Om det är något som ska fräsas in så bör det vara slang och inget annat. En idé kanske är att ta dit en annan elektriker ?
 
Är det möjligt att fräsa spår i gipsvägg och därefter lägga in kabel i slang utan att hela väggen rasar ihop? Det vi diskuterat är att fräsa ett spår i gipstaket. Om vi skall lägga in kabeln i slang eller VP-rör måste jag då dra om all el, dvs koppla ur från central, in i slang och tillbaka till central igen?
 
Redigerat:
Mikaelma skrev:
Är det möjligt att fräsa spår i gipsvägg och därefter lägga in kabel i slang utan att hela väggen rasar ihop? Det vi diskuterat är att fräsa ett spår i gipstaket. Om vi skall lägga in kabeln i slang eller VP-rör måste jag då dra om all el, dvs koppla ur från central, in i slang och tillbaka till central igen?
Nej, en enkelgips är 13 mm och det är det djupet du behöver fräsa för att få in enbart ledningen. Så stabileteten försvinner helt i väggen.
 
Man kan göra några hål med dosfräs på lämpliga ställen i gipsväggen/gipstaket och trä igenom rör/slang, lite bök vid reglar men hittar man första så hittar man dom andra också och man gör då hålen där, sticker in handen och fångar upp röret, gör ett hål genom regeln (i innerväggar) och/eller trär bakom regeln(ytterväggar)/över gles i tak. Sen använder man den runda gipsbiten till att täcka hålet igen (med kotling bakom) för att sen slipa och spackla lite.

Visst kan man fräsa ur ett spår hela vägen också men man ska då tänka på att skivan har fäste både ovan och under spårningen i reglarna samt att man kan försöka undvika att spåra i reglarna och bara göra ett hål för röret i mitten av regeln.

Lite olika teknik beroende på tak eller vägg men visst går det att få till, dra inte kabel löst och spackla in bara.
 
Redigerat:
Jag har väldigt begränsad kunskap om hur gipstaket är monterat, men skulle det inte vara mökligt att "såga bort" en del av taket närmast väggen, lägga kabeln i list och fästa listen i en ursågan del av regeln. Därefter spackla och/eller fästa mindre list för att täcka luckan det utrymme som uppstått mellan tak och vägg?
 
Tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut idag!
 
Reglarna går med all sanolikhet efter de "långa" skarvarana.
Nej, blanda inte in lister, dra rör/slang.
Om du ändå ska ha sönder taket, gör det då riktigt genom att göra hål med dosfräs på väl otvalda ställen och "trä" igenom rör/slang och få det antingen löpa med reglarna (glesen) eller gå över dom om du ska göra dragningen åt andra hållet.
Anlita en elektriker som vet vad han/hon gör och som gör det riktigt.
 
Mikaelma skrev:
[bild]

Så här ser det ut idag!
Hur många kablar är det i kanalen ?? Vart går kablarna ?? Är det bara för belysning i rummet eller matningar till t.ex spis o badrum?

Om det är matningar till andra rum kan andra kabelvägar ev vara möjliga t.ex källare.
 
Mikaelma skrev:
[bild]

Så här ser det ut idag!
Är det där verkligen ett gipstak?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Är det där verkligen ett gipstak?

//Patrik
Kan ju vara typ sån där kartongaktigt eller vad man ska säga också....men TS borde veta (hoppas jag). Kan ju bli svårt att laga och få snyggt om det är "papp".
 
Glufsglufs skrev:
Kan ju vara typ sån där kartongaktigt eller vad man ska säga också....men TS borde veta (hoppas jag). Kan ju bli svårt att laga och få snyggt om det är "papp".
Precis vad jag tänkte. Undrar vad sånt tak heter. Det finns isolering i gamla tak som ser ut som söndertrasat sånt tak. Undrar om det är samma.

//Patrik
 
Det där taket tror inte jag går att få snyggt genom att spackla och måla. Det är lackat och får inte alls samma snygga finish om man målar om det. Dessutom krävs som sagt ommålning av HELA taket om det snittas upp för att lägga in kablage.
 
Måtte den husfabrikanten gått i konken.
 
Det kan absolut vara helt vanlig gips spikad direkt i bjälklaget, stämmer rätt bra med 70-talet. Alltså finns det inte heller någon gles att fiska fram slang i.

Låt du allt vara som det är istället om du inte vill ta hem en elektriker någon vecka för att dra om all kabel (som garanterat kommer krävas).
 
Apropå om man ens får fräsa in kabeln så är det ju troligtvis någon typ av EKK eftersom man valt kanal. Då är det också troligtvis lagligt, OM man följer övriga bestämmelse med dragavlastningar i båda ändar och spikskydd vid varje takbjälke.

Själv skulle jag inte vilja försvaga bjälklaget så radikalt som hantverkaren föreslår..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.