Hej!

Jag vet att isolering i källaren har diskuterats mycket här men jag har inte kunnat hitta svar på just detta.

Håller på att renovera ett blivande TV-rum i källaren i ett hus från 30-talet. Tidigare var det isolerat med mineralull och träregler direkt mot grunden, sen en ångspärr och därefter träpanel. Så givetvis var det fukt och mögel när jag började riva i det.

Det som är special för min källare är att hälften av väggen är ovan jord och resten under. Vi har precis dränerat och isolerat med Isodrän utvändigt men nu undrar jag hur man ska göra med insidan. Jag vet att man helst inte ska isolera alls på insidan men det jag är orolig för att det kommer bli kallt eftersom halva väggen är oisolerad.

Har någon erfarenhet eller idéer kring detta så mottages detta tacksamt.
 
enklast är att anpassa uppvärmning efter behov och strunta i invändig isolering - större radiator?
gaia
 
AnneFi
vår källare är inte ens isolerad utifrån. Vi har ett element under varje fönster, handdukstorkar i badrummet och elvärme i golvet i badrummet. Vår källare är väldigt behaglig att vara i.
 
gaia skrev:
enklast är att anpassa uppvärmning efter behov och strunta i invändig isolering - större radiator?
gaia
Håller jag helt med om (byt ut fönsterna mot bättre isolerade möjligen men det är i så fall bara för komforten, jag tvivlar på att den kostnaden går att "köra in") Du har ju redan sett resultatet av att isolera insidan.
 
Du kan regla med plåtreglar och sedan endast lägga i isolering på den delen som är över mark, avsluta med skivmaterial. Lägg någon form av tjär/syllpapp under golvregeln så blir det bra.
På rätt sätt kan man snygga till och göra en källare användbar. Se även till att du får till en ventilation i källaren.
 
Vi har ingen isolering alls på utsidan av våran källare, bara platonmatta, men har ändå 2 bostadsrum där med golvvärme och har inga problem att få ett behagligt klimat. Man kan förstås regla upp så som AndersS beskriver men hur gör man i på den delen där Du har Isodrän på utsidan? där isolerar man källarväggen på båda sidor, är det bra?
 
Håller med om att plåtreglar och panel/skivmaterial är en lämplig väg att gå, än att måla på ytterväggarna, som kan sluta i ren katastrof, med fukt som tränger igenom. Vill man måla, kan man prova med silikat.
 
AnneFi
Vi kratsat alla våra väggar i källaren. Snyggt som satan :)
 
Bäst är nog att isolera på utsidan även den del som är ovan mark. T.ex. cellplast och någon fibercementskiva som täcker den eller en Steni Terra-skiva över det.
http://www.stenikampanje.no/se/
 
Jan-Å skrev:
Vi har ingen isolering alls på utsidan av våran källare, bara platonmatta, men har ändå 2 bostadsrum där med golvvärme och har inga problem att få ett behagligt klimat. Man kan förstås regla upp så som AndersS beskriver men hur gör man i på den delen där Du har Isodrän på utsidan? där isolerar man källarväggen på båda sidor, är det bra?
Endast isolering på insidan på del över mark, den delen som är under mark skulle jag låta vara oisolerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.