Har en fundering som inte är helt strukturerad men som kanske kan vara värd att diskuteras.
Ser fler och fler moderna hus som är skitsnygga men som verkar ha ganska opraktiska lösningar.
Minimala fönsterfoder kombinerat med avsaknad av över- och underbleck och dålig ventilering av fasaden vid fönster.
Inåtlutande tak.
Med mera.

Många av husen är kanske inspirerade av andra hus som byggts i mindre vind/nederbördsdrabbade regioner.

Allt ger ett mycket snyggt och minimalistiskt utseende men är det möjligt att de inom en snar framtid att ge upphov till fuktskador? Vad tror ni?

mvh
David
 
Det är den globala uppvärmningen som satt sina spår i arkitekterna som glatt räknar med ett medelhavsklimat i norden inom kort ;D

skämt åsido, vete hundan hur de här moderna lösningarna kommer att te sig, själv är jag något av en försökskanin eftersom vi valt en fasadpanel utan foder o knutar, litar på att snickarna/hustillverkaren har moderna uppdaterade metoder för att undvika problem :-/
 
Jag tror inte detta har ett dugg med väderprognoserna att göra. Istället är det helt enkelt "modet" som förvränger synen på folk.

Tyvärr är det dessutom allt annat än första gången. Funktionalismen lanserades för nästan 100 år sedan som en revolt. Man bröt med onödigt pynt och brackiga kulisser. Väck med tinnar och torn! Bort med vindsvåningar och branta tak! Fram för rena, enkla fasader och stora panoramafönster som släpper in ljus och renhet!

Det var på sitt sätt klokt tänkt. Ändå blev det fel. Oprövade material och byggmetoder vållade stora problem. När efterföljarna skulle reproducera pionjärernas verk förvanskade de arvet av flera skäl. Istället för att utveckla funkisens grundidé förvandlade många tongivande arkitekter hela stilen till kitsch och tom yta.

Till detta kom frestelsen att låta stilen ge alibi åt ett okänsligt och alltför storskaligt industriellt byggande. Det är just därför det under miljonprogrammets dagar åter blev på modet att bygga hus med platta tak och centralränna.

Idag skördar vi konsekvenserna: Fuktskador och mögel. Och samtidigt går dumheterna - som sagt - i repris.
 
C
Har precis byggts ett hus i just denna stil (nån sorts "spejsad" extremfunkis) utanför min arbetsplats. Inåtlutande tak, om man nu kan tala om lutning. Vanlig takpapp på trä. Efter de få regndagar som sommaren bjöd på kunde man tydligt se att taket hade bakfall på ett antal ställen där regnvattnet samlades i pölar som tog dagar innan de torkade upp, vilket uppenbarligen inte bekymrat byggare eller husägare. Blir spännande att se vad som händer framöver...

/C
 
cpalm skrev:
Har precis byggts ett hus i just denna stil (nån sorts "spejsad" extremfunkis) utanför min arbetsplats. Inåtlutande tak, om man nu kan tala om lutning. Vanlig takpapp på trä. Efter de få regndagar som sommaren bjöd på kunde man tydligt se att taket hade bakfall på ett antal ställen där regnvattnet samlades i pölar som tog dagar innan de torkade upp, vilket uppenbarligen inte bekymrat byggare eller husägare. Blir spännande att se vad som händer framöver...

/C
Hur är det ens möjligt att bygga så 2005 ??? :p :surprised:

Även om arkitekten aldrig har hållit i en hammare så måste ju sådana dumheter rättas till av anlitad konstruktör ???

Om inte ens detta görs skulle jag vilja se lite mer civilkurage hos byggjobbarna själva. De om några vet ju vad som inte fungerar - Släpp hammaren och tillkalla basen! Finns det ingen yrkesstolthet längre, i någon branch ???

 
ByggaNytt skrev:
Hur är det ens möjligt att bygga så 2005 ??? :p :surprised:

Även om arkitekten aldrig har hållit i en hammare så måste ju sådana dumheter rättas till av anlitad konstruktör ???

Om inte ens detta görs skulle jag vilja se lite mer civilkurage hos byggjobbarna själva. De om några vet ju vad som inte fungerar - Släpp hammaren och tillkalla basen! Finns det ingen yrkesstolthet längre, i någon branch ???
Det borde stiftas en lag mot... ;)

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.