är att man ska räkna på förbrukad el energi och inte förbrukad energi totalt då man tar energi från luft/mark/berg/sjö med värmepumpar så är det bara den energin som pumpen kräver som man behöver räkna på

så att räka ihop att ett hus klarar av en förlust på totalt 55kw/kvm/år tycker jag skulle vara bättre men med dagens regler så kan totala förlusterna vara runt 250kw/kvm med en bra värmepump och tillskott från boende och hushålsel och då står allt i en annan dager om man inser hur skevt allt blir och ändå klara kraven så jag skulle nästan villa se en revidering av kap9 i BBR så man ska räkna på elpatron och vad förbrukningen skulle bli då iställe för att räkna med en bra värmepump som kan få ett dåligt isolerat torp att klara av dessa regler då det höjer kraven på vad värmepumparna klarar och inte på hur bra husen byggs

Jag håller med fullständigt! Hur blir det om man eldar med ved egentligen? Då kan till och med mitt hus från 30-talet klara dagens energikrav. Jag gör ju bara av med hushållselen. Det borde som sagts räknas på ren el och inte värmepump osv.
 
Tompa74 skrev:
Jag håller med fullständigt! Hur blir det om man eldar med ved egentligen? Då kan till och med mitt hus från 30-talet klara dagens energikrav. Jag gör ju bara av med hushållselen. Det borde som sagts räknas på ren el och inte värmepump osv.
om du har en annan källa som ved så är det 110kw/kvm/år så igenkligen så kan det vara dubbelt så hårda krav på ett hus med ved värme än ett med värmepump men sen är det lite svårare att visa på hur många kwh du gjort av med i ved då det inte går att veta vilken ved du använt och energiinehållet i just din ved varit men då TROR jag det enda man kan gå på är beräkningar på uppskattad energiförbrukning och om det kan stämma med det du gjort av med

men säger man att du har ett hus på 150kvm så får du inte göra av med mer än 16,5MWh och det i ved är ca 5ton ved och uppskatningsvis så blir det mellan 12-15kbm torr ved men det är också svårt att kontrolera i efterhand om du inte har köpt all ved och har papper på fuktighetsgrad i det mm men då de flesta som eldar med ved har tillgång på det på olika vis så blir det svårt att kontrolera men då borde de gå på vad man kan härleda ritningarna och byggbeskrivningarna till då det ska vara en energiberäkning där innan det byggs och då ska det vara ganska nära verkligheten
 
miry skrev:
om du har en annan källa som ved så är det 110kw/kvm/år så igenkligen så kan det vara dubbelt så hårda krav på ett hus med ved värme än ett med värmepump men sen är det lite svårare att visa på hur många kwh du gjort av med i ved då det inte går att veta vilken ved du använt och energiinehållet i just din ved varit men då TROR jag det enda man kan gå på är beräkningar på uppskattad energiförbrukning och om det kan stämma med det du gjort av med

men säger man att du har ett hus på 150kvm så får du inte göra av med mer än 16,5MWh och det i ved är ca 5ton ved och uppskatningsvis så blir det mellan 12-15kbm torr ved men det är också svårt att kontrolera i efterhand om du inte har köpt all ved och har papper på fuktighetsgrad i det mm men då de flesta som eldar med ved har tillgång på det på olika vis så blir det svårt att kontrolera men då borde de gå på vad man kan härleda ritningarna och byggbeskrivningarna till då det ska vara en energiberäkning där innan det byggs och då ska det vara ganska nära verkligheten
Men är det inte 55kWh/kvm/år som gäller nybyggnation? I södra Sverige?
 
bara om man har el eller olja som värmekälla har du fjärvärme eller ved eller pellets så är det 110kWh/kvm/år så det är dubbelt så mycket mot el och olja men då har elen sin fördel med att typ inga värmepumpar har en cop på under 2 förutom vissa luftpumpar som kommer under det när det blir kalt ute så där har de som vill värma med el en fördel som jag inte tycker borde finnas men så är reglerna nu
 
Om jag skulle bygga stenhus skulle jag köra med leca eller lättbetong i en separat innervägg och sedan isolera med stenull efter det en yttervägg med leca eller lättbetong, på det viset sten åt båda håll, inga köldbryggor och bra isolerat.

Ang kW som går åt och vad som väntar var jag på ett seminarium ang energi för något år sedan och där fick man klart för sig att på sikt kommer man få betala lika mycket för uppvärmning oavsett om man värmer huset med tex direktverkande el, värmepump, ved eller sol.
 
Stenull i form av fasadskiva utanpå stenen kanske? En sån där man kan putsa på, typ serpo 321 eller paroc fas 2. Med ett lambda på 0,036 och en tjocklek på 50 mm blir u-värdet 0,72. I kombination med din vägg med u-värde 0,23 får du runt 0,17. Lite bättre i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.