Har ett äldre hus som vi vill riva för att ge plats för ett nytt.
Det äldre huset har på ena sidan en torpargrund med källare, den ändra sidan av huset har bara en låg torpargrund på ca 20 cm eftersom berget där är högre. Detta gör att huset står i rätt nivå eftersom det är uppmurat på ena sidan.

Nu till min fråga, Eftersom de flesta husleverantörer bygger på gjuten platta så undrar jag om man kan fylla den gamla torpargrunden med ex makadam och sen gjuta där på för att slippa spränga för att få det plant?

Vad tror ni ,funkar min idé?
 
Hmm, det låter inte som en bra lösning i mina öron. Väggarna på den gamla torpargrunden är ju knappast anpassade för trycket från all makadam du skulle få fylla med där du har källare idag. Sen har ju en modern grund också en hel del isolering, både horisontellt och vertikalt. Det blir ju inte lika lätt att lösa som om man kör men nya isolerade kantelement. Varför chansa med grundläggningen om du ska bygga nytt hus?
 
Den gamla grunden är ruskigt fin, murad av väldigt stora stenar 1932,
Sen vill jag komma undan de stora kostnaderna som det skulle innebära att spränga. Men självklart vill vi inte chansa med ett nytt hus. Tänkte bara kolla om någon trodde på min idé eller om den åker rakt ner i sopen.
 
Det är väl en underbar dröm att få en både vacker men ändå modern grund. Allt går att lösa, lite olika lätt och olika bra slutresultat.

Avvägning av grunden är kanske inte det lättaste, är den nuvarande grundmuren verkligen i våg med den noggrannhet man önskar vid ett modernt bygge. Kan kräva att man slipar ner några av stenarna för att komma i våg.

Där du har källare kanske du skulle kunna behålla den och grundlägga på annat sätt, en bra och torr källare är kanonbra att ha. Saknar att jag inte har källare på mitt hus, bara matkällare.

Isolering kan bli svårt, särskilt mot muren och där berget ligger nära. Ska du gjuta kommer du väl att vilja använda golvvärme och golvvärme kräver minst 300 mm cellplast under gjutningen (ofta 100 mm platta, dvs min totalt 400 mm). Dessutom måste du försöka isolera delvis mot den gamla grundmuren för att få åtminstone lite grand isolerande material så att värmen inte går direkt ut i omgivningen.

Har du talat med någon firma kring tankarna om grundläggning? Ge inte upp idén innan du penetrerat svårigheterna och kan göra ett informerat beslut. Det är mycket enklare att göra helt nytt, men en gammal grund är jättevacker, speciellt om du har rejäla huggna stenar.
 
Ett sätt att lösa isoleringen skulle kunna vara att gjuta en oisolerad platta som man lägger tätskikt och isolerar med cellplast ovanpå. Sedan kan man gjuta ett flytande betonggolv med golvvärmeslingor ovanpå cellplasten. Det blir då helt isolerat mot mark och vägg. Svårt att säga om det funkar i ditt hus men det är en tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.