JohnJ, det där handfatet är urläckert!!!!!
Bland det snyggaste jag sätt på länge, får man "låna" ideen?
 
J
Thomas_snickare skrev:
JohnJ, det där handfatet är urläckert!!!!!
Bland det snyggaste jag sätt på länge, får man "låna" ideen?
Tack kul att du gillar det!

Självklart, bara att låna på, det är ju exakt det som sådana här forum är till för tycker jag.
 
Det borde gå att grunda med någon panelvit innan man lackar för att få den vita färgen kvar. Ett lager panelvit skyddar bara, två eller fler lager för det vitare för varje lager.
 
John, vilken epoxiprodukt har du använt?
 
J
Anna_H skrev:
Det borde gå att grunda med någon panelvit innan man lackar för att få den vita färgen kvar. Ett lager panelvit skyddar bara, två eller fler lager för det vitare för varje lager.
hårdvaxolja från Osmo finns vitpigmenterad

mattiasp skrev:
John, vilken epoxiprodukt har du använt?
International

Perfection® Fernissa

Högblank 2-komponent polyuretan båtfernissa.

http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=11060
 
hmmm, nu måste vi reda ut begreppen här
Frågan var ju vilken epoxy produkt du använd, så vitt jag vet är International
Perfection Fernissa inte Epoxy utan, precis som du skriver en polyuretan lack.
Vill inte skriva någon på näsan, men det är ju en intressant fråga.
Om det som du säger är denna lack du använt har du enligt min menning gjort helt rätt, detta är en otroligt bra produkt och är väldigt hållbar, faktiskt bättre än Epoxy, i alla fall till att lacka Handfat/Bänkskivor
och som jag skrev i en tidiager inlägg så tål Epoxy inte UV strålning och måste i alla fall täckas med tex. ovan nämda lack.
 
J
Thomas_snickare skrev:
hmmm, nu måste vi reda ut begreppen här
Frågan var ju vilken epoxy produkt du använd, så vitt jag vet är International
Perfection Fernissa inte Epoxy utan, precis som du skriver en polyuretan lack.
Vill inte skriva någon på näsan, men det är ju en intressant fråga.
Om det som du säger är denna lack du använt har du enligt min menning gjort helt rätt, detta är en otroligt bra produkt och är väldigt hållbar, faktiskt bättre än Epoxy, i alla fall till att lacka Handfat/Bänkskivor
och som jag skrev i en tidiager inlägg så tål Epoxy inte UV strålning och måste i alla fall täckas med tex. ovan nämda lack.

:S

Får ta på mig dumstruten, har alltid trott att polyuretan= epoxy men det är det ju givetvis inte...

Det är i alla fall 5-6 år sedna jag gjorde handfatet och det ser likadant ut idag så 2-KOMPONENT FERNISSAN har faktiskt fungerar mycket bra.

En dum frågan kanske men när jag ändå håller på att visa min okunnighet, hur får du UV-ljus i ett badrum? menar du genom fönstret då?

Idag tror jag att jag hade testat Bendar olja eller Le Tonkinois som jag haft på andra möbler jag byggt i teak, mahogny och med ett mycket gott resultat.
 
ja din fråga är nog inte så dum, såklart att för applikationer inomhus är frågan om UV ljus begränsad, fast därmed inte helt ointressant. Ett visst UV ljus utsätt våra hem för genom fönstren, titta bara på hur trämöbler ändrar i färg. Men visst, detta är marginellt jämfört med utomhus applikationer, som tex båtar där denna lack som du använt är synerligen användbar. Jag skulle nog ändä framhålla ditt val av ytbehandling bättre än Epoxy. Främst för att blanda expoxy är känsligare och jag tror att 2K polyuretan är lite mer flexiblet och mindre risk för sprickor.

Jag har själv aldrig använde Bendar eller Le Tonkinios men hör mycket gott om dom, dock är dom väl enkomponent och där med inte alls lika stryktåliga som en 2K Polyuretan.

Att den hållt i 5-6 år förvånar mig inte alls, tänkt dig båtar som ligger i sol och regn verje dag, det håller
Ett tips, vänta inte med att lacka om den tills du ser skador i lacken, på båtar gör man så att man slipar lätt och lägger ett tunt lager lack varje år, på så viss slipper man slipa ner till trä rent och sen börja om.
 
Jag gjöt in ett par gamla usb-minnen i biltemas lamineringspoxi. Dom var så bulkiga med sina orginalhöljen och kändes oskyddade utan =) Det gick väldigt lätt att fila i epoxin efter att den härdat och den var liksom mjuk snarare än spröd. Jag vet inte hur bra den gör sig som ytbehandling men för att bygga tjocka lager duger den bevisligen. Det är mycket luftbubblor i mitt exempel men det borde gå att undvika om man är lite noggrannare. Sen finns det ju lika många varianter av epoxi som tillämpningar, så dom som är tänkta som lacker fungerar nog bra till det. Jag avslutade med att våtslipa upp till 600 korn (har jag för mig) och stickan till vänster är sedan lackad med vanlig billig vattenbaserad klarlack.
6y2iw4.jpg
 
Edit: Blanda epoxin väldigt försiktigt (men grundligt) för att i görligaste mån undvika luftbubblor). Grunda vida kärl är bättre vid blandning då epoxi härdar snabbare ju mindre yta som kan få bort värmen från den kemiska reaktionen.

Ett varningens ord i all välmening: Använd alltid handskar vid epoxikladdande. Se dessutom till att epoxi har härdat ordentligt innan det slipas, ohärdad epoxi är mycket allergiframkallande.

"Du kan bli allergisk mot epoxi redan första gången du kommer i kontakt med det. Det är
också möjligt att du klarar att jobba med epoxi under lång tid och sedan plötsligt blir
allergisk."

http://av.se/dokument/publikationer/adi/adi_150.pdf
 
Redigerat:
En välkänd epoxy leverantör är west system. Har även del intressant att läsa om gällande tekniker och blandning på sin sida. Finns även en del på youtube.

West system
 
Thomas_snickare Thomas_snickare skrev:
Jag skulle satsa på vax, detta bibehåller den ljusa färgen och hindrar den från att bli gul. Det har nog sagt tidigare i denna tråd men Epoxy tål inte solljus och måste efterbehandlas med polyruthan lack - Men lack hindrar inte den gulnande effekten, så vitt jag vet är det endast vax som gör det.

Att Olja inte skulle skydda mot vatten är nog inte riktigt sant, se på tex bänkskivor i kök som får utstå massor av vatten. Vi pratar givetvis inte om en lätt stryking en gång, inoljning måste upprepas regelbundet. Klassiska receptet på Kokt linolja spädd med terpentin är bra och har bevisat sin goda effekt under hundratals år på båtar.

Jag har precis slipat av en ledstång från massor av lager lack. Nu är den ljus och fin. Funderar på att göra en whitewash och sen lägga på något skydd. Är vax det bästa då? Vill INTE ha gult och fult igen. Vad för vax ska man använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.