IMAG0684.jpg[/IMG]Bifogar bilder. Att bygga köket känns inte som något problem men frågan är hur man stärker väggar och runt murstocken. Det sitter nu masonit på väggarna. Är det bara att dra dit gips ovanpå?
Vad gör man runt fönster med lister då väggen nu sticker ut mer?
Skaffar man lister som är krökta med 90 grader så att det täcker glipan? Foderfals eller vad dom nu heter?

Och jag gissar att det gäller att kolla att väggarna är raka innan man sätter dit gipset.

Men min stora fråga är hur fäster man gips på murstocken? Som dessutom är rätt så ojämn så den måste nog antingen putsas eller att man fäster reglar där. Det syns kanske lite på bilderna att den har olika nivåer eller vad man säger så på en m2 är den ca 3 cm in mot väggen.
Ja svårt att förklara men ja gissar att man sätter fast reglar som man sen sätter gipset på eller drar man fast gipset rätt på väggen?

eller att man putsar väggen och inte har något gips där men det kanske inte blir lika snyggt då resterande väggar har gips på sig?
Tacksam för svar:)IMAG0686.jpg[/IMG][/IMG]
 
man kan klicka på gipsum och trycka upp gipset rätt på väggen.
 
B
nog går sätta renoveringsgips väggarna.
hur menar du förstärka runt murstock?
va ska du göra där?
 
B
nja, ingen garanti att det håller att bara limma på masoniten. skruva också
 
Det nya köket ska monteras mot murstocken så det känns bra att ha gips där med så att rummet blir homogent.
Sen funderar jag på om man ska göra nåt med golvet så att inte det börjar knarra sen då man lagt klickgolv.
Kanske dra fast spånskivorna lite med extra skruv.
 
B
knarr är svårt att få bort. sätt extra skruv i råsponten. limma gärna spånskiverna sen.
har du lagt ett pass på golvet är det mycke våger på golvet?
mot murstocken kan du limma(gypsum eller annat) skiverna
 
Det ska upp kakel ovanför diskbänken med
 
Tack för snabba svar. Spånskivor är redan på plats med matta ovanpå sen förut. Ska jag verkligen riva upp dom gamla och lägga om dom är det så du menar eller ska jag bara dra en del skruv genom spånskivor och ner i råsponten.?
Okej så man kan limma dit gipsskivorna på den gamla murstocken?
Det låter ju smidigt:)
 
B
man kan göra det..
är golvet fint riv inte upp det. skruva du
 
B
eventuellt kan du behöva både renoveringsgips och vanlig
 
Varför skulle jag behöva dubbelt gips?
Dom gamla elementen och rören är rätt så nära väggenoch kommer ju att blå väldigt nära den nya väggen. Finns det nåt minimått på hur långt det måste vara mellan vägg och rör?
Tror det blir typ nån cm nu när jag satt upp den nya gipsen.
 
Fel av mig:) Hur skiljer det mellan vanligt gips och renoveringsgips?
 
B
tjockleken.
 
Borde jag köra på dubbelt gips på väggarna så att inte det spricker i fogarna?
Och visst ska man inte ha en skarv i linje med dörr och fönster karm, dvs att skarven är i mitten?
 
B
dubbel behöver du nog inte. va noga med att armera skarvana(glasfiber som är för klistrad eller papper remser vilket blir bättre men kan va jobbigare
jo gärna skarv i mitten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.