Hej allihopa,
Är ganska orolig för mitt badrum. Det renoverades i sommras av anlitade hantverkare.
Längst underst ligger betong, spackel, rollad tätskikt (Kiilto), elektrisk golvvärme, sen kakel uppå. Tror det lades i denna ordning.
Under höster har jag tyckt att golvet "låtit" lite.
Nu knarrar det lite grann och trampar man intil toalettstolen hör man ett litet, litet pysande ljud, liksom inne i foten på toalettstolen. Om man knackar på golvet där golvvärmen ligger låter det ihåligt, men resten av golvet, spec under duschen, låter solitt.
Badrummet är ytterst litet, knappt plats med toalett och dusch, och klinkers på golvet är av dimension 4x4 cm.
Vad kan ha hänt?

Betyder detta att mitt golv håller på gå sönder?
 
Det låter onkeligen skumt. Ta dit hantverkaren som gjorde jobbet.

Detta att det är vid golvvärmen det ev. är problem ger automatiskt frågan: Hur lång tid väntade du med att slå på golvvärmen efter att jobbet var klart?
 
Och gav firman några instruktioner om hur länge du skulle vänta?
 
Firman sa vänta 3-4 veckor, och det gjorde jag. Jag har faktiskt bara haft igång värmen vid ett enda tillfälle, har inte riktigt behövts.
Jag börjar undra om de har gjutits ordentligt under hela golvet. Det låter som sagt ihåligt när ma knackar....
 
Det som jag tycker låter mest alarmerande är att du säger att det knarrar, och att du hör ett pysande ljud vid toan. Om det vore träbjälklag så skulle man möjligen kunna tänka sig att hela bjälklaget rör sig lite och knarrar längre ned i golvet. Det är i så fall skumt, men behöver inte nödvändigt vara ett problem.

Du skriver att det är ett väldigt litet badrum, vilket får mig att anta att det gäller en lägenhet i ett äldre hus. Är du säker på att det verkligen är betong under? Vanligt i hus från 30-40 talet (och kanske ännu nyare) att det är träbjälklag, fast med någon form av gjutning just i badrumsgolvet.

Att det låter tomt under många av plattorna är också illa, och skulle kunna betyda att plattorna inte sitter fast i fixen. Vanligt fel är att fixet är för torrt när plattorna trycks dit, att det bildats "skinn" på fixet. Eller att plattorna utsätts för spänningar innan fixet härdat ordentligt. För tidig start av golvvärme ger väremrörelser i golvet som spränger loss plattorna från fixet.

Vet du hur konstruktionen ser ut?

Det vanligaste för elgolvvärme är ju att man primar, lägger slingorna, ev. på armeringsnät (vissa system kräver armering andra inte), flytspacklar, fuktspärrar, och lägger plattorna. Brukar vara krav på en viss tjocklek (kommer inte ihåg, men har för mig 10-15mm minimum) på spackel för att tåla belastningen som uppstår av värmerörelser i spacklet.

Men det finns varianter på golvvärme som läggs ovanpå fuktspärren och som sedan "gjuts" in i fixet. Dessa är ovanliga. Och anses ge sämre värmespridning, slingan kommer för nära ytan. Och åtminstonde ett sådant system har jag läst om att man inte får ha i våtrum.
 
Ska se vad jag har för bilder på bygget, men var ej på plats just när slingorna lades.
Jag hade inte igång golvvärmen den första månaden efteråt, utan för sta testen var en dryg månad efter att allt var klart.
I vilket fall låter det som att det är något fel och får väl göra om arbetet.:(
Återkommer med bilder + mer info.
Tack allihopa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.