Handlar väl i slutändan vad man vill lägga sina pengar på. Jag älskar fina bilar men åker så lite så jag får bara dåligt samvete för alla pengar som går rakt ut till ingen nytta. Håller nog inte heller med om att en ny bil innebär mindre problem. Gör man bara ett klokt begagnatköp så blir det ofta inte mer problem med den än en ny. Mycket bilsnack nu :)

Helt klart är dock att om man får det tajt är bilen en stor post man kan skära på. Hade en bil för 180 000 förut som skönk 20 000kr per år i värde. Köpte sen en bil för 50 000 som tar mig från A till B precis lika bra och tror knappast den är värd noll kronor om 2-3 år ;)
 
mr_bygg skrev:
Gjorde det misstaget en gång när vi hade en bil:D När vi sen köpte en till så kom jag inte ens på tanken på att försöka av ren självbevarelsedrift. Det kostar vad det kostar, och så länge man inte har brist på pengar i slutet av månaden och har råd med allt man tycker man behöver så ska man nog helst låta bli. Det blir nog väldigt sällan en glad överaskning;)
Ett enkelt överslag för de som vill veta. Övriga får hålla för ögonen (eller låta bli att scrolla). :)




















Om man köper en ny bil och har den i tre år faller den ungefär 45% i värde, alltså i snitt 15% per år. Är nypriset 240 000 blir det 36 000 per år. Ungefär en hundralapp om dagen, alltså.
 
Jag har i alla fall hittils hållt mig från att köpa en ny bil och alltid gått på en tre år gammal, men jag gissar att kalkylen i alla fall är nästan lika illa:(
 
Freddy_kruger skrev:
Volvo 245 = VBB - Världens Bästa Bil...
Volvo 945 = VNBB - Världens Näst Bästa Bil... Billig och hållbar!
VBT menar du -världens bästa traktor ? :)

Skämt åsido - jag har kört 244,760,940,960, 850,855 mycket och ägt 240 och 850.
Men jag har mkt svårt att klassa dessa som "världens bästa bilar" - ett tag låg 850n bra till - men sen dess har jag kört en del andra bilar, bla tyska och japanska :)

Vad gäller köpa nytt eller 3 år gammal bil: fördelen med en 3 år gammal är att värdeminskningen planar ut, och framförallt slipper man den intiala "-50000kr när man sätter i nyckeln 1a gången) smällen - OM man tvingas sälja direkt...men å andra sidan kan man själv välja specar på en helt ny bil.

Nog bilsnack i denna tråd nu, klart är iaf att man kan spara pengar på bilen - särskilt om man prioriterar boendet

/K
 
Volvo som världens bästa bil? Bränsleförbrukning är väl inte en ingående parameter då? I övrigt var väl 850 den sista riktiga volvon har jag för mig. Numera hamnar väl vissa modeller riktigt långt ner i rankingen.
 
Mina beräkningar på ny resp beg bil var inte hypotetiska utan högst verkliga för just mig när jag bytte bil nyligen. Men jag håller i övrigt med om att det i normalfallet är billigare att köpa en 3-5 år gammal bil.

Lite svar på ursprungsfrågan.
TS värde var dessa
Nettoinkomst ca 41 00,
boende inkl drift 12400
3 år gammal bil 4400 (lån, försäkringar, bensin)
CSN 2700
Blanco lån 1000
Övrigt ca 1500 (mobiltelefo, kabel TV)
Sparande 5000

Räknar jag med samma uppdelning bli det så här .
Nettoinkomst 34000-40 000 kr (en inkomst varierar)

boende inkl drift 12000 (inkluderar allt även framtida renoveringar)
Ny + beg bil 7000 (bilspar/värdeminskning, försäkringar, bränslen mm )
CSN 2400
Hobby/sport/intressen 8000
Mat mm 4000
Kvar ca 5000
 
Mikael_L skrev:
Tänk om räntorna precis har gått upp jättemycket då det är dags att binda om då? ;)
Det är just därför man isf binder dom "omlott" (olika tider första gången) så inte alla går ut samtidigt ...

Tanken att binda just nu är för att det är VÄLDIGT troligt att räntorna kommer gå upp - och 1-2 åringen är i princip lika billiga som 3 mån - vilket gör det rätt sannolikt att man iaf på dessa bindningstider kan tjäna på det tom, för en gångs skull :)
Men binder man länge så betalar man ju en premie för att sova bättre s.a.s

/K
 
klaskarlsson skrev:
VBT menar du -världens bästa traktor ? :)

Skämt åsido - jag har kört 244,760,940,960, 850,855 mycket och ägt 240 och 850.
Men jag har mkt svårt att klassa dessa som "världens bästa bilar" - ett tag låg 850n bra till - men sen dess har jag kört en del andra bilar, bla tyska och japanska :)

Vad gäller köpa nytt eller 3 år gammal bil: fördelen med en 3 år gammal är att värdeminskningen planar ut, och framförallt slipper man den intiala "-50000kr när man sätter i nyckeln 1a gången) smällen - OM man tvingas sälja direkt...men å andra sidan kan man själv välja specar på en helt ny bil.

Nog bilsnack i denna tråd nu, klart är iaf att man kan spara pengar på bilen - särskilt om man prioriterar boendet

/K

Lastar det mesta, sjunker inte märkbart i värde och går aldrig sönder...
Bättre kan det väl inte bli...?
 
Ska man räkna såhär så ligger vi på

Nettoinkomst: 60 000 kr just nu pga deltidsledighet
Drift o lån: 4500 kr
Fordon: 6000 kr (3 halvnya bilar och en hobbybil)
Mat o blöjor mm: 5000
Sparande, buffertspar, amortering: 20000

Har då ca 34 500 kr kvar att leva på. Då ska jag erkänna att vi har vissa fördelar med räntor, försäkringar mm pga mitt jobb
 
Freddy_kruger skrev:
Lastar det mesta, sjunker inte märkbart i värde och går aldrig sönder...
Bättre kan det väl inte bli...?
OT:
Precis - en traktor ! ;)
Att dom aldrig går sönder håller jag dock inte med om !
En 25 år gammal Volvo åker på en del ombesiktningar då och då.

Dock är konstruktionen enkel och robust, och delar finns på ¨"Ica" (eller skroten iaf).
Jag har dock ngt högre krav på mina bilar än att dom skall brumma med mkt last från a-b och vara lättmekade.
Förutom komfort så vill jag helst inte ha för törstiga bilar, dom skall vara säkra (ja Volvo är säkra - och en 940 är väldigt säker för sin årsklass - dock inte ngn match mot en modern bil i samma klass) och sen gillar jag en viss teknisk nivå på utrustningen iaf - om inte annat så vill jag ha 4wd på den bilen som skall ut på landet då och då (7km skogsväg på vintern funkar förvisso med en framhjulsdriven bil, oftast, men det är rätt trevligt att ha driv på alla fyra) :)

/K
 
Redigerat:
Ja, vill man ha lyx, tekniska finesser och status, då ska man åka något annat...
Men vill man åka billigt så är de bra, bra för ekonomin, om man inte kör tusentals mil om året.
 
kinglolle skrev:
Ska man räkna såhär så ligger vi på

Nettoinkomst: 60 000 kr just nu pga deltidsledighet
Drift o lån: 4500 kr
Fordon: 6000 kr (3 halvnya bilar och en hobbybil)
Mat o blöjor mm: 5000
Sparande, buffertspar, amortering: 20000

Har då ca 34 500 kr kvar att leva på. Då ska jag erkänna att vi har vissa fördelar med räntor, försäkringar mm pga mitt jobb
Hej "kinglolle", då har ni det riktigt bra. Intressant också att läsa lite om hur ni har det sett till förhållandet mellan boendet och era inkomster. Diskussion hittills har hamnat lite off och gått mycket åt bilarnas värde. Gissar på att ni ligger på ca 30% i era fasta kostnader jämte ert disponibla belopp. I vårt fall blir det ungefär 50% men då kanske vi måste skära på någonting, kanske bilen ändå är den stora posten. Eller leta efter billigare boende (ärligt talat vet inte jag hur pass bra vi trivs idag, känns som om vi har inte hittat rätt i området).
 
Jag skrev faktiskt fel. Skrev först o räknade på vår ordinarie inkomst 70 netto men har gått ner på tid o ligger på lite över 60 alltså ca 24 500kr.

Ja alltså vi har ju för det första knappt några räntekostnader eller försäkringskostnader tack vare mitt jobb. Sen bor vi på landet så vi kunde köpa och renovera 220 kvm hus och nästan 300 kvm garage för samma pengar som en lägenhet i Skåne där vi bodde innan. Men med det kommer andra kompromisser, det passar dock oss. Vi är prylnördar med många hobbies som både kräver plats o pengar. Alla får hitta sin optimala lösning

/lorant
 
kinglolle skrev:
Jag skrev faktiskt fel. Skrev först o räknade på vår ordinarie inkomst 70 netto men har gått ner på tid o ligger på lite över 60 alltså ca 24 500kr.

Ja alltså vi har ju för det första knappt några räntekostnader eller försäkringskostnader tack vare mitt jobb. Sen bor vi på landet så vi kunde köpa och renovera 220 kvm hus och nästan 300 kvm garage för samma pengar som en lägenhet i Skåne där vi bodde innan. Men med det kommer andra kompromisser, det passar dock oss. Vi är prylnördar med många hobbies som både kräver plats o pengar. Alla får hitta sin optimala lösning

/lorant
I det här forumet kan du säkert få sålt några försäkringar;-)

Huset (boendet) är ju en väldigt stor del av total budgeten och ger stort utslag.
Men man måste ju även ha ett arbete och det ställer ju också krav på valet av bostadsort.
Var familj och vänner spelar ju även det in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.