Huset vi vill köpa har vävtapet i vartenda rum, bortsett från toaletter och kök. Jag antar att ämnet redan behandlats på kors och tvärs men hur gör man på bästa och billigaste sätt för att få släta fina väggar? Varken jag eller maken är några hejare på att bredspackla. Är det ett måste för att få väggarna snygga?
 
  • Gilla
Lucas Lindgren
  • Laddar…
Det finns renoveringstapet som man kan sätta över befintlig tapet. Kan bli bra, beror lite på hur tjock väven är.

Annars brukar vävtapet vara delbar, så det går fint att bara slita ner strukturen.

Tredjealternativet är nog bredspackla, och det brukar man bli bra på genom att öva :). Lägg på rätt tjockt, försök att få det så bra som möjligt utan att slipa, och tänkt på att det går snabbare att spackla tre gånger än att spackla en gång och slipa en gång med kompletterande spackling.
 
Vävtapet á la 70-tal eller vävtapet á la 90-tal? Tycker det verkar som om många nu för tiden inte skiljer dem åt.

Det första är ofta en tapet med textilkänsla, det senare en knappt synlig strukturtapet som är målad. :)
 
Om väggen i övrigt är rak och ni bara vill ha väck strukturen så kan ni ganska enkelt skrapspackla..kräver inte alls samma handlag som bredspackling och inte samma slipning.
En okej beskrivning här
 
Den vävtapet jag hade (från 1981) var det bara att riva ner.
Peta upp vid en tapetskarv och prova att riva. Funkar de går arbetet fort och man får en bra yta att tapetsera på. Lita spackling får man alltid göra, men bredspacklingen slipper man.
 
Vi har väv från 70 eller äldre och den spaltar sig bra vrid rivning.. Sen att det nog blir en pärs att bredspackla allt papper som blir kvar är ju en annan fråga.
Jag siktar på renoveringsgips....
 
Det är vävtapet á la 70-tal... Dom är dock i fint skick, inga repor eller synbara slitage egentligen. Jag drar mig för att bredspackla så alla andra alternativ är bättre... I annat fall, är det dyrt att leja bort till en målare?
 
efter en 5 till 10 hinkar spackel så får man in tekniken ;-)
 
När jag renoverade ett rum med vävtapet var det bara att dra loss själva väven. Kvar blev pappersstommen, slät och fin. Det tog bara några minuter att rensa hela rummet.
 
Vårat 50-talshus har misshandlats, förlåt renoverats, under nittiotalet med boaseringar, spårfrästa dörrar, panelklädda tak och vävtapeter som följd. Väggarna med glasfiberväv har jag funderat, vi har ännu inte hunnit dit, på att gipsspackla, har testat på mindre yta och fått mycket bra resultat. Skulle kanske inte göra det i vardagsrum och sovrum pga för ojämn yta, men för hall, trapphus och källare blir det perfekt resultat. Liknande det vi har i på de ytor som inte misshandlats med glasfiber. I resterande rum, v-rum, sovrum, matsal, kök etc har vi rivit ner lager på lager av tapeter och glasfiber och därefter spacklat och målat med gott resultat.

Mycket jobb, men värt det, och efter man är klar kommer man aldrig mer sätta upp tapeter. Tapeter är djävulens påfund! Sätter man upp det borde man var vid lag förbunden att ta ner dem på ens kostnad!!!
 
Rör det sig om vävtapet ala sjuttiotal med vass och gräs, så är det enligt min färgbutik, spaltade tapeter som går att riva ner så att väven delar sig från fästytan, dvs. glädje, som gäller eller tårar, vilket innebär, tapeter som inte är spaltade och sitter med väven direktlimmad emot väggen och i princip är omöjliga att få ner.
 
slacker skrev:
Vi har väv från 70 eller äldre och den spaltar sig bra vrid rivning.. Sen att det nog blir en pärs att bredspackla allt papper som blir kvar är ju en annan fråga.
Jag siktar på renoveringsgips....
Ja det var som BorgP nämnde ovan, viktigt att få klarhet i vad som gäller. Man får nog vara van vid att jobba, och inte att inleda jobbet med att se alla problemen. Försök tänk igenom vad ni själva vill få ut av jobbet. Kanske idè att anlita en målare. Normalt från denna tid, var inte tapeter spaltbara, men det går att riva ned som Du nämner, men att pappbaksidan delvis sitter kvar, använd en duschflaska, och blöta försiktigt, så lossnar det. Jo bredspackling är nödvändigt för att få en bra grund och en slät vägg. Att använda renoveringsgips förkortar knappast arbetstiden, dörrfoder måste bort, och när dessa skall upp igen, får man fylla i en bit mellan karm och foder, om det nu skall bli likt något, det blir också en del jobb med fönstersmygar, dessutom undgår man inte spacklingen. Bättre om ni lägger upp det hela på lite tid, allt behöver inte vara färdigt samma vecka. M a o riv ned tapeterna, spackla och upp med ny väv......inte många som använder blommiga tapeter idag
 
sin skrev:
Rör det sig om vävtapet ala sjuttiotal med vass och gräs, så är det enligt min färgbutik, spaltade tapeter som går att riva ner så att väven delar sig från fästytan, dvs. glädje, som gäller eller tårar, vilket innebär, tapeter som inte är spaltade och sitter med väven direktlimmad emot väggen och i princip är omöjliga att få ner.
Tro inte på sådan prat, sin, om hur lätt det är, och sedan föra detta vidare. Jag satte upp de där sjögrästapeterna, bast och annat som fanns och var modernt då, men limmet höll knappast den kvalitet vi är vana vid idag, därför blir det så, att pappersbaksidan delvis lossnar, och det kan se bedrövligt ut, då de flesta väggar då var putsade. Sjögräset var också hårt manglat till pappersbaksidan, så ränerna efter detta finns kavar i pappbaksidan, man undgår m a o inte bredspacklingen. F ö är bredspacklingen inte något större jobb i det hela= några timmar per rum.
 
har precis fixat till hallen och entren den var full med "sjögräs"
som saturnus säger , det går lätt att få bort första delen , sen så sitter pappbaksidan kvar på väggen. Det vi gjorde var att blöta med en spruta , sen spackelspade på det
Gick rätt smärtfritt ändå

Provade att bredspackla först , men det blev inget bra . Vissa ställen så lyfte det osv .
Enda var att blöta ner . vänta 10 minuter , kör med spackelspaden , riv ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.