Nu frågade inte trådskaparen efter den ekonomiska aspekten. Men i princip kommer givetvis ett kökslöst hus att bli billigare på begagnatmarknaden än ett hus med kök. Om vi förutsätter att det kökslösa huset åtminstone tekniskt tillåter att man i efterhand lyfter in ett kök kommer huset inte alls att bli osäljbart.

Låt oss anta att nytt "traddkök" kostar 200 Kkr. En upplyst köpare vet detta och borde därför rimligen betala 200 Kkr mindre för det kökslösa huset än för ett traditionellt kökshus. Möjligen är han beredd att betala mer, därför att han slipper riva ut ett kök som han inte själv har valt...
 
Till TS säger jag bara STÅ PÅ DEJ :D
Räkna hur många tallrikar och glas du behöver, köp sedan några IKEA skåp och saken är klar.
Satsa på en värsting micro och en bänkdiskmaskin....
 
Jag visade tråden för hon som bestämmer. Hon vek sig dubbel av skratt. Hon har en lite annorlunda uppfattning är mig, vilket är jättebra: Om det blir hon som tjatar sig till ett kök blir det ju "hennes kök" och jag kan förhoppningsvis slippa stå där... :p

Bäst att förklara att vi har flera bostäder och hattar runt så mycket bägge två att vi inte så ofta äter middag ihop. Men frågeställningen var faktiskt seriöst menad. När man gör budgeten för huset ser man hur stor del som kök och badrum upptar, vilket verkligen fick mig att fundera på hur mycket mat man ska laga innan man går plus på köket. Varje kvadratmeter byggyta kostar ju pengar. Jag gillar starkt huset med centralkök som Billy Bäver hittade. Rationellt!
 
Köket behöver ju inte vara så dyrt om man köper det t.ex. från IKEA eller KVIK. Och ett arbetskök i öppen planlösning behöver ju inte heller ta så stor plats.
 
HenrikHuslöse skrev:
Jag visade tråden för hon som bestämmer. Hon vek sig dubbel av skratt. Hon har en lite annorlunda uppfattning är mig, vilket är jättebra: Om det blir hon som tjatar sig till ett kök blir det ju "hennes kök" och jag kan förhoppningsvis slippa stå där... :p

Bäst att förklara att vi har flera bostäder och hattar runt så mycket bägge två att vi inte så ofta äter middag ihop. Men frågeställningen var faktiskt seriöst menad. När man gör budgeten för huset ser man hur stor del som kök och badrum upptar, vilket verkligen fick mig att fundera på hur mycket mat man ska laga innan man går plus på köket. Varje kvadratmeter byggyta kostar ju pengar. Jag gillar starkt huset med centralkök som Billy Bäver hittade. Rationellt!
Som tur är, får vi fortfarande utforma insidan på våra bostäder själva, därför kan man göra som man tycker. Det finns fortlöpande utredningar på hur folk vill bo och leva i sina bostäder, något som bl a tillverkarna tar del av. De senaste 20 åren, är det sålunda, ett stort kök, de flesta önskar sig, så det tidigare, stort badrum har fått ge vika för köket. Förmodar att det blev så, när folk blev varse, hur jobbigt det kan vara att städa badrum. Ett stort kök, behöver inte innebära, att det också skall vara fullproppat med maskiner, utan mer som en samlingsplats, för några det kanske räcker med ett Trinett. Vad gäller familjen Myrdal, och deras syn på det svenska folkhemmet, förefaller det som att de var långt före sin tid, vi har ännu inte hunnit dit.
 
Den öppna planlösningen lanserades i Sverige på bred front från runt 1975-80. Det berodde på att objektsbyggarna upptäckte ett sätt att få statliga lån på lägenheter som verkade större än de egentligen var. Genom att slå ihop vardagsrum med kök fick man plötsligt en yta som samtidigt kändes som ett jättelikt kök och ett köksutrustat vardagsrum. Detta är fortfarande gängse mode i svenska flerbostadshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.