Krilleman
Det finns ingen anledning att svetsa en 1500L ack själv.
 
krilleman_215 skrev:
Det finns ingen anledning att svetsa en 1500L ack själv.
Inte ur ekonomisk synvinkel kanske, men man kan ju göra det bara för att man kan...

Dessutom kostar en sån ändå 8200:- på Rinkaby. Det är inget jag snyter ur näsan iallafall. Om det dessutom råkar vara så att man får tag i plåt gratis så varför inte?
 
Krilleman
Om man har ett flygplan kan man flyga jorden runt, men om man flyger reguljärt blir det billigare! Frågan är var man drar gränsen!

Enligt min mening så är dom extra tusenlapparna väl värt kostnaden i helheten!
 
krilleman_215 skrev:
Om man har ett flygplan kan man flyga jorden runt, men om man flyger reguljärt blir det billigare! Frågan är var man drar gränsen!

Enligt min mening så är dom extra tusenlapparna väl värt kostnaden i helheten!
Jag hade väl inte heller svetsat ihop en tank som är bara 1500 liter, men vill TS nu göra det själv så är det väl bättre att ge honom tips på hur man ska göra istället för att bara säga att det är bättre att köpa en.

Jag personligen tycker det är jävligt skoj att bygga saker själv så jag hade isåfall gjort det av den anledningen. Fast jag hade ju då byggt en tank på 4-5 kbm. Det är en härlig tillfredsställelse att ha byggt något själv tycker jag.

Men alla är vi olika. Och tur är väl det :)
 
Krilleman
Absolut! Jag håller med!

Bygg allt du kan själv inom rimliga normer, snickra allt du kan på din villa, det ger inga försäkringsskador!
 
Hade tänkt göra en acktank av en oljetank, hur mycket förstärkningar behöver man ha om man kör på ett övertrycksfritt system?

/Pärra
 
Göran.W
pp930 skrev:
Hade tänkt göra en acktank av en oljetank, hur mycket förstärkningar behöver man ha om man kör på ett övertrycksfritt system?

/Pärra
Kör du övertrycks fritt behövs inte förstärkning alls i en gamal olje tank för du kommer inte ha högre tryck i den äv vad där är när man har olja.
 
Ok.
 
pp930 skrev:
Hade tänkt göra en acktank av en oljetank, hur mycket förstärkningar behöver man ha om man kör på ett övertrycksfritt system?

/Pärra
http://www.tenico.nu/ack.tank.htm
 
Jag har nu bestämt mig för att bygga en egen tank.
Är övertygad att det blir billigare och lika bra!!
Gör minst en på 2000L
 
Hur är det med skiktningen mellan en fyrkantig alt. cylindrisk tank, någon som är bättre?
 
om någon är intresserad finns en oljetank på 3-4kbm här i skaraborg om någon vill ha
 
Göran.W
pp930 skrev:
Hur är det med skiktningen mellan en fyrkantig alt. cylindrisk tank, någon som är bättre?
Formen på tanken spelar ingen roll utan det är höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.