Hej på er allihopa.

Hoppas detta kommer i rätt del av forumet annars ber jag admin allra ödmjukast att flytta tråden dit den passar bättre.

Jag och min fru har blivit med husbyggardröm.
Det tilltänkta området vi vill bo i är Åkerberg utanför Enköping. Tomterna börjar säljas nån gång under 2012, (förhoppningsvis) men givetvis sker en del före det.

Vi har planer på att rita och bygga vårt eget drömhus, som så många andra, och givetvis en hel del frågor kring detta. Vart kan vara bättre att ställa dessa frågor än på detta utmärkta forum. Huset i fråga är en enplansvilla i sutteräng utförande på cirka 160 - 180 kvm, slutgiltig storlek är inte riktigt bestämt men kommer inte att bli nämnvärt större eller mindre än givna värden. Ett dubbelgarage på cirka 40kvm ingår också i planerna, åtminstonde mina. :D Estimerad budget för bygget beräknas till ca 3miljoner inklusive tomt och diverse avgifter den för med sig.

Det var bakgrunden i väldigt stora drag, så till mina frågor.

Är det någon här som kan ge tips på bra leverantörer som kan bygga huset efter våran "skiss", (sketch-up givetvis, totalt såld på det programmet), helst ska det vara totalentreprenad på bygget då vare sig min fru eller jag har möjlighet att avsätta all den tid det verkar ta att ha en delad entreprenad, eller kunskapen som behövs för den delen.

Ska vi bygga huset i sten eller trä, har försökt läsa mig till för och nackdelar här på forumet men det utmynnar ju gärna i väldigt tekniska disskusioner som kan vara svåra att sätta sig in i så här tidigt, givetvis kommer mer kunskap att inhämtas under resans gång.

Do´s and dont´s under planeringen, hjälp oss att undvika dom värsta fällorna när vi planerar huset, alt kom gärna med tips på hur vi bör tänka. Det är ju ruggigt lätt att bli hemmablind när man sitter med en sjysst 3D-bild på datorn och drömmer.

Hoppas på många svar som kan hjälpa oss.

Med vänlig hälsning
T.Mattsson
 
Lite saker jag undrar i det du skriver är ska det vara ett sutteräng hus på en våning eller ska det vara en våning helt ovan mark och resten i sluttningen för jag har svårt att se hur ett sutteräng hus på en våning ska se ut och ska det vara 160-180kvm som räknas som bo yta eller total golvyta då man kan leka lite i hur huset räknas i taxering och värdering då area under mark räknas som bi area och inte bostadsyta

Sen i val av material i stomme så är jag en förespråkare av sten och ska man bygga under mark så är det nästan enda alternativet och varför inte göra hela stommen i sten då man har många fördelar med det jämtört med trästomme men sen tillkommer hur man gör och om priset är det främsta att tänka på så kan ett bjälklag i betong vara dyrare än ett i trä men det beror också på förutsättningarna som finns

Sen så skulle jag inte räkna ett garage på 40kvm som ett dubbelgarage då det inte är så stort och ska du ha plats med mer i det är bara två bilar som man bara kan ta sig runt så skulle jag tycka att ni går upp i storlek lite där med och det behöver inte dra iväg så mycket i pris om det görs rätt från början men skulle jag göra det så skulle jag nog gå upp till 8x8m i garage om inte större och det går att göra relativt billigt med om man kan ta en stolpe i mitten eller en stålbalk i nock om det inte ska ha inredbar överdel utan kör med fritt uppåt

Men vill man bygga med takstolar och krångla till det och göra det dyrare så vist kan man få en mer traditionell utformning men själv så ser jag inte vitsen med det.
 
Har du gjort någon kalkyl på detta? Att klämma in alla kostnader i 3 Mkr kan nog bli lite svårt. Eller hade ni tänkt göra arbete själva från någon punkt? Jag skulle tro att bara huset med markarbete går på 3Mkr om det ska vara totalentreprenad. Sedan tillkommer tomt, VA, diverse byggherrekostnader och garaget. Men tomten kanske är billig och lättbyggd?
 
Lite klargörande angående ovan ställda frågor.
Med sutteräng i ett plan menar jag att ca en tredjedel av golvytan inomhus kommer att ligga cirka 80 cm över resten. Alltså en halvtrappa från hallen upp till vardagsrum och ett sovrum.
Vi vill gärna bygga huset i betong då vi eftersträvar att bygga ett hus som kräver så lite UH som möjligt.
Plattans totala yta på mark kommer att bli cirka 170-180kvm och kommer att ligga "över" mark.
Området vi vill bygga i är i dag åkermark och relativt slätt så jag tror att markarbetena kommer att kunna hållas på ett minimum. Tomten räknar jag med kommer att landa på någonstans i härandet av cirka 700K.
Eget arbete kommer att chippas in efter förmåga.

Ha det
 
Vi har byggt ett trähus och renoverat 2 stenhus. Jag rekommenderar varmt sten/betong efter det. Fördelen med trästomme är att den är enklare att laga/reparera/renovera och är billigare men det är inte värt det som jag ser det. Husen med betongbjälklag och tegel/puts på fasaden står där dom står och tål utomhusklimatet.

Dubbelgarage är för mej som för miry, 8x8 m minst annars är det ett enkelgarage med 2 portar :) men det beror lite på vad Du ska göra där inne?

Jag skulle ta in offerter innan jag gick vidare om jag hade Ert nuvarande upplägg, i och med att Ni tänker leja bort jobbet så tror inte jag att 3 mille räcker, utan att ha räknat så skulle jag snarare tro att en suterrängkåk i sten på 180 m2 med 40 m2 garage kostar 5 mille men det är alltså bara en uppskattning byggd på hus jag sett och vet vad de kostade att bygga. Ska man bygga billigt måste man bygga själv, så fort man börjar leja bort nåt så skenar kostnaderna (och man tappar kontrollen på kvaliteten också men det är ju en annan historia)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.