Vi har en Whirlpool tvättmaskin (smal variant) som är inköpt 2004 och har använts flitigt av barnfamilj sedan dess, med ett par års uppehåll. Pumpen har låtit fruktansvärt i ett halvår och nu har den givit upp helt. Eftersom det är jul har jag inte lyckats kolla vad en ny pump kan tänkas kosta men gissar att det ligger på en femhundring ungefär. Nu till frågan:
Är det meningsfullt att byta pumpen eller är det troligt att det snart blir nya fel på maskinen? Den har ju trots allt gått några varv och det är dessutom en Whirlpool - ingen toppkvalité precis.

Förresten: Om du går i köptankar - glöm Wirlpool! Den dansar runt i hela källaren vid centrifugeringen och tvättmenyerna är inte bra.
 
Tyresö
Jag är i betongbranschen och mina betongstänkta arbetskläder fördärvar tvättmaskiner på löpande band. Det är sällan vår tvättmaskin håller mer än 2 - 3 år - oavsett kvalitét. Vi har blivit tvugna att bara handla billiga tvättmaskiner och byta ut dom ofta.

Betong är den värsta tvättmaskinsdödaren som finns.
 
är enkelt att byta pumpen bara ta bort vatenslangen och koppla av strömmen och vända upp och ner på den,så ser du den den sitter i anslutning till utloppet av avlopsslangen,min behövde jag bara lossa 2 bultar som pumpen sitter fast i maskinen och gummislang på vardera sida om slangen,du kan få tag på en pump för mellan 150-350kr om du inte kan fråga någon på en återvingsstation om du kan få skruva loss någon
 
Efter lite rotande hittade jag felet. Det var bara en ispropp (tvättmaskinen står i källaren, visserligen nära pannan men den här kylan tar sig fram överallt).

Alltså behövdes varken ny pump eller tvättmaskin. Tänk att man för en gångs skull kan ha lite tur!d^_^b
 
Tyresö
En ispropp i en tvättmaskin??? Hahaha, det var första gången jag har hört något sådant - du måste ha en fruktansvärt kall källare.
 
Menar du att det inte är helt normalt att ha en 5 centimeters glipa i källardörren, som för övrigt endast hänger på ett gångjärn? Jag trodde att alla hade så;)
 
då är det nog dax att skaffa dit en hantverkare ir en ny karl om det är så illa;=)
 
Ny karl är inte att tänka på. Då måste ju kanske jag flytta...
Hantverkare finns inte pengar till och tiden är också knapp. Bara att hoppas på mildare vintrar under några år tills mer prioriterade projekt är avklarade och jag kan ta mig an källardörren.
 
Hur bra mår ditt hus om det är så kallt?
 
Göran.W
Tyresö skrev:
En ispropp i en tvättmaskin??? Hahaha, det var första gången jag har hört något sådant - du måste ha en fruktansvärt kall källare.
Jag lyckades förra vintern leverera och installera tvättmaskiner med is propp.
Dom hade stått i ett kall lager hos butiken vi hämtade dom.
Jobbigt att lite diskret få bort isen hos kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.