Vi har väldigt fina gamla teakfönster som vi nu behöver renovera. Då isoleringen är klart bristfällig har vi fått rekommenderat att byta ut innerglaset mot ett kappa energi enkelglas och behålla befintligt ytterglas.

Kommer detta att ge oss märkbart bättre isolering eller är det bara onödigt? Finns det några problem som kan uppstå tex att fönsterbågen inte håller för ett nytt glas?

/Jonas
 
Hmmm, intressant, har följt de här diskussionerna själv och det här är första gången jag har sett ett produktnamn och inte bara "energiglas".....

Kan inte ge dig några tips eller erfarenheter förutom dessa tre länkar:

http://www.trehoje-traeindustri.dk/forsats.htm

http://www.byggnadshyttan.com/arvet/nyhet2.htm

http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/fonstereloff.pdf/$FILE/fonstereloff.pdf?OpenElement

Törs man lägga till frågan om det finns det fler tillverkare som brukar komma ifråga vid den här typen av fönsterrenovering?
 
Jag fick också nys om energiglas och gick till glasmästaren och frågade (Cityglas). Trots att de är en av de första som kommer upp på Google om man söker på lågemissionsglas så var han skeptisk.

Han sa att ytan på glasen är väldigt lätt att nöta bort, om man t.ex putsar sina fönster. Så han rekommenderade dem endast om man har dem i slutna 2-glas-varianter där emissionsskiktet kan vara på insidan. Om man ska sätta dem i vanliga 2-glas-bågar som var min tanke, så tyckte han att det var mest besvärligt och inte värt priset. Det var tydligen en massa regler om vilket kitt och vilken färg man kan använda till dem också. Han sa också att det var lämpligt att byta på alla fönster om man ska byta för de har en lite annan färg än vanligt glas.

Vet inte om det var precis kappa han sålde, men ändå.

/Ulrica

 
Hmmm, skulle vanlig färg o kitt inte fästa på skiktet eller?! Tillhör man linoljemaffian har man ju lite svårt att falla för dem i så fall ::)
 
Ja, jag fick den känslan.
Han sa till mig att gå hem och mäta hur stora alla mina fönster var så kunde han tala om för mig vad det kostade, men jag tappade lite motivationen faktiskt.

Skulle vara kul om någon som faktiskt har bytt i sina gamla vanliga 2-glas-fönster kan ge lite input om bra eller dåligt. Om det ska vara någon som helst mening med att sätta dit lågemissionsglas så vill ju jag i alla fall tro att man räknar hem det på typ max 10 år i sparade energikostnader. Annars kan jag lika gärna ha vanligt glas i mina fönster.

:) Ulrica
 
Tycker du om dina gamla teakfönster (från 1940- eller 50-talet förmodar jag) skall du absolut inte byta glas! Det gamla maskinglaset i fönstren ger med sin lite oregelbundna och vågiga yta en helt annan upplevelse än moderna, fullständigt plana flytglas.

Renoverar du dina gamla tvåglasfönster med gångjustering och tätningslister får dom ett U-värde på 2.56, med LE-glas blir U-värdet 1.77 (enligt artikeln "Gamla fönster kan bli bättre än nya" av Björn Ohlén i Byggnadskultur 1-2005). Som jämförelse har ett nytt standardfönster från t ex Elit ett U-värde på 1.1.

Någon supereffekt har alltså inte LE-glasen. Av all den energi ni använder så är det ju bara en bråkdel som försvinner ut genom fönstren. Om ni inte själva är besvärade av köldstrålningen från fönstren om vintern så ser inte jag någon vits med att byta till LE-glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.