Nu sitter jag här på kvällskvisten med lite knäppa funderingar och en planritning. Det slog mig hur mycket plats köket tar i ett hus. Hur ofta använder man egentligen ett kök? Jag har tagit till mig det där med att man ska låta yrkesmän sköta saker och ting: Tandläkaren fixar mina tänder, IKEA tillverkar mina möbler och Findus lagar min mat.

Lägenheter från 30-talet har ju inte sällan kokvrå eftersom man trodde att matlagning i hemmet skulle bli omodernt. Finns det någon som vågat ta steget och bygga hus med kokvrå? Hur ser det i så fall ut?
 
Redigerat:
AnneFi
Men jösses. Köket är ju husets hjärta.

Skulle dock vara roligt att se.
Själv är jag så himla arg på mig själv att jag faktiskt köpt ett hus som är byggt 43.
Nu när vi renoverar köket så måste vi stjäla halva vardagsrummet.. :(
 
Hur ska två personer kunna laga och servera en buffé till 30 personer i en kokvrå?
Visst går det, men då lär man ju ha ett rejält matrum med förvaring för porslin och sådana "köksattiraljer" som inte används i matlagningen. Och då har man iallafall lika stor yta, bara uppdelat i två rum. Och då föredrar jag ett riktigt kök, där man som sagt kan vara flera personer och sammarbeta om matlagningen.

Vad gäller "Findus lagar maten" så är du nog 40 år efter din tid, numera är det ju högsta mode med Slow Cooking och att laga mat från grunden mee bra råvaror. Allt fler bygger riktiga skafferier, köksöar som tillåter gästerna att umgås med värden under matlagningen osv.

Bygger man ett hus med kokvrå så bygger man ett osäljbart hus.
 
Det är väl som med allt annat. Bygger man ett litet hus, så kanske en kokvrå är lagom. Men på ett lite större hus är nog kokvrå ingen bra idé. Speciellt inte om man tror att husets eventuella köpare ska vara barnfamiljer. Men alla är ju å andra sidan inte intresserade av mat.

Frågan är vad du skulle använda de överblivna kvadratmetrarna till? Biorum? Spa? Pool? Dubbelgarage? Gör du något kul av dem, så kanske det ändå finns folk som vill köpa. Men att bara öka ytan på resten av de vanliga rummen och göra köket extremt litet, det tror jag inte på.
 
Jag tycker Henrik Huslöse resonerar mycket klokt. Om man bygger ett hus så ska man naturligtvis utnyttja möjligheten att anpassa det efter just sina behov. Om HH vet med sig att han använder köket minimalt så ska han naturligtvis inte bygga ett jättekök.
Anna_H skrev:
Hur ska två personer kunna laga och servera en buffé till 30 personer i en kokvrå?
Och detta visar hur fel det blir med rutinmässigt tänk. Vem har sagt att Henrik ska laga buffé till 30 personer? Om han gjort det ofta hade han säkert inte funderat på kokvrå från början. Bara för att Anna_H brukar göra det (förmodar jag) behöver ju inte Henrik bygga ett kök som passar Anna_H.

Man ska tänka genom noga för VEM det är man bygger sitt hus. Bygger du för dig själv, för dina vänner eller för eventuella framtida köpare?

Om man lägger 100000 extra på ett kök bara för att göra det trevligt för sina vänner, ja, det kan man ju göra om man vill och kan. Men vännerna kanske blivit ännu gladare om man använt pengarna till att bjuda dem på en kryssning, eller lagat deras bil, eller gett dem pengarna direkt i handen?

Om Henrik hamnar i situationen att han ska bjuda massa människor på mat, då har han ju pengar över att beställa catering åt dem. Det blir dessutom säkert godare än om "novisen vid spisen" får för sig att leka restaurangkock.
 
JAg tycker att en kompromiss i form av ett korridorkök är en bra ide, tar liten plats och har allt man behöver i ett kök även om man får för sig att laga mat till flera.
 
Sedan kan man ju planera en kokvrå eller ett mindre arbetskök på ett sånt sätt att det vore enkelt att med hjälp av ett extrabord utanför laga mer mat någon enstaka gång, än vad man normal sett gör.

Jag har för övrigt lagat tre rätters middag åt 25 personer i min etta med 80 cm arbetssbänk, 60 cm spis och 40 cm diskho (ja, så liten) plus det lilla cafébordet som avställning. Det gick det med.

Men idag med barn skulle vi med samma tänk som HenrikHuslöse vara utan vardagsrum. Vi är bara där på julafton, resten av tiden är i kök, tvättstuga, ute eller i sovrum. :S
 
Som BorgP skriver så bör man nog göra ett rätt generellt planerat hus i grunden, som passar olika människor och olika situationer. För att Henrik just nu bara äter mikromat betyder ju inte det att han kommer att vara ungkarl hela livet, inte heller att han inte kommer att vilja sälja huset. Och med många speciallösningar är marknaden begränsad. Visst, gör en kokvrå, men gör den isåfall så att man enkelt kan slå ut väggen till extrarummet bredvid och göra ett riktigt kök med matplats och ordentliga arbetsbänkar.
 
Jag använder köket minst tre gånger per dag(jag åker hem på lunchen och lagar mig en billig nylagad lunch). I mina planer är köket en central del av huset och måste få den plats det behöver. Kan aldrig tänka mig att använda en köksvrå i storlek av ett camping kök.
 
Vad menar du egentligen med kokvrå? När du säger det så tänker jag på de kök som man hittar bakom en garderobsdörr i de riktigt små lägenheterna och det tror jag inte är så lyckat. För man kan ju också betrakta alla öppna planlösningar som är idag som varianter av kokvråer. Så det du kan göra är ju att du helt enkelt gör en öppen planölsning där du planerar köksdelen att bli så vardagsrumsaktigt som möjligt så inkräktar det inte på vardagsrumsytan på samma sätt som om man har högblanka luckor, spottar och en jättestor köksö.

Ett sätt att göra det kanske skulle vara att ha alla vitvaror inbyggda så att dom inte syns, varva köksskåpen med bokhyllor och anordna en liten läshörna eller något så nära som möjligt.
 
Alla är vi olika, är man inte intresserad av att laga mat så varför slänga pengar och utrymme på ett stort kök? Mitt tips är att göra något minikök med vask, billig spis och kyl som inte behöver ta mer utrymme än ca 2 kvadrat. Då kan man fortfarande koka sig ett paket nudlar om man vill. ;)
 
Vilken konstig vändning de här diskussionerna tar. HenrikHuslöse, aka trådskaparen, har kommit fram till att han använder köket väldigt lite och att han äter mycket färdigmat, och därför funderar han på att bygga ett förhållandevis litet kök. Då får han svar i stil med "jag använder mitt kök jättemycket", "nu är det långkok som gäller", och därför ska Henrik bygga ett kök som passar inte honom, utan en mängd med för honom helt okända människor.
 
Jag har varit med och byggt några "Arkitektritade hus" med överlag små kök. Vi som var där och jobbade, undrade naturligtvis, varför köken var så små, till kåkar på 250 kvm. Någon yttrade då: att det var för att Arkitekten alltid åt ute, och fixade inget käk själv, kan kanske ligga något i det.
 
Arkitekt Sven Markelius tillsammans med Alva Myrdal kastade vid ett debattmöte i början av 30-talet fram tanken att fruarna inte skulle sluta förvärvsjobba bara för att de hade gift sig.

I spåren av denna debatt ritade Markelius ett kollektivhus, konsekvent planerat på den djärva tanken att skrota "mammas köttbullar". På John Ericssonsgatan 6 på Kungsholmen i Stockholm byggdes sedan faktiskt detta ovanliga hyreshus, med ETT enda kök, men med mathiss (!!!) upp till varje lägenhet.

http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SD/SSMB_0001463_01.pdf
 
Tror nog att ett hus med kokvrå blir osäljbart som Anna_H nämner. Dock kan man bygga ett matlagningskök och ha matplatsen tillsammans med vardagsrummet. Mitt kök är ett parallellkök som är 2.6 meter långt, duger utmärkt till att laga mat i.

Ett större kök kostar inte så mycket mer (förutom att byggytan blir större) utan det är lyxen som kostar. Köper du IKEA och letar beg vitvaror på Blocket eller köper på rea kommer du undan billigt.

Mitt råd är att du bygger ett litet matlagningskök med IKEA-skåp så kommer du undan billigt och har ett hus som går att sälja.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.