Menar du att vi skulle riskera att få ett innertak över oss om vi skär spår i ändarna av reglarna?
 
Redigerat:
Förmodligen inte, men visst KAN det teoretiskt börja bågna, beroende på vilken dimension det är, hur långa dom är och hur djupt man snittar. Det behöver snittas minst 20mm djupt för att få in ett spikskydd.
 
Har du kollat i kanalerna så att det är kabel, och inte bara FK?
 
Tror knappast att elektrikern krånglade till det såpass, då är det mer sannolikt att kablarna i kanalen är matningar till något som kommit till i efterhand.

För inte ligger väl all el i kanaler?
Vart tar kablarna vägen?
Om du har krypgrund kanske du kan dra dom där.
 
En trefas fördelning kan eventuellt reducera antalet kablar i rummet. Då kanske en kabel räcker istället två eller tre. Men det beror helt på vad dom matar om det möjligt /lämpligt.
 
Taket ser ut som mitt gipstak tillverkar av Gyproc av gipsskivor med ett målat "pappskikt" (fanns nog också med präglat laminat). Gipset sitter på tunna träläkt med drygt 10mm tjocklek (kan ha varit 4 per skiva) tvärs skivan.
Fästes genom att spika första och sista raden rakt genom skivan nära kanten och sen i träläkten, nästa skiva hängdes på föregående och spikades i träläkten. (Monterades 1990 och även ett i hallen när den byggdes 1995)

Jag har själv tagit ner första raden skivor och sen från ett hål där jag ville ha en armatur dragit EKK i mellanrummet så jag kom ut vid taklisten. Det var i och för sig ingen längre sträcka ca 3.5m och tog lite tid att få dit en dragtråd men det gick.

Tror inte det är så lätt att reparera skador i det taket.
 
WATTisPOWER skrev:
Tror knappast att elektrikern krånglade till det såpass, då är det mer sannolikt att kablarna i kanalen är matningar till något som kommit till i efterhand.

För inte ligger väl all el i kanaler?
Vart tar kablarna vägen?
Om du har krypgrund kanske du kan dra dom där.
Har du inte varit i Uppsala och jobbat i dom 60-70 tals hus och lägenheter som har endast kanalinstalationer...du vet med plastfoder runt dörrar, taklister och golvlister i plast med kabel bakom osv? Villor med det finns i Sunnersta bland annat.

Fast just aktuell kanal kan ju mycket väl vara i efterhand.
 
Glufsglufs skrev:
Har du inte varit i Uppsala och jobbat i dom 60-70 tals hus och lägenheter som har endast kanalinstalationer...du vet med plastfoder runt dörrar, taklister och golvlister i plast med kabel bakom osv? Villor med det finns i Sunnersta bland annat.

Fast just aktuell kanal kan ju mycket väl vara i efterhand.
Jodå sånt elände stöter man på lite då som nu.
Oftast är det i betonghus med prefab element, men knappast i en villa.
Det kan jag inte påminna mej att jag sett,.
Kanalen på bilden är modell större, så jag gissar att det bara är en eller flera matningar som kommit till efter att huset byggdes.
 
WATTisPOWER skrev:
Jodå sånt elände stöter man på lite då som nu.
Oftast är det i betonghus med prefab element, men knappast i en villa.
Det kan jag inte påminna mej att jag sett,.
Kanalen på bilden är modell större, så jag gissar att det bara är en eller flera matningar som kommit till efter att huset byggdes.
Mjo, jag har varit i två villor (exakt lika) i Sunnersta som hade så.....men det är också dom enda...

Du har rätt, kanalen på bilden ser inte ut som "list".
 
Ett sätt om man har mycke kulor kan vara att långhålsborra med en styrd borr. :cool:Med ett lokaliseringsinstrument styrs och kontrolleras borren på övervåningen under borrningen.

Gäller bara att ha koll på vad som finns i borren väg.
 
Förslagen är många och jag tackar för era inlägg! Om jag nu skulle gå vidare med den lösning som jag nämnt, nämligen att skära ut en del av taket vid väggen, lägga in elkabeln i lister och fästa listen i utskuret spår i regeln och lägga list för spåret, ser jag inte utifrån det som sagts i detta forum at det på något sätt skulle vara olagligt, stämmer det?

Tack!
/Mikael
 
Mikaelma skrev:
Förslagen är många och jag tackar för era inlägg! Om jag nu skulle gå vidare med den lösning som jag nämnt, nämligen att skära ut en del av taket vid väggen, lägga in elkabeln i lister och fästa listen i utskuret spår i regeln och lägga list för spåret, ser jag inte utifrån det som sagts i detta forum at det på något sätt skulle vara olagligt, stämmer det?

Tack!
/Mikael
Både ja och nej. Det är kanske inte olagligt. Men för att uppfylla reglerna krävs t.ex spikningsskydd och förläggningsdjup m.m. Det gör att det kanske blir rätt opraktiskt att genomföra den lösningen om man samtidigt skall uppfylla kraven i regelboken. med tanke på kanalens storlek så är det sannolikt ett flertal kablar i kanalen.

Det är förmodligen bättre att hitta en annan kabelväg om möjligt.

Skall inst göras regelmässigt blir det nog stora och svår återställbara skador. Förmodligen är det nog enklare att spika glespanel och sätta nytt takgips några centimeter lägre, för att sedan lägga rörförlagd kabel i mellanrummet på 28 mm.
 
Så länge listen är synlig, och att det alltså handlar om en elkanal så att man fattar att det går elkablar där, ser jag inget problem med det.

Men blir det fullpackat med kablar i kanalen behöver man titta på belastningsförmågan som sjunker något, 5-10% kanske.
 
Tobbe_3 skrev:
Både ja och nej. Det är kanske inte olagligt. Men för att uppfylla reglerna krävs t.ex spikningsskydd och förläggningsdjup m.m. Det gör att det kanske blir rätt opraktiskt att genomföra den lösningen om man samtidigt skall uppfylla kraven i regelboken. med tanke på kanalens storlek så är det sannolikt ett flertal kablar i kanalen.

Det är förmodligen bättre att hitta en annan kabelväg om möjligt.

Skall inst göras regelmässigt blir det nog stora och svår återställbara skador. Förmodligen är det nog enklare att spika glespanel och sätta nytt takgips några centimeter lägre, för att sedan lägga rörförlagd kabel i mellanrummet på 28 mm.
Jag trode du menade den första lösningen med infrästa kablar i taket när jag svarade. Jag ber om ursäkt.
 
Nej, tanken är som sagt att skära bort en del av taket närmast väggen, lägga kabeln i kabelkanal och fästa kabelkanalen i en utskuren del av regeln. Därefter sätter jag en list som täcker den del av den öppning som bildats när jag sågade bort delen av taket närmast väggen. Kablarna ligger nu i en kanal "osynligt" ovanför innertaket! Jag hoppas det är klart nog!
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.