Hej

Jag har köpt ett hus i höstas och försöker få det i ett något sånär skick. Jag skall bygga en vägg som skall fungera som ena sidan i en garderob. Jag hade tänkt bygga den genom att sätta upp reglar och sedan sätta MDF på sidorna.
I garderoben skall jag ha en klädstång, vilket betyder att den kommer väga en del.

Min fråga är. Är MDF en bra ide el. skall jag välja något annat? Hur tjock MDF el. skiva bör jag ha?
Anledningen att jag tänkte MDF var att det blir snyggt när man skall måla & att det är lätt att arbete med.

Sedan undrar jag om jag skulle behöva förstärka väggen på andra sidan där klädstången skall fästa? Som det är nu är det bara en enkel skiva gips.

Jag är tacksam för alla svar då jag är en novis när det gäller hus & allt vad det innebär.

Karin
 
  • Gilla
johka714
  • Laddar…
Inte så enkelt att förstå hur Du menar, en ritning underlättar alltid den här typen av frågor.

Men om jag fattat rätt så ska klädstången löpa längs hela garderoben och sitta fast monterad i 2 väggar? I så fall skulle jag ha kottlat med en regel i varje ände som klädstången vilar på.
Att bara borra ett hål i gipsväggen och sticka in stången i kommer garanterat INTE att hålla och det gör ingen annan infästning i gips heller över tid, gips har sina fördelar men att bära laster är inte en av dom ;)

MDF är ett bra material men till väggar hade jag nog använt gips hellre, MDF brukar man bygga möbler av och inredning.
Gips är ju tänkt just för väggar och ger också en slät yta som är lätt att måla på.
 
osb, spånskiva eller plywood med gips utanpå= starkt, lättmålat och billigare än mdf (Och inte så tungt att kånka som en 22mm mdf...)
 
Forbo skrev:
osb, spånskiva eller plywood med gips utanpå= starkt, lättmålat och billigare än mdf (Och inte så tungt att kånka som en 22mm mdf...)
Jag håller med, Jag gjorde på detta vis och satte sedan en slät väv som målades. blev kanon.
 
Håller med övriga MDF är inte optimalt när det kommer till att få till eventuella skarvar - Dessutom är det dyrt.
Kör på OSB och gips på det - Byggde själv ny garderob i veckorna och bultade upp en enklare ELFA lösning - OSB och gips - Billigt, enkelt och stabilt! Bultat direkt på reglarna.

Skjutdörrarna bygger jag däremot av MDF! =)



(Ursäkta bildkvaliten - AjFånet gör det inte bättre)
 
  • IMG_0183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slacker: Ser ju kanon ut...ska göra en nästan identisk lösning här...nu insåg jag att man nog ska ha några spottar/lampor där också (Tackar vår förutseende och självtänkande elektriker för att det finns en kopplingsdosa tillgänglig:))

Fast min kära hustru vill ha ett "lantligt draperi" istället för skjutdörrar...snälla, ge mig argument emot...
 
Lantligt draperi!?

Herregud - Ge henne en kompromiss - Bygg skjutdörrar av 19mm MDF, använd beslag från Theofils så går det lätt och blir ruggigt snyggt!
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60801000



Men istället för att måla dörrarna låter du henne välja en fondtapet som du klistrar på - Hon välja hur lantligt hon vill! Bra kompromiss! d^_^b Dessutom går det att göra om när man vill...

(Tänk bara på att limmar du/målar du en sida av MDF så måste du göra samma med den andra sidan, annars blir dina dörrar som bananer)
 
Mmm..har föreslagit den lösningen redan..men hon tycker det är "praktiskt" med tygdraperi... jag tror motsatsen. men vi får väl börja med det, enklare att ta bort draperi och bygga skjutdörrar än tvärtom:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.