Nu när snöslungor från Kina dykt upp hos ett gäng handlare så tänkte jag höra mig för vad ni som köpt en tycker om den.

Jag kan börja:

Vi köpte en196 LW från bolbysweden.se och hämtade den i veckan.
Det tog en dryg timme att montera och jag kan inte jämföra mot kända märken eftersom jag aldrig har satt ihop en ny sådan. Dock ska man ha mekat litet innan för att få ihop den. Bl.a. så passade inte ett skyddsgaller till motorn utan justering och kopplingen tog inte utan rejäl justering av vajern. Locket till oljepåfyllningen sitter dessutom för trångt mot en kåpa så det kläms och knappt går att få loss. Annars var kvaliten helt ok tycker jag men det känns att det inte är en helt färdig produkt.
Motorn är väldigt lättstartad och går utan problem.
Väl justerad så fungerar slungan bra tycker vi men jag skulle inte rekommendera den till någon som inte har litet vana med verktygen för att så att säga "bygga klart" den.

Vad har ni köpt och vad är era erfarenheter? Vi funderar nämligen på att uppgadera till en större nästa säsång och då helst med banddrift. Fast vi känner litet att just banden är en mer komplicerad sak som kanske ska undvikas på kinaslungor? Hjul klarar liksom vem som helst att bygga...

/Ola
 
Var hos min plåtis för någon vecka sen, dom hade fullt upp med att ploga på alla snötyngda tak. 1 Toro och 1 ny kina slunga hade dom till detta, båda funkade bra, men varför skall kina motorerna gå så jädrands hårt. Kommer ihåg någon som köpte truckar från Polen, samma där, mycket hård gång i maskinerna, är det kompet som är uppskruvat eller kan det vara gjutningen i blocket som skiljer från andra mer tystgående.

Men läser man i annan tråd om Toron, som slängde ut staken genon blocket, så kan det kanske kvitta vad för märke man väljer
 
Jag vet inte om motorn, en Loncin, på min slunga går hårdare än den Tecumseh som satt på min förra slunga men det har du kanske rätt i. Den är lätt att dra runt så jag tror inte kompet är helt galet på den iaf. Min motor är förvisso bara på 6,5 hästar så det är kanske annat med de större på 9-13 hästar man ser på en del.
 
Milkshaken
Kan ju vara som skillnad på Volvo LV och Scania..... Scania går otroligt mycket lugnare.... Bredare kolvar och cylindrar var det förr.... Nu med mera komposit, så är det fortfrarande så att Volvo borrar sina djupare än Scania... Och Volvos går lite hårdare... Scania liksom lirar lite bättre med varvet....
jag tror det är samma sak på en kinamaskin... Dom borrar djupt.... istället för brett....
 
Jag vet några som importerade massor av slungor då beställdes dom utan motor sen monterade dom på honda motorer vet inget om varför osv men borde väl vara någon slags orsak iaf .
 
Milkshaken skrev:
Kan ju vara som skillnad på Volvo LV och Scania..... Scania går otroligt mycket lugnare.... Bredare kolvar och cylindrar var det förr.... Nu med mera komposit, så är det fortfrarande så att Volvo borrar sina djupare än Scania... Och Volvos går lite hårdare... Scania liksom lirar lite bättre med varvet....
jag tror det är samma sak på en kinamaskin... Dom borrar djupt.... istället för brett....
Hmm. svårt förstå vad Du menar Milkshaken, men det kanske är nya benämningar för slag och borr, men jag tror inte det, för de flesta av dessa småmotorer är ganska kvadratiska i borr och slaglängden. Däremot är motorn i min Harley, långslagig, en gammal konstuktion, och ingen höjdare med dagen mått mätt, men den har det där härliga ....dunk.......dunk gången. Det var förövrigt en gammal smed som uppfann den. Han stod i sin smedja och slog på städet, dag ut och dag in, rätt vad det var....så tände det till...och så var Harley motorn uppfunnend^_^b

Roligare med en sån här
00140520VAD.jpg
 
Redigerat:
Wodie skrev:
Jag vet några som importerade massor av slungor då beställdes dom utan motor sen monterade dom på honda motorer vet inget om varför osv men borde väl vara någon slags orsak iaf .
Helt enkelt för att Honda gör väldigt mycket bättre motorer än Loncin eller för den delen helt okända Kinamärken. Honda har ju dessutom rykte om att göra världens bästa snöslungor så då ser det ju bra ut med Hondamotor.
 
Milkshaken skrev:
Nu med mera komposit, så är det fortfrarande så att Volvo borrar sina djupare än Scania...
Längre slaglängd=mer vridmoment=lägre motorvarv.
Kort slaglängd vill man ha på högvarviga motorer då kolvhastigheten sjunker med slaglängden.
 
Milkshaken
tjaboo skrev:
Längre slaglängd=mer vridmoment=lägre motorvarv.
Kort slaglängd vill man ha på högvarviga motorer då kolvhastigheten sjunker med slaglängden.
Tjaboo, du har naturligtvis rätt,,, förklara fel efter några groggar..:) Tvärtom ska det naturligtvis vara..
 
Good morning Milkshaken, jag trodde inte Du drack grogg. Det var just detta med att "borra djupare" som var roligt. Man borrar inte nedåt, för att få en längre slaglängd (knappast uppåt heller.......) utan det fixar man med vevtappens läge på veven, eller/och längre vevstake. Även kortare kolv kan förekomma
 
Milkshaken
saturnus skrev:
Good morning Milkshaken, jag trodde inte Du drack grogg. Det var just detta med att "borra djupare" som var roligt. Man borrar inte nedåt, för att få en längre slaglängd (knappast uppåt heller.......) utan det fixar man med vevtappens läge på veven, eller/och längre vevstake. Även kortare kolv kan förekomma
Hehe,,, jaja... men du vet hur jag menar ....:)
Och här dricks det ingen Milkshake, utan grogg och Öl ja...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.