Vi har en fjärrvärmecentral av modell Alstom 2000/03.

När man slår på varmvattnet kommer det efter ett par sekunder varmt vatten, snudd på hett om man känner på varmvattenledningen till blandaren. Efter ytterligare ett par sekunder kommer det bara kallvatten. Varmvattnet kommer sakta tillbaka för att bli acceptabelt varmt efter ca en minut.

I duschen som är i källaren, och närmast FVC, tar det väldigt lång tid innan temperaturen har stabiliserat sig.

Det verkar finnas gott om kunnigt folk här så jag hoppas att någon kan komma med något tips.

MVH Magnus
 
Troligen problem med framkopplingen i varmvattenregleringen, men det kan även vara återkopplingsventilen som kärvar. Testa att motionera ventilerna eller byt ut.
 
  • vvframkoppling.jpg
  • feedbackmindre.jpg
Har testat att motionera men det har inte blivit någon förbättring.

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan dessa ventiler är...

Jag upplever att problemet är större på vintern, kan det ha ett samband med att primärvattnet håller en högre temperatur?

Tack för snabbt svar!

/M
 
Den med vita ratten är framkopplingsventilen. Den känner av flödet av kallvatten till tappvarmvattenvärmeväxlaren och släpper på primärvatten för att värma vattnet. Ett möjligt fel är att den inte funkar eller är trög så det tar ett tag innan primärvatten släpps på när du öppnar kranen. Den med svart ratt återkopplar genom att mäta hur varmt varmvattnet verkligen blir och justerar primärflödet för att få precis rätt temperatur. Kanske är det så att den tenderar att fastna när du inte tappar något varmvatten och varmvattnet (i växlaren) blir varmt så den försöker stänga. På vintern när primärvattnet är varmare kanske den försöker stänga ännu mer och fastnar hårdare.
 
Jag har liknande problem att varmvattnet i duschen pendlar. Jag tror det hänger ihop med läckage i varmvattenregulatorn, den undre bilden ovan, i mitten på den har du små läckhål/läckageindikator vilket innebär att packningar eller liknande i regulatorn inte håller tätt och man måste byta hela regulatorn drygt 3000 tror jag det kostar.

Det brukar hänga en droppe i de understa hålet som konstant droppar om du har detta felet.
 
Ok, då förstår jag funktionen en aning bättre.
Finns det någon bra metod att justera dessa? Nu känns det som att jag har justerat på en höft utan att veta vad jag egentligen håller på med.

/M
 
Vad jag har förstått så ska ratten på den övre bilden vara fullt öppen vid inställning, sen gör du grovinställningen på spaken på undre bilden, brukar vara runt klockan 8-9. Där efter justerar du ner på ratten på den övre bilden tills du får önskat temp på tappvarmvattnet. Tror det ska ligga på ca 57 grader med full värme på blandaren.
 
Hur gick de, fick du ordning på det?
 
Bambi skrev:
Jag har liknande problem att varmvattnet i duschen pendlar. Jag tror det hänger ihop med läckage i varmvattenregulatorn, den undre bilden ovan, i mitten på den har du små läckhål/läckageindikator vilket innebär att packningar eller liknande i regulatorn inte håller tätt och man måste byta hela regulatorn drygt 3000 tror jag det kostar.

Det brukar hänga en droppe i de understa hålet som konstant droppar om du har detta felet.
Pendlande varmvatten kan också bero på en trasig blandare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.