Jag ska förbereda för en elektriker som kommer till veckan, men kan inte nå honom för verifiering. Det handlar om att flytta ut och sätta upp ett fasadmätarskåp för inkommande ledning. Jag ska köpa material och fördra lite kabel.

Vad ska jag välja för kabel som kommer att gå delvis på fasaden öppet och delvis förlagt i rör på vinden? Jag har 3 x 25 A huvudsäkringar och längden på kabeln blir ca 10 m. Är EKK Light 3x6+6 ett korrekt val? ???
 
Nej. Som vi tjatat 100 ggr innan måste du ha minst 5g6 eller ekkj 4x6+6. Alternativt 3*10+10.

 
Tack för ditt svar. Jag är nybörjare och frågar därför istället för att göra fel.

Kanske kan du hänvisa mig till dessa tidigare trådar så att jag kan förstå sammanhanget. Jag har sökt i forumet, men vet inte riktigt vad jag söker.

Om PEN ledare måste dubbleras (6+6) hur hanterar man då befintliga avstickare till ladugård, bagarstuga etc. som har 3x6+6 och sitter avsäkrade i huvudcentral i dagsläget? Man får väl inte gå från PE + N (5-ledarsys)till PEN (4-ledarsys) och sedan tillbaka till PE + N (5-ledarsys) i undercentralerna, eller?
 
norrbottenstorpet skrev:
Tack för ditt svar. Jag är nybörjare och frågar därför istället för att göra fel.

Kanske kan du hänvisa mig till dessa tidigare trådar så att jag kan förstå sammanhanget. Jag har sökt i forumet, men vet inte riktigt vad jag söker.

Om PEN ledare måste dubbleras (6+6) hur hanterar man då befintliga avstickare till ladugård, bagarstuga etc. som har 3x6+6 och sitter avsäkrade i huvudcentral i dagsläget? Man får väl inte gå från PE + N (5-ledarsys)till PEN (4-ledarsys) och sedan tillbaka till PE + N (5-ledarsys) i undercentralerna, eller?
Hojs!

Det är riktigt att man inte får gå tillbaka till ett PEN-ledarsystem efter ett femledarsystem!

Befintliga 3x6+6 till olika uthus får naturligtvis vara kvar så länge du inte ändrar ledningssystemet före dem.

Om kabeln du ska byta befinner sig före sådana avstickare är ju det enklaste att fortsätta ha en kabel som är tillåten för PEN-ledare, och då är det 10mm[sup]2[/sup] som gäller.
T.ex. EKKJ 3x10/10 eller EKKJ 4x6/6 om du lägger ihop skärmen och "fyran" till en PEN.
(6-kvadraten är dock dyrare än 10:an!)

Kan du däremot köra femledarsystem kan du ju välja en smidigare kabel som t.ex. FKK 5x6, fast den är dyr.

PS. Upplysningsvis: Någon sådan kabel som "EKK Light 3x6+6" finns inte.;D DS.

 
Det är är en underbart bra källa till kunskap, tack GM!

Om jag tolkar det hela rätt så är det viktigt att jag behåller PEN-systemet fram till centralerna, samt att jag har minst 10mm2 på PEN-ledare alt 6+6 mm2.

Förmodligen blir det då EKKJ 3x10/10 som föreslagits.

Tack än en gång ;) ;D
 
norrbottenstorpet skrev:
Det är är en underbart bra källa till kunskap, tack GM!

Om jag tolkar det hela rätt så är det viktigt att jag behåller PEN-systemet fram till centralerna, samt att jag har minst 10mm2 på PEN-ledare alt 6+6 mm2.

Förmodligen blir det då EKKJ 3x10/10 som föreslagits.

Tack än en gång  ;) ;D
Nemas problemas ;)

Och jag tror du har tolkat läget riktigt!

En 10mm[sup]2[/sup] är för övrigt ändå klart att föredra som matning till en central.
(För det är väl mellan befintlig central och fasadmätarens nya läge kabeln ska gå?)
 
Kör med FR-N1XV istället, både billigare och smidigare att jobba med!

FR-N1XV är en kraft- och installationskabel utan koncentrisk ledare (kopparskärm) som kan användas i alla typer av lågspänningsinstallationer, i industri- och byggnadsinstallationer etc. Kabelns konstruktion tillåter att den installeras i alla typer av miljöer: "inom- och utomhus, direkt på vägg, på kabelstegar, i installationskanaler, i rör samt i mark och vatten". FR-N1XV har mycket goda egenskaper vad gäller mekanisk påverkan samt god resistens mot olja och kemikalier.
 
sverre skrev:
Kör med FR-N1XV  istället, både billigare och smidigare att jobba med!

FR-N1XV är en kraft- och installationskabel utan koncentrisk ledare (kopparskärm) som kan användas i alla typer av lågspänningsinstallationer, i industri- och byggnadsinstallationer etc. Kabelns konstruktion tillåter att den installeras i alla typer av miljöer: "inom- och utomhus, direkt på vägg, på kabelstegar, i installationskanaler, i rör samt i mark och vatten". FR-N1XV har mycket goda egenskaper vad gäller mekanisk påverkan samt god resistens mot olja och kemikalier.
Ja, kör du med den kabeln kan du ju ta en 4x10 och använda den gulgröna som PEN om du blåmärker den.
PEX-kabeln är godkänd att använda för detta ändamål utan en koncentrisk ledare.
Själv upplever jag den lite styv att jobba med.
Fast det är klart, man slipper ju feppla med den koncentriska ledaren och nypolonslangar ;D

 
Tack för era inlägg. Av lite olika praktiska anledningar har jag ändå lite huvudbry.

Jag skulle helst vilja lyckas med ett system som är "framtidssäkert" varvid en lösning med slang eller VP mellan fasadmätarskåp och elcentral känns tryggast. Om jag med lite jox får dit en VP/flexslang vilket är då mitt kabelval, RK 3x6 +10? Och VP till det 25 eller 32?
 
Ingen?

Jag ska vara ännu mer tydligt. Det jag är rädd för är att det praktiskt är mycket svårt att förlägga ovan nämnda EKKJ i rör. Helt enkelt för att det behövs närmare 15 m i rör och jag tror att det är svårt att dra in, speciellt med ett yttermaterial på kabel som "suger fast". Har jag anledning att oroa mig? :-/ :'(

Om du/ni rekommenderar att jag hellre ska försöka använda trådar istället för hel kabel. Är det då RK 3x6 + 10 som gäller?

 
Det är alltid att föredra tn-s dvs femledarsystem så tidigt som möjligt i installationen. Så använd 3 rk 6 svart en rk 6 blå och en rk 6 gröngul i ditt vp 32.

 
Tack för ditt svar.

Jag har fyrledarsystem längre fram i systemet med jordkabel ut till uthus och garage, varför jag inte vill/får ändra till femledare från fasadmätarskåpet. Nu har jag också fått tag i en annan elektriker som har svarat på mina frågor. Det lutar åt precis RK 3x6+10 i VP 32. Men återigen, tack alla som tagit sig tid att skriva svar, det uppskattas. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.