Status
Tråden går ej att kommentera.
B
många som jobbat på stor byggen och sen startar egen firma. dom har ej så stor koll.
 
S
Nimajneb skrev:
Nu var det ju ett tag sedan TS startade tråden och förhoppningsvis har dom hittat någon som kan hjälpa till. Annars som vissa varit inne på så finns det många duktiga hantverkare utan Svenskt pass. Personligen har jag mycket goda erfarenheter av dessa. Dom brukar annonsera på blocket, brukar kunna vara på plats för att lämna offert en kväll inom 72h samt vara igång inom en vecka.
Tyvärr finns det här precis som inom den svenska kåren ett antal mindre lyckade individer. För att säkra detta brukar jag samtidigt som dom är på plats för att titta på jobbet be om 2-3 namn var dom gjort jobb nyligen. Jag brukar ringa upp dessa referenser medans killen/killarna är kvar så är detta utklarat.
Dom brukar bli paffa när dom konfronteras på detta sättet men jag har sållat ut både Svenska och utländska på detta sätt på studs.
Att göra på detta sättet har jag tyvärr lärt mig the hard way

ps Dom utländska brukar annonsera på Blocket
Betalade du dom utländska firmorna vitt?
 
Swedberg skrev:
Betalade du dom utländska firmorna vitt?
Självklart, hur ska man annars kunna nyttja ROT
 
S
Nimajneb skrev:
Självklart, hur ska man annars kunna nyttja ROT
Jag vet ju inte när du anlitade dessa utländska hantverkare.
Vad tar en utländsk snickare i timmen?
 
Swedberg skrev:
Jag vet ju inte när du anlitade dessa utländska hantverkare.
Vad tar en utländsk snickare i timmen?
Dom brukar ligga mellan 225 o 275./h.
 
S
Nimajneb skrev:
Dom brukar ligga mellan 225 o 275./h.
Och med den timpenningen ska man kunna driva ett seriöst byggföretag i Sverige tycker du?
 
Swedberg skrev:
Och med den timpenningen ska man kunna driva ett seriöst byggföretag i Sverige tycker du?
Kallas väl arbetskraftsinvandring;)
 
Tydligen går det. Det är det som kallas konkurrens.
 
Swedberg skrev:
Och med den timpenningen ska man kunna driva ett seriöst byggföretag i Sverige tycker du?
Ja.
 
Milkshaken
ässch, ni har så fel i ert tänkande,,,,, men mer får jag inte skriva.... precios samma skit i transportbranschen.... vänta och se säger jag bara..... Kolla när dom får fotfäste Ordentligt i Sverige... Då får vi se vad den sk, konkurrensen har gett.... men som sagt... Munkavel på oss hantverkare.......
 
utbud och efterfrågan...

fanns ingen efterfrågan skulle inte heller något utbud finnas.

Lätt att glömma sin historia, vissa perioder så står vi och skriker efter arbetskraft utifrån och andra perioder försöker vi att stänga den ute.

Som sagt var, utan tidigare hjälp från arbetskraft från andra länder vore vi inte där vi är idag, men det är lätt att glömma...
 
Swedberg skrev:
Och med den timpenningen ska man kunna driva ett seriöst byggföretag i Sverige tycker du?
Marlene Eskilsson
Tydligen går det. Det är det som kallas konkurrens
Det ända jag kan säga är att "vi" (jag va elektriker) inte tävlar med samma villkor, så är det bara . Visst finns det dom som har lika löner som inhemska hantverkare men då ligger deras timpeng inte på den summan...
Det är inte dom som är hemma hos folk och jobbar som "tjänar" pengar utan den som driver företaget i 8 av 10 i dessa fall... Dessa arbetare har kanske 50kr i timmen, är i Sverige och jobbar i 3 månader som man får göra lagligt , sen åker dom hem ett tag för att senare återkomma och köra samma visa igen...Det är ventilationsmontörer,undertak,snickare,murare m,m.
Jag har varit på ett flertal byggen där det gått till på detta sätt, och då är det ett utav Sveriges större fastighetsbolag som "driver" bygget.

JAG tycker det är lite skrämmande att det får gå till på detta sätt, för "vi" håller på att utöka arbetslösheten, jag vet att nästan alla vill ha det billigaste men det kommer inte att funka i längden.
Vi har helt olika ekonomi situationer i våra länder, så jag kan inte kalla det konkurrens..

Vad kostar det att ha mat på bordet i Sverige och vad kostar det i tex Polen eller liknande ?

Hittade en annons på blocket där dom skrev att raster var bannlysta hos dom , är detta männskligt tycker ni ? Att jobba i kanske 9 timmer eller mer och inte få nån rast... Jag tycker det låter nästan som slaveri..

Hur arbetar ni andra här på forumet ?

Hoppas att moderatorn inte tar bort detta, i så fall önskar jag en förklaring via pm ..

Mvh Fredrik
 
Redigerat:
Fruppe skrev:
Det ända jag kan säga är att "vi" (jag va elektriker) inte tävlar med samma villkor, så är det bara . Visst finns det dom som har lika löner som inhemska hantverkare men då ligger deras timpeng inte på den summan...
Det är inte dom som är hemma hos folk och jobbar som "tjänar" pengar utan den som driver företaget i 8 av 10 i dessa fall... Dessa arbetare har kanske 50kr i timmen, är i Sverige och jobbar i 3 månader som man får göra lagligt , sen åker dom hem ett tag för att senare återkomma och köra samma visa igen...Det är ventilationsmontörer,undertak,snickare,murare m,m.
Jag har varit på ett flertal byggen där det gått till på detta sätt, och då är det ett utav Sveriges större fastighetsbolag som "driver" bygget.

JAG tycker det är lite skrämmande att det får gå till på detta sätt, för "vi" håller på att utöka arbetslösheten, jag vet att nästan alla vill ha det billigaste men det kommer inte att funka i längden.
Vi har helt olika ekonomi situationer i våra länder, så jag kan inte kalla det konkurrens..

Vad kostar det att ha mat på bordet i Sverige och vad kostar det i tex Polen eller liknande ?

Hittade en annons på blocket där dom skrev att raster var bannlysta hos dom , är detta männskligt tycker ni ? Att jobba i kanske 9 timmer eller mer och inte få nån rast... Jag tycker det låter nästan som slaveri..

Hur arbetar ni andra här på forumet ?

Hoppas att moderatorn inte tar bort detta, i så fall önskar jag en förklaring via pm ..

Mvh Fredrik
Man kan ha många åsikter om konkurens från andra länder, men det är och har varit ett faktum länge som man inte kan bortse från. När det gäller så konktera fall som att arbetare kommer till Sverige så är det lätt att reagera när man tycker att utlänska arbetare konkurerar "på plats" i Sverige med vanliga hederliga svenska arbetare. Men det är knappast någon nyhet för de flesta branscher att det finns en konkurrens från utlandet och har funnits under en lång tid. Sen att konkurrensen inte är på samma villkor, det är något som man troligen får vänja sig vid.

Det är så klart mer konkret när utlänska arbetare kommer till Sverige och konkurerar med hantverkare i Sverige, men om vi vänder på frågan att du ogillar att det kommer hit exempelvis hantverkare från andra länder som inte kräver samma lön som svenska hantverkare vad gör du själv för att främja svensk arbetskraft? Om man tittar på konkurensen från utlandet så är de flesta branscher utsatta och har också anpassat sig efter den verklighet man lever i.

Köper du själv SAAB eller Volvo för att premiera svenska arbetare och kollar du att damsugaren eller spisen du köper alltid är svensktillverkad. När det gäller kläder kan man verkligen prata om att textilindustrin i Sverige i princip är död eftersom man kan producera kläderna för en bråkdel av kostnaden i låglåneländer, men köper du fortfarande kläder som är svenskproducerade eller uppsydda av en svensk skräddare? Av någon konstig anledning så säljs utlänskt kött i svenska butiker och någon verkar köpa det trots att det går och få tag på svensk kött trots att det är dyrare. Ser du till att du alltid köper svenskt trots att det kan vara flera gånger dyrare än en utlänsk motsvarighet bara för att du tycker att det inte kommer att funka i längden att köpa något som är producerat i utlandet eller av utlänningar i Sverige?

Jag har inga problem med att hålla med dig om att man ska stödja den svenska produktionen om man känner att det är viktigt, men då ska man vara konsekvent över hela linjen annars blir det bara fjantigt. Om du kan stå för att du bara köper Svenska produkter och stödjer svensk industri etc då kan du som elektriker beklaga dig över utländsk arbetskraft och vara sur över det. I annat fall så tycker jag bara att det är lite patetiskt att gnälla om man själv "utnyttjar" billiga produkter som producerats utomlands oavsett om det gäller mat, kläder, vitvaror, bilar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.