Status
Tråden går ej att kommentera.
mr_bygg skrev:
Man kan ha många åsikter om konkurens från andra länder, men det är och har varit ett faktum länge som man inte kan bortse från. När det gäller så konktera fall som att arbetare kommer till Sverige så är det lätt att reagera när man tycker att utlänska arbetare konkurerar "på plats" i Sverige med vanliga hederliga svenska arbetare. Men det är knappast någon nyhet för de flesta branscher att det finns en konkurrens från utlandet och har funnits under en lång tid. Sen att konkurrensen inte är på samma villkor, det är något som man troligen får vänja sig vid.

Det är så klart mer konkret när utlänska arbetare kommer till Sverige och konkurerar med hantverkare i Sverige, men om vi vänder på frågan att du ogillar att det kommer hit exempelvis hantverkare från andra länder som inte kräver samma lön som svenska hantverkare vad gör du själv för att främja svensk arbetskraft? Om man tittar på konkurensen från utlandet så är de flesta branscher utsatta och har också anpassat sig efter den verklighet man lever i.

Köper du själv SAAB eller Volvo för att premiera svenska arbetare och kollar du att damsugaren eller spisen du köper alltid är svensktillverkad. När det gäller kläder kan man verkligen prata om att textilindustrin i Sverige i princip är död eftersom man kan producera kläderna för en bråkdel av kostnaden i låglåneländer, men köper du fortfarande kläder som är svenskproducerade eller uppsydda av en svensk skräddare? Av någon konstig anledning så säljs utlänskt kött i svenska butiker och någon verkar köpa det trots att det går och få tag på svensk kött trots att det är dyrare. Ser du till att du alltid köper svenskt trots att det kan vara flera gånger dyrare än en utlänsk motsvarighet bara för att du tycker att det inte kommer att funka i längden att köpa något som är producerat i utlandet eller av utlänningar i Sverige?

Jag har inga problem med att hålla med dig om att man ska stödja den svenska produktionen om man känner att det är viktigt, men då ska man vara konsekvent över hela linjen annars blir det bara fjantigt. Om du kan stå för att du bara köper Svenska produkter och stödjer svensk industri etc då kan du som elektriker beklaga dig över utländsk arbetskraft och vara sur över det. I annat fall så tycker jag bara att det är lite patetiskt att gnälla om man själv "utnyttjar" billiga produkter som producerats utomlands oavsett om det gäller mat, kläder, vitvaror, bilar etc.
Problemet är väl arbets och lönevillkor dessa arbetare har/får samt kunskapen om de svenska kraven under ett bygge och hur ett svenskt bygge funkar. Personligen har jag varit på i runda slängar 7-8 projekt med utländska snickare och det med väldigt blandat resultat och dom har haft olika villkor också, jag har alltså jobbat med dom som blåst på i 120 i 12 timmar om dagen och resultatet blivit skit där dom haft en lön på 50-70 kr i timmen, på ett annat projekt jobbade dom 8 timmars dag med svensk minimumlön och gjorde ett kanonjobb och ett annat jag minns väldigt väl var där det en dag dök upp 7 st snickare på fredagseftermiddagen varav en kunde engelska på en 4:e klassares nivå och dom blåste över precis allt så röris, el, vent osv hade allt sitt dolt och försvunnet bakom väggar och tak så på måndagen fick allt rivas så alla kom åt sina grejer, där handlade det om okunskap och byggherre var i det fallet husets ägare som anlitat dom.
Sen nöjer dom sig med en bråkdel av vad en svensk måste ha för att leva med dom kostnader vi har här, på ett projekt bodde dom i ett rum på bygget också tex. Så om nu svenska hantverkare ska leva med konkurransen så be it men hur är det med moralen hos de svenska kunder som låter arbetare jobba 12 timmarsdagar på en bråkdel av en svensk lön och få bo som 1800-tals hjon??? Dubbelmoral är vad det handlar om, vi ska ha det billigt, kräver högsta standard men skiter fullständigt i arbetarens egna förhållanden.

Att sen jämföra svenska märken tillverkade/odlade/uppfödda i sverige med utländskt producerat dito är ju så fel det kan bli. De flesta svenska importörer/grossister/generalagenter har kvallitetskoll där det ingår att se så att arbets och löneförhållanden står i linje med landets förhållanden att leva samt att barnarbete inte utförs (vilket inte alltid är lätt att kolla men det ordnas till då sånt upptäcks). Det vi snackar om nu är arbetskraft från låglöneländer som arbetar i ett höglöneland för bråkdel av landets normala lönenivå och därefter lever som hjon pga att man inte kan leva med normalstandard på den lönen. Att arbeta i hemlandet för den lönen är då mer ok då den oftast är högre än vad dom fått i det landet...nä, sluta upp med dubbelmoralen och betala för vad jobbet är värt på aktuell marknad istället. Det jämförs inte ens äpplen och päron i dina argument, mer ananas och potatis.

Detta skriver jag inte som den hantverkare jag är för jag har ingen konkurens själv inom mitt yrke från utländska arbetare utan jag reflekterar som kund av hantverkartjänster.
 
Redigerat:
Och vi svenskar åker till Norge och rensar fisk och bor i husvagn.
Men det hör man aldrig nåt negativt om ;)
 
Hej,
glömde lägga till i mitt inlägg att detta ämne kommer aldrig sluta diskuteras och det finns massor med åsikter..
 
Glufsglufs skrev:
Sen nöjer dom sig med en bråkdel av vad en svensk måste ha för att leva med dom kostnader vi har här, på ett projekt bodde dom i ett rum på bygget också tex. Så om nu svenska hantverkare ska leva med konkurransen så be it men hur är det med moralen hos de svenska kunder som låter arbetare jobba 12 timmarsdagar på en bråkdel av en svensk lön och få bo som 1800-tals hjon??? Dubbelmoral är vad det handlar om, vi ska ha det billigt, kräver högsta standard men skiter fullständigt i arbetarens egna förhållanden.
Samma sak gäller väl när vi köper produkter eller tjänster som är producerat utanför Sverige? De flesta har inte en tanke på arbetarens förhållande när man kan hitta billiga produkter utan köper ändå. Dubbelmoralen som jag ser det ligger i att det först blir ett problem när man konkret ser eländet på plats i Sverige och då reagerar, men det är fullt OK och inga problem när arbetaren håller sig i sitt hemland.
 
Sorgligt o läsa hur svenskar försöker klassa ner utländsk arbetskraft o trycka ner sina egna värderingar i halsen på dessa.
Dom kommer hit, tjänar bra, sparar, jobbar som f...n och i dom flesta fall gör kanonjobb.
Det handlar inte om lurade bärplockare från Thailand här, dessa hantverkare vet exakt vad dom gör och har valt detta själva.

Sedan kan man ju som kund välja selektivt vilka moment dom skall göra, speciellt viktigt om det finns speciella regler i Sverige.
 
Glufsglufs skrev:
Med all respekt....hur många byggen med arbetskraft från låglöneländer har du varit på? Hur många av dessa arbetare har du jobbat ihop med? Hur många av dessa arbetare har du umgåtts privat med? Hur många projekt byggda av denna arbetskraft har du varit på besikning med efter slutfört projekt?

Personligen så kan jag svara flertalet på samtliga frågor.

Länder det handlar om om någon är intresserad: Polen, Estland, Litauen, forna Jugoslavien (blandat från olika regioner) och Vitryssland.
Förstår nog inte riktigt vad du menar med inlägget?

Vilka byggen jag har varit på har väl knappast med tråden att göra vilken handlar om en privatperson som behöver hjälp hemma.
 
tille1 skrev:
jag håller med glufsglufs jag har ochså sett det "jobba för låg lön ,bo som ett jon," ofta pga att dom inte är riktiga hantverkare utan tvugna att ta va dom hittar
Mvh Tille
:D

Tille1, nu överträffar du dig själv..
Så du menar att alla enligt dina värderingar riktiga hantverkare ska bo på lyxhotell när dom är ute på jobb????

Vad ger dig rätt att förnedra dom som har det sämre och försöker skapa en bättre vardag för sig själva och sina familjer?q(;^;)p
 
Glufsglufs skrev:
Jag menar att det finns en hel del personer på detta forum som har direkt erfarenhet vid en mängd tillfällen på sådant, något som en kund som anlitar utlänsk arbetskraft 1-2 ggr inte kommer i närheten av. Sakerna som sägs i stort om viss utländsk arbetskraft stämmer i mångt och mycket, dock gäller det inte alla, absolut inte men i stort.

Att som kund som fått ett arbete utfört för en billig peng och i det fallen man är nöjd med arbetet och vidare anser att det är bra för svensk hantverkskår i konkurenssyfte ser inte helheten, det handlar inte om att känna sig hotat av de utlänska arbetarna (för som jag sagt tidigare, mitt yrke har ingen konkurens av dom, jag samarbetar med dom) utan att de flesta av de billiga arbetarna, hur duktiga eller okunniga dom än är lever som hjon medans dom är i sverige. Lönen är bra i förhållande till deras hemförhållnaden men här i Sverige har dom knappt råd att skita på burger king.
När det gäller utländsk arbetskraft så har den exakt som den svenska både dåliga o bra hantverkare. Tyvärr så finns det nog relativt fler lycksökare bland gästarbetarna.

Att klanka på dom för att dom vill spara sina pengar o leva snålt är dock helt irrelevant och blir fruktansvärt trångsynt.:cool:
 
Glufsglufs skrev:
Nä det är inte det jag tog upp. Gällande slutresultat kan jag bara stå fast vid vad jag sagt på egen erfarenhet. Att nyttja deras arbetskraft för att dom är billiga tycker jag är moraliskt fel med tanke på omständigheterna och deras levnadsförhållande medans dom är i landet. Skulle dom tjäna lika mycket som en svensk arbetare så skulle dom inte anlitas i samma utsträckning då deras kunskaper i många fall är bristfälliga samt språkkunskaper. Detta gör också så att en svensk firma inte anställer dom i samma utsträckning så länge det finns svensk arbetskraft med språkkunskaper i svenska samt utbildning/kunskaper av svenska normer och regler inom byggnadsteknik.

Jag vidhåller att det är fel att anlita dessa grabbar då dom lever långt under lägsta normen av standard medans dom är i Sverige i dom flesta fallen, samt hur många anlitar egentligen en person som inte kan svenska och tillhör en grupp som har dåligt rykte??? plus kommer från ett "låglöneland" om en svensk arbetare kostar lika mycket?
Nä, inte lär det bli många som gör det om dom har det valet, den som säger annat (om dom inte redan hittat någon som funkar bra) ljuger.....dubbelmoral är vad det handlar om.

Vi handlar gärna billigt så länge det går och skiter i resten men om det kostar lika mycket så generaliserar vi.

Sen är det inte så att dom väljer att leva snålt, dom är tvugna för om dom ska få några pengar över att ta hem så måste dom leva som hjon......sverige är inte billigt att leva i, nog mer trångsynt eller rent utav naivt att tro att dom har ett gott liv medans dom är här, visst, dom kanske inte klagar men va fasiken har dom för val, dom måste ju tjäna pengar och hemma finns det inte jobb.
Förstår fortfarande inte vad du har för problem och om jag kan bota detta.

Men om jag förstår dig rätt så tycker du att värmlänningarna som bor på Campingen några km från mitt hus inte är värdiga människor för att dom är här i trakten på 3 månader och projektarbetar inom ställningsbygge och murning. Dom pratar konstigt (värmländska), jobbar säker 60h/v, bor i husvagn och vad jag har förstått så stormtrivs dom. Men enligt dina mossiga värderingar är dom som nyttjar dessa grabbar trångsynta, dubbemoraliga och inte värda ett smack...;)
Det finns även folk som kommer från närområdet (Polen) som åxå bor på Campingen i husvagn men jag vet inte vad dom gör.
 
Heja GG du tystade visst någon
Mvh Tille
 
Glufsglufs skrev:
Äh...lägg ner nu. Nu försöker du bara rättfärdiga att du anlitat folk som lever under omständigheter du inte vill förstå. Polackerna lär knappast få traktamente, dom jobbar inte sina 12 timmar per dag för att jobba in en fredag så dom kan åka hem på torsdagskvällen osv osv, du är du bara fånig som börjar på här. Inse att du inte nyttjat billig arbetskraft, du har UTnyttjat det, inte kul att inse när man vill vara rättfärdig kanske men nu vet du hur dom har det så fråga och samtala med dom nästa gång och se under vilka förhållanden dom måste leva för att ha pengar kvar att ta hem för att betala så deras familjer kan överleva.
Synnerligen sorgligt att det kan sitta någon svensk hantverkare och tro att han är någon form av Gud.... men nu är det väl Måns med polarna Bill o Bull snarare....

Jag kan inte förstå varför du försöker förnedra folk som vill tjäna pengar men måste flytta på sig och göra detta på annan ort. Det sker ju i hela världen men i ankdammen Sverige så verkar det finnas ett antal översittare som anser det fel.... därför att det hotar deras existens. Över hela jorden finns detta beteende, att man åker iväg månadsvis o jobba på annan ort, lever spartanskt men gör allt för att stödja sin familj.
Detta beteende är dock ovanligt i Sverige för här har vi blivit uppfostrade av staten att tro att staten skall sköta allt åt oss och att vi ska få bidrag för allt.

Jag har fortfarande inte förstått argumenten varför inte TS ska kunna skaffa sig en utländsk duktig snickare bara för att denna inte tar 500kr/h samt att han inte sitter med en stor villa på Lidingö samt ytterligare ett hus hemma i Polen.

btw... skulle inte denna forumdel hållas ren från Hantverkare som försvarar sitt skrå med näbbar o klor?:rolleyes:

Mitt råd kvarstår dock att TS kan med gott samvete leta efter utländska hantverkare, dom blir glada och du kan få ett kanonjobb till riktigt bra prisd^_^b
 
tille1 skrev:
Att åka till ett främmande land bo under ovärdiga förhållanden jobba till lägsta lön o stå med mössan i hand till välmående villaägare som pyser över av tillfredställelse att inte bara få ett bygge gjort nästan gratis utan dessutom gjort något bra för fattigdomen
Jag förstår att du benjamin rekomderar andra att göra likadant
Mvh tille
Du uttrycker dig som en reporter på Aftonbladet som inte har en susning om fakta utan bara vill sälja lösnummer, i detta fallet är det ju lite genomskinligt då du som hantverkare vill få bort sund konkurrens.

Det är skönt att det inte fanns några av dessa töntiga moralpredikningar när jag praktikjobbade en sommar på en Tysk fabrik. Tjänade sämst, jobbade mest, bodde i tält på stadens camping.
MEN, hade en fantastisk sommar, tjänade 2-3 ggr så mycket som mina kurskamrater, lärde mig lite öltyska. d^_^b

Jag är övertygad om att TS o likasinnade inte går på skräckpropagandan från forumets hantverkare.
 
Jag har sagt min åsikt och gräver ner min stridsyxa ;)
 
Mikael_L
Nu får du ge dig Glufsglufs.
I alla fall så länge som du köper ett klädesplagg från HM, Kappahl, Stadium, COOP osv osv
Och inte så länge du köper verktyg producerade i låglöneländer.

För i så fall är du lika mycket utnyttjare av arbetskraft som har det dåligt ställt i låglöneländer, och har ingen rätt att skriva andra på näsan för att dom nyttjar samma sak.
 
Mikael_L
Men det kan väl knappast undgått dig att dessa arbetare som sytt din T-shirt, gjort dina Nike eller Adidas-skor, och stått vid plastgjutningsmaskinen som spottat ut apparatdosan du håller i handen faktiskt arbetar under slavliknande förhållanden.
Att dom lever på existensminimum, i skjul gjorda av lite lådor och pappkartonger, deras barn går inte i skolan osv.
Och det handlar inte om att det är den genomsnittliga levnadsnivån i landet heller.
Och den som betalar deras "lön" är då inte fattig, minsann.
Du har väl inte missat detta va?


Och om jag vänder på det hela.
Om jag träffar på en hantverksförmedlare som förmedlar enligt hans utsago duktig lettisk arbetskraft för 200:-/timme och han dessutom försäkrar att dom faktiskt lever drägligt och har det bra.
Då är det väl OK att anlita denna arbetskraft då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.