Hej

jag har golvvärme i plattan. Tänkte nu bygga en "matkällare" mot en yttervägg.

Min idé var att lägga en 10cm skiva cellplast i botten och bygga upp en vägg runt detta.
Vidare så tänkte jag skippa isoleringen mot ytterväggen men isolera innerväggarna.
På så sätt tänkte jag att jag får in kylan och håller värmen ute, samtidigt som inte kylan sprider sig i övriga rummet.

Räcker cellplasten i botten?

Tacksam för respons...
 
Med en ventil i ytterväggen så får du anlagligen tillräckligt kallt där på vintern men inte under sommarn. Vill du ha det kallt där även under sommaren måste det till ett kylaggregat.
 
Tack, glömde skriva att det är en vägg mot återfylld mark så det borde vara svalt även sommartid.
 
Jag hänger kanske inte med i Din förklaring. Men om du inte isolerar ytterväggen, kommer plattan att bli kall där, och då kommer golvvärmen att kalla på mer värme. Isolera alla väggar i utrymmet, och golvet som du nämner, och så ventiler, där bör vara 2, om där skall vara någon mening med det. Jag har ett sådant utrymme i köksdelen, kallar det för skafferi, men jag la endast ett rör i plattan därinne, och det funkar bra.
Skafferi på gammalt vis
IMG_1136.jpg
 
Redigerat:
agustav skrev:
Hej

jag har golvvärme i plattan. Tänkte nu bygga en "matkällare" mot en yttervägg.

Min idé var att lägga en 10cm skiva cellplast i botten och bygga upp en vägg runt detta.
Vidare så tänkte jag skippa isoleringen mot ytterväggen men isolera innerväggarna.
På så sätt tänkte jag att jag får in kylan och håller värmen ute, samtidigt som inte kylan sprider sig i övriga rummet.

Räcker cellplasten i botten?

Tacksam för respons...
Låter precis som det jag planerat för......
har förberett med ventil i väggen... matkällaren måste ju ventileras lite..
Jag tänker lägga en platonmatta underst, för att betonggolvet skall kunna andas, ut i kringliggande rum..
dm frigolit på, precis som du skrev, och ordentligt issolerat i innerväggar och tak.. Ingen issolering mot yttervägg. förutom det jag redan har på utsidan av huset.. (grundissoleringen)

Kostar på den dyrare EPS frigoliten till detta, ska tydligare vara effektivare.

PS. Matkällare och skafferi är inte samma sak. DS.

////BG
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.