Vi får ingen mottagning på Viasat så nu är vi hänvisade till Boxer men vi vet inte om vi ska rikta antennen mot Uppsalamasten ca 4,5 mil norrut eller Nackamasten ca 2,5 mil söderut.

Om man ser på avstånden så verkar det ju rätt självklart. Men vi bor i ett enplanshus med en kulle med höga granar söderut (det är därför parabol inte fungerar) och norrut så är det ganska fritt sluttande neråt i ca 300 meter och sedan en sjö. Så närområdet ger ju betydligt bättre förutsättningar norrut.

Min sambo har varit inne på någon sida där man kan skriva in postnummer så visas det vilken sändare man ska välja. När han skriver postnumret så hamnar "pricken" vid början av vår gata ca 500 m bort och det visas ett rött streck mot Uppsalasändaren och ett blått mot Nacksändaren (där är alltså Nackasändaren den bästa enligt sighten) men om han flyttar pricken till där vårt hus är så byter det till att visa tvärtom.

Hur ska vi tänka? Är närmast alltid bäst eller är det viktigare att ha fritt i närområdet? Hoppas att det finns någon med snabba svar, den ska upp på lördag.
 
Nackasaändaren borde vara den starkaste, men utan att mäta sitter man ju bara och gissar...
Ställ in antennen efter bästa förmåga (kompass) mot den ena sändaren och gör en sökning. Funkar det inte, byt sändare. Ett alternativ är att göra en manuell sökning på boxen på just den specifika sändaren, det händer allt som oftast att boxarna väljer fel frekvenser
http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/
 
Skulle inte det funka med någon av sändarna så finns ju Telia digitalTV som alternativ bland annat.
 
Hej

Om du ska köra tv via ADSL kolla att du kan titta på 2 olika kanaler samtidigt.När Telia ringde mig för något år sen gick det inte.Bandbredden räckte bara till en kanal i taget oavsett hur många boxar jag har.Vad gäller vilken mast du ska rikta antennen mot skulle jag göra en sökning och sedan kolla bland inställningar och leta reda på där man kan se signalstyrkan eller om det står bitfel.Sätt fruga att kolla på siffrorna och vrid antennen,Där du har lägst bitfel värde är sändningen som bäst.
Fredrik
 
Nej, det går inte att kolla på två kanaler samtidigt över ADSL.
 
Vi har bara mobiler. Stadsnät är på gång (tar väl några år om man är optimistisk, många om man är realistisk) och vi har besöutat oss för att vänta på det. Ingen av oss har haft fast telefon på 10 år så vi kände oss inte så sugna på att betala nästan 20 000 till Telia för kopparlina bara för att få ADSL (+ de kostnader som tillkommer från tomtgräns in i huset).
 
Fredrik Å skrev:
Sätt fruga att kolla på siffrorna och vrid antennen,Där du har lägst bitfel värde är sändningen som bäst.
Fredrik
Sätta fruga är lite svårt då vi varken är gifta och det är jag som är tjejen :D Men visst blir det jag som får sitta och kolla siffrorna.
 
byggankan skrev:
Sätta fruga är lite svårt då vi varken är gifta och det är jag som är tjejen :D Men visst blir det jag som får sitta och kolla siffrorna.
Där fick vi för våra invanda könsmönster :blushing:

Det här med radio (TV) signaler går inte säga rakt av, det kan vara så olika på bara några meter.
Sedan kan HÖJDEN också ha betydelse, högre är INTE alltid bättre.
Som gammal TV mojjare så tittar man hur grannarna har riktat sina antenner.
Jag skulle sätta 50 öre på att ni ska rikta mot uppsala iom bättre närsikt.

Min egen antenn ligger inne på kallvindan iom att jag riktar den ut genom gavelspetsen, antennen blir aldrig nedisad, svajar inte, och kommer att hålla i en evighet.

Protte
 
Bör noteras att det är inte bara signalstyrkan man ska titta på, minst lika viktigt är signal/brusförhållandet (brukar ofta kallas för "Signalkvalitet" eller nåt liknande i boxarna).

Normalt så ger högre signalstyrka också bättre signal/brusförhållande, men det är inte säkert. Och ska man välja så är bra signal/brusförhållande bättre än hög signalstyrka.
 
Det där med mottagning och antenner är någonstans i gränslandet mellan vetenskap och svartkonst. Jag har varit med om att man klättrat runt på taket för att sätta upp en antenn och medhjälparen nere hojtat "Ingen bild! Ingen bild!" hela tiden i radion. Helt plötsligt kommer ett "Perfekt, sätt den så!". Just då flyttade jag mig från ett ställe till ett annat och stod med antennen riktad rakt ner mot taket...

Prova dig fram.
 
Har noterat i orter med väldigt nära till masten att många hus har antennen riktad bort från masten. Så svartkonst är nog en passande benämning.
Prova, men jag gissar på Uppsala.
 
Man kan få studs i något som reflekterar signalen.
Riktigt nära så ligger man i skugga då antennen koncentrerar signalen till en tunn skiva för att nå så lång bort som möjligt.

Protte
 
Gissar att det är denna sida ni kollar på. http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
Lättast brukar vara att sätta pricken så rätt man kan på tomten och sedan prova de alternativen den ger. Då man lätt ser kompass riktning så är det snabbt gjort. Ibland kan som sagt förut en hög mast vara tvång.
Ang sattelit brukar det oxå gå att lösa om man inte bor i norr sluttning med höga träd tätt på huset. Bara att flytta parabolen till "fel" gavel kan ge det som behövs. Finns för övrigt bra appar som man kan köra i I phone och android där man ser var på himmlen satteliterna hänger.
http://www.dishpointer.com/
 
Installatören från Viasat var här jättelänge och klättrade runt över hela huset för att hitta mottagning. På ett ställe så hittade han såpass att det skulle funka om vi fick kapa några grenar på grannens björk. Men det är inte helt orimligt att de grenarna i framtiden kommer att ersättas av ett hus (är en obebyggd tomt för tillfället). Och om det är högt så är man tillbaka samma problem igen.

I väntan på helgen så satte min sambo nu antennen på en stege på norrsidan mot uppsalamasten och vi fick jättebra mottagning.
 
Hejsan!

Jag stjäler tråden för ett snarlikt problem som vi har.

Jag köpte en platt bordsantenn i svart blank plast, med inbyggd förstärkning. Den boxer-box som vi har är oerhört kräsen när det gäller hög signalstyrka. Så innan har vi haft en antennförstärkare uppskruvad till bax för att få bild, och det har ändå inte varit bra. Det kommer och går, ibland är det bra bild, ibland är det dålig bild. Oftast är det så at är det dålig bild på svt1, 2 ¨å är det bra bild på tv3, kanal 5 etc. Discovery har vi andrig fått riktigt bra. Och detta ändrar sig med tiden trots att antennen står på ett och samma ställe. Vissa veckor är svt dåligt, sen rättar det till sig.

Den förra antennen vi hade var också av bordsmodell fast ser mer traditionell ut, lite som en takantenn i miniatyr. Denna nya är en tunn svart platta.

Frågan är, ska vi använda både den externa antennförstärkaren och den inbyggda (i antennen). Jag ser ingen skillnad i signalstyrka, det kan vara 100 % i 1 minut, sen hoppar ner till 30% med en helsikes massa bitfel och detta kan ibland få boxen att hänga sig, inte så kul om man ska spela in program.

Jag har ställt plattan så den riktas mot den enda sändaren vi har, ca 8 km bort men då går det inte att se SVT alls, det hackar och ljudet faller bort. Riktar man antennen 45 grader åt ett annat håll så så är det okej.

I början försökte vi ställa in det hela så att frun vrider antennen och jag sitter vid tvn och säger till när det är 100%. Vi brukar göra stickprov på 5-6 kanaler och sen är det bra... i en vecka eller så, sen börjar det bli störningar på en eller flera kanaler igen och då får vi rikta om lite.

Kort sagt, hur ska vi göra för att få 100% konstant under resten av våra liv. Dubbla antennförstärkare och en riktad antenn verkar inte hjälpa.

Vänligen
Steve
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.