Vi bor i ett nybyggt hus med FTX som standard, vilket är jättebra om det är frisk luft utomhus. Men sedan okt-nov och fortfarande eldar någon eller några grannar varje dag, morgon som kväll, och vi får in röklukten i princip varje dag, ibland flera gånger per dag, ibland även sent på natten. Vi tycker därför att FTX är värdelöst. Det luktar inte lite heller, det luktar ju ofta starkt av röklukt i alla rum. Därför stänger vi av och på aggregatet och höjer och sänker varvtalet, beroende på hur det luktar utomhus. Men när vi upptäcker att det luktar ute har ju redan lukten gått in i huset. När man öppnar dörren för att känna, så visst, då luktar det starkt ute, inte konstigt att det luktar inne. Detta passande ger en sån frustration och ständig "oro" och suger energi. Lagom kul att barnen ligger och sover i sina rum, som luktar grillad korv. Själva har vi ingen kamin, men det luktar som att vi själva eldar. Visst måste det finnas fler med detta problem?? Och hur sätter man in kolfilter och vilket ska man välja? Jag hoppas verkligen att ett sånt hjälper, annars får vi flytta, vilket vi inte vill! :( Snälla ni som vet, ge oss ett svar!
 
Det är inte ni som ska lösa problemet, det är er eldande granne. Det är inte tillåtet att elda så att det ryker in hos folk.
 
Du är inte ensam om detta problem, som dock inte (enbart) har med FTX att göra.

ELFI 400K är en variant som jag tror är den mest kostnadseffektiva, men jag vet inte hur bra den är. Du kan få 'bidrag' från kommunen.

När det gäller kolfilter så måste det vara ett riktigt filter, ingen tunn platta på några gram. Några kilo kol behövs. T.ex. finns ELFI K200-K. Jag har inte sett den själv, men det sägs att det kan finnas risk för läckage (förbi kolet).

Inom proffs sidan så finns en hel uppsjö av filter (bl.a. standardiserade format) som används t.ex. inom industri och sjukhus. Det går att välja något sådant, men första gångskostnaden blir högre än ovanstående ELFI lösningar. Kol finns t.ex. i tuber som rymmer ca 2 kg.

Vad har ni för FTX-aggregat och vilket luftflöde är det?

Kontakta din kommun och påtala problemet. Dina barn skall inte behöva misshandlas i sitt egna hem på detta sätt. Kommunen är tillsynsmyndighet för Miljöbalken (kan eventuellt ligga på länsstyrelsen, beroende på kommun).

Kolla även in: www.friskluftnu.se
 
Du har rätten på sin sida. Din kommun kan anonymt skicka ut tillsägelsebrev till din granne. Som de sagt innan, prata med din kommun och du kan vara anonym.
 
Problemet i vårt område är att det är mer än 50 procent av husen som har kamin, samt vissa av husen är äldre och eldar också oftare i sina öppna spisar eller vad de har. Så fastän våra närmaste grannar oftast är största problemet så är det så att det räcker med att någon eldar varje dag hela vintern, och vi får in lukten, beroende på hur vinden ligger. Men ibland luktar det ju starkt runt hela tomten, så att byta plats på insuget skulle nog knappt hjälpa. Jag tycker att fler som har FTX skulle drabbas av detta, eftersom alla ska ha braskamin numera och elda fastän det är +5 grader ute...

Vi har Systemair VR 400 DC. Luftflödet är inställt av en ventilarionstekniker och är i standardläge ansett som det som behövs för vårt hus, lite varierande mellan rummen, men enl luftflödesprotokollet är det 32 Pa samt 7 l/s i största sovrummet, i de andra rummen från 17 Pa resp 10 l/s till 29 Pa resp 10 l/s. Det blåser ganska mycket och då är det klart att lukten dras in fort. Men även om man drar ner på min så luktar det förstås. Och när vi stänger av helt så blir det fort väldigt instängt inne. Det idiotiska är ju att bygga ett område där många har FTX och majoriteten har kamin. Sen beror det väl lite på läget för varje hus, hur mkt röklukt man får in och hur ofta. Vi ligger väl illa till med vårt hus tyvärr. Men visst måste det gå att fixa med kolfilter???
 
Skorstenarna är felbyggda om det luktar rök såpass långt ner som på tomten och i stort sett dagligen, det ska bara vara vid extrema väderförhållenden och under grillsäsongen det sker, inte vid dagligt eldande i kaminer och vedpannor.

Så något är helt klart galet i ert område.
 
Även hus utan FTX får in rök. Det kvittar vilken typ av ventilation man har. Däremot så kommer röken in på olika ställen i huset. Med FTX så kommer den till nästan alla rum samtidigt. Även hus i princip utan ventilation så kommer röken in.

Skorstenarna påverkar inte så mycket. Rök går neråt, i många fall. Så är det. Speciellt om det eldas felaktigt, vilket är mycket vanligt. Speciellt i braskaminer.
 
Försök ta reda på om någon pyreldar i kamin eller någon gammal kombipanna, en korrekt eldad modern panna ger i ytterst lite os ifrån sig.
 
Så här svarade min kommun när jag angav exakt samma problem.

Enligt lagen så får man elda så länge det inte orsakar olägenhet för
grannar och till detta kommer även riktlinjer på hur man eldar
lämpligast. Ibland kan det vara svårt att avgöra var den här
"olägenhetsgränsen" går, men jag ska försöka förklara hur vi ser på
det och vad vi tittar på i såna här ärenden:

När man eldar med ved så vill vi se vitrök eller bara ett värmedaller
från skorstenen (beror på utetemperaturen vilket det blir). Vit rök
innehåller vattenånga och den som eldar har fått upp rätt temperatur vid
förbränning och eldar ved. Vid uppstartsfasen kan det under 10-15
minuter vara lite mörkare, grå, rök innan anläggningen nått rätt
temperatur. Försvinner inte den gråa röken så beror det ofta på att
veden är fuktig eller för stora vedklossar så det blir "pyreldning". Är
röken på gränsen till svart, då kan man misstänka att det inte enbart är
ved i pannan utan annat otillåtet bränsle som sopor, olja.. Man får
ofullständig förbränning och det släpps ut ämnen som inte är ok att få
ut i miljön från våra vanliga villapannor.

Angående lukt så är den mörka röken värst, men den vita röken luktar
såklart också och kommer den in i lägenhet så kan den självklart
upplevas som ett problem. Är det högtryck så går ofta rökpelaren uppåt,
medan vid lågtryck kan röken sjunka längs taket och då slår den in mot
grannar. Om grannens skorsten är samma höjd som den klagandes
fönster(nivåskillnad mellan hus, t.ex. i slänt) t.ex så ökar ofta
problemen eftersom rökpelaren slår mot huset bara vid en liten
vindpust.

När vi får in ett klagomålsärende på störande vedeldning så börjar vi
alltid skicka ut ett brev till grannen som eldar om den klagande vill
att vi tar över ärendet. Vi börjar dock med att rekommendera att man
själv pratar med sin granne själv för det kan vara så att grannen
inte tänkt på att det stör den som klagar. Tyvärr så hjälper inte alltid
detta samtal och då kan vi behöva komma in. När vi skickar brev så
berättar vi att klagomål inkommit och att vi kan komma ut på
inspektion om besvären fortsätter+ att vi skickar med eldningstips.

Fortsätter besvären åker vi ut på inspektion och grannen får elda för
att visa oss anläggningen och hur denne går tillväga, vedförvaring,
osv.
Man kan behöva göra flera besök, oanmälda vid fastigheten för att
utröna om det är ett problem eller inte. till slut fattar vi ett
beslut i ärendet och den som det går emot kan överklaga. Som i ert fall,
att lukten kommer in i huset, skulle mycket troligt innebära att vi även
vill göra besök inne i er bostad för att känna röklukten och bedöma hur
stort problem det kan vara.

Alltså, i lagen står det bara att det inte ska ge olägenhet för grannar
och utifrån det får miljökontoret då undersöka och göra bedömningar i
ärendet för att sen kunna fatta ett beslut.

Du är välkommen att ringa eller maila igen om du har frågor. Du får
vara anonym. Om det skulle vara så att du däremot vill att vi startar
ett ärende pga dina problem så är det svårt att driva ett ärende om den
klagande fortsatt vill vara anonym. Däremot kan vi alltid skicka ut ett
brev till grannen med eldningstips
 
Oj, fick du det där skriftligt?
Din kommun ljuger. Tänker på det om "i lagen står det bara".

Det handlar inte om "inte ska ge olägenhet", utan om det finns risk för.
och
1 § Bevisbörderegeln
Verksamhetsutövaren ska visa att de allmänna hänsynsreglerna följs. Den som riskerar att drabbas av en olägenhet ska inte behöva bevisa motsatsen.

men nu kanske vi inte skall låta denna tråd bli lag snack. Ursäkta.
 
Men du Mich, man kan ju inte förbjuda nån att elda i sin kamin för att det KANSKE skulle kunna ge olägenhet? Inte i praktiken. Lagen är ensak, hur den praktiskt kan tillämpas är en annan sak. Jag kan inte se att brevet från kommunen motsäger det lagen säger. Det finns ingen som när de söker bygglov för kamin i förväg behöver bevisa att de kan elda vilket verkar vara vad du menar att lagen säger.

Den praktiska tilämpningen blir som jag ser det att den som eldar mycket riktigt är den som är skyldig - men det behöver inte ryka in hos grannen just när de är där, det räcker att grannen (TS i det här fallet) säger att det ryker in, han behöver inte bevisa det, utan kaminägaren måste bevisa att det inte kan göra det, ändra sin anläggning (tex förlänga skorstenen) eller ändra sitt eldande.
 
Mich skrev:
Oj, fick du det där skriftligt?
Din kommun ljuger. Tänker på det om "i lagen står det bara".

Det handlar inte om "inte ska ge olägenhet", utan om det finns risk för.
och
1 § Bevisbörderegeln
Verksamhetsutövaren ska visa att de allmänna hänsynsreglerna följs. Den som riskerar att drabbas av en olägenhet ska inte behöva bevisa motsatsen.

men nu kanske vi inte skall låta denna tråd bli lag snack. Ursäkta.
Jag blev lika förvånad som du, men ja, det kom skriftligt på en kort fråga via mail. Underbart med folk som brinner för sitt jobb :)
 
  • Gilla
Kent_
  • Laddar…
Här är problemet nog så stort att jag inte vet vad man kan göra åt det, förutom att själv hindra att röklukten kommer in. Jag har precis nu stängt av ventilationen igen, för 3e gången idag. Det som är problemet är att det finns flera gamla villor på ena sidan, samt också detta nya område med många kaminer. Vissa av de gamla villorna eldar mycket och det luktar ofta jätteilla, som precis just nu. De nya husen eldar också och det luktar rök. Så att få alla i området att sluta elda blir nog svårt och att peka ut en enda skyldig blir nog också svårt. Den som eldar just nu, eldar nog inte så bra, för det luktar mer bränt än rök. Barnen ska precis sova.... ventilationen måste helt stängas av.... om ett tag blir det väldigt instängt och obehagligt, för huset bygger på att FTX ska vara påslagen. Så min fråga är fortfarande om det inte finns någon mer i hela Sverige som lyckats installera ett kolfilter till sitt system, och med framgång? Att sälja FTX när installation av braskaminer bara ökar, det kan ju ej gå ihop sig, något måste ju ändras, så att systemet inte tar in lukten utifrån. Och jag kan intyga att jag inte är överkänslig, vem som helst skulle känna hur det luktar utanför hos oss just nu, för det luktar inte lite svagt, det luktar mycket! Och samma lukt går rakt in i alla våra rum. I vår hem, där vi vill ha vår egen lukt, inte andras otäcka rök.
 
Det där problemet kan väl inte ha med FTX att göra. På något sätt måste du få in luft i huset. Blir det inte med värmeväxlad tilluft så blir det via tilluftsventiler, tex vid fönstren. Skillnaden är att den rökiga tilluften är kall och troligen släpps den in via betydligt sämre filter... Fortfarande samma luft som kommer in. Problemet är miljöbovarna utanför, inte ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.