Köp 45 x 145.
Kör cirkelsåg först 45 mm kanten ca 12 mm bredd + dörrtjocklek djup. Sedan från 145 sidan dörrtjockleken brett och ca 12 mm djup. Då har du karmvirket klart. lägg två delar mot varandra i vinkel, ta bort den ca 100 mm upphöjning på den ena delen, limma skruva ihop. Likadant i alla tre hörn.
 
  • Gilla
Jelb och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur det är i Stockholm, men det finns många lokala snickerier som skulle göra dom till ett rimligt pris. Virke + timkostnad, och de som kan + har maskinerna går det snabbt.
 
Kurtivan skrev:
Köp 45 x 145.
Kör cirkelsåg först 45 mm kanten ca 12 mm bredd + dörrtjocklek djup. Sedan från 145 sidan dörrtjockleken brett och ca 12 mm djup. Då har du karmvirket klart. lägg två delar mot varandra i vinkel, ta bort den ca 100 mm upphöjning på den ena delen, limma skruva ihop. Likadant i alla tre hörn.
Har lite svårt att se det framför mig. Har du möjlighet/lust att rita ngt enkelt för att förklara?

Jehu: Jag ska ringa ett snickeri o höra.
 
Försökte rita i paint, allts sett från kortsida 45 x 145
 
Jag förutsätter, att de karmar ni talar om här, är 200--300mm breda, och att tillverka dessa själv, är inga större problem. Men de bitar man skall använda, får vara i rätt dimension och hyvlat. Att man inte tappar eller zinkar dem i hörnen, må så vara, men tröskeln, hur gör man en sådan? Ni som tydligen gjort egna karmar, varför inte visa på bild, hur det ser ut?

Kan man få tillverkat en karm av snickeriet inkl. tröskel för 1000 kronor, så slå till på det. Det här med gamla dörrar, se först till så att dörrbladen är raka, annars är där ingen vits med det.
 
Kurtivan skrev:
Köp 45 x 145.
Kör cirkelsåg först 45 mm kanten ca 12 mm bredd + dörrtjocklek djup. Sedan från 145 sidan dörrtjockleken brett och ca 12 mm djup. Då har du karmvirket klart. lägg två delar mot varandra i vinkel, ta bort den ca 100 mm upphöjning på den ena delen, limma skruva ihop. Likadant i alla tre hörn.
Tvivlar på att det finns så tunna karmar som 45mm....- 3mm för sågklingan. Men denna yta är inte klar med detta, utan falsen får hyvlas också, sen är där inte mycket kvar av virket. Jag trodde man talade om gamla tunga dörrar, när en sådan kommer ut i öppet läge, då är den min själ tung också, och fordrar en karm därefter.
visa bild på hemmatillverkad karm, tack
 
Redigerat av moderator:
fredda_p skrev:
Fredells (sthlm) säljer karm på metervara - stå på dig om de säger att de inte gör det, för det stämmer inte ;)

/F
förmodligen någon standardstorlek till moderna dörrar. Det har genom åren funnits dörrblad av varierande tjocklek, samt väggtjocklek. Att försöka få till det med en 100mm bred karm, till en gammal dörr, 1 meter bred och 40kg tung, får karmen att bågna samt att övre gångjärnet rycks av.
 
Jag har flera dörrar i mitt hus som karmen är just gjord på det sättet, det finns inga dörrar, inte de senaste hundra åren som behöver tjockare karm än 45. Det är ju ett standardmått nu, tidigare användes 2 tums virke till karm. En meters bredd på dörrar är också lite ovanligt, en stor dörr från t ex 1940 mäter ca 85 cm i bredd.
Gängjärnen rycks inte av heller, de skruvas med försänkt spårskruv. Fors
 
Redigerat av moderator:
Snickeriet i Dalarna låg faktiskt på priser i nivå med Byggmax när jag sist använde dom.
Fast kvaliteten är inte att jämföra. Vi gjorde också nya fönster med spröjsade ytter och innerbågar i tätådrig fura.
Glöm Fredells.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.