Vi har kollat ut ett hus och funderar om vi ska ta det eller inte. Finns inga andra intressenter så vi har lite betänketid. Vi funderar mest på driftkostnaden då den nu är på 35 800:- /år med endast en person i hushållet.

Driftskostnad med 1 person i hushållet:
Elförbrukning: 30 000 kr/år
VA: 2 000 kr/år
Renhållning: 1 500 kr/år
Försäkring: 2 300 kr/år
Totalt: 35 800 kr/år
Övrigt: Beräknad elförbrukning: 21 277 kWh/år

Uppvärmning: Ved- och elpanna, vattenburen el.

Vad finns det för alternativ till att sänka kostnaderna, kan det vara så att kostnaderna är så höga för att säljaren inte orkat elda i pannan? Ska man ha ack-tankar, bergvärme, pumpar? Det här är vårat första husköp så vi går från hyresrätt så både jag och sambon är helt gröna inom detta område.

Huset är på runt 100 kvm, 1½ plan och källargrund. Byggt 1934.

Tacksam för tips och råd.
 
Bra att du är uppmärksam. Bli för tusan inte grundlurad bara för att det står el och ved panna i beskrivningen.
Antagligen är det en gammal kombipana som eldats med olja och nu körs på el för att oljan är dyrare.
Pannan är ingenting att ha i så fall utan räkna med installation av markvärme för 110000-150000. Vedeldning för 80-90000 eller pelletseldning för 8000-70000 omkring. Billigaste alternativet är begagnad pelletsbrännare för omkring 7000 i den gamla pannan om du kan göra jobbet själv.
Vedeldning i den gamla pannan ska du inte ens fundera på.
 
Ja, huset är rätt billigt, troligtvis för, bland annat, driftkostnaden.. så vi har lite marginal så vi kan fixa något långvarigt då tanken mest är att få ner driftkostnaden så mycket som möjligt så själva engångskostnaden eller vad man ska kalla det för att fixa nytt eller förbättra systemet känns som att det kan vara något att lägga lite slantar på, så länge det betalar sig självt inom några år.

Tack för bra svar, förresten! Det behövs lite tankar och tips nu när man är en riktig gröning på det där. :)
 
Kolla inte bara på uppvärmningen..Isolering på vind och övrig är säkert i behov av översyn..
Jab bor i ett hus byggt 1932.. vi bytte från gammal vedpanna till pellets, vind isolerades och ny dränering. På tur står ny bjälklagsisolering...Men var vaksam på ventilationen
 
Jag tycker att driftskostnad på knappa 36 000 låter lite för ett hus byggt på 30-talet. Fast det är ganska litet visserligen. När mina föräldrar sålde sitt hus så var den låga driftskostnaden på 36 000 /år ett av de främsta försälningsargumenten när man jämförde med grannhusen (1,5 plan på 165 kvm + källare, halva huset byggt -42 och halva på 70-talet, 2 personer i hushållet).
 
Y
Se över isolering samt lite mer vedeldning.
Jag tycker nuvarande driftskostnader låter rimligt, under 3.000 per månad blir väl en billig hyra om inte bolånet blir för stort.
 
Huset är tilläggsisolerat och så är det även 3-glasfönster, det borde ju hjälpa till lite.. Nog för att det är okej för ett gammalt hus, men med tagens tekniker och allt vad det är borde man kunna förnya systemen och på så sätt få ner priserna?
 
Även om huset ligger i köldzon 4-5 så är driftkostnaden hög med en person i hushållet, extraisolering och treglasfönster.
I ett motsvarande hus i köldzon 3 har man en pelletsförbrukning på 5,5 pallar per år + lite elförförbrukning till varmvattenberedaren på sommaren.
5,5 pallar blir med dagens lägsta pelletspris 11200.
Är isoleringen redan genomgången och förbättrad är det inte kostnadseffektivt att lägga ned mer pengar där.
Driftkostnaden låter helt onormal så försök kom bort från el så fort som möjligt.
Då det inte verkar panik med tiden så begär att få ta dit sotaren för en besiktning av skorstenen (ca. 1600) och ta en ordentlig titt på pannan. Är den av lämplig typ så kan du få skapligt billig uppvärmning med en begagnad brännare för 7000 och lite eget jobb med installationen.
Markvärme är naturligtvis bäst men kan kräva ombyggnation av värmesystemet och komplettering av ventilationen. Till ett så litet hus tar det många år att tjäna in kostnaden för markvärme.
 
Ja, det låter rät mycket när vi varit och tittat på en hel del hus, och alla i ungefärlig storlek som detta och driftkostnaderna är mycket lägre, många upp till 5000:-/år.

Nu ska vi alltså ta en närmare titt på pannan och se vad man kan göra där, har hört att ackumulatortankar ska vara effektivt, är det något att titta på?
 
Går mot mig själv nu (Pelleelare själv)...Men om ni får bra pris på huset ta in i kalkylen att borra...Nu vet jag inte om ni har ett brinnande intresse som jag själv men om inte....Borra!!;)
 
Mycket beror ju på hur gammal pannan är. Har den överlevt sig själv (som vår 49-åring) så är det ju bara att byta. I princip kan man välja mellan el, ved, markvärme, pellets och luft/luftpump:
El - dyrt, och blir troligen dyrare.
Ved - billigt, kräver en del jobb.
Markvärme - Stor investering, billig drift, betalar sig på kanske 10 år. Komfortabelt, minimal skötsel.
Pellets - Ungefär som ved men mindre jobb och lite dyrare bränsle.
Luft/luftpump - Relativt billig investering, enkelt underhåll. Klarar kanske inte att värma huset när det är kallt, kompletteras med elpatron.

Ungefär så kom jag fram till själv, och valde bergvärme pga av komforten i det systemet. Nu hoppas jag bara att den uråldriga kombipannan håller ihop tills installatörerna kommer...
Tankarna gör för övrigt bara att man inte behöver så ofta med ved/pellets. Man kanske klarar sig på typ 1 vedinlägg per dygn istället för 3.
 
Mmmaja skrev:
Nu ska vi alltså ta en närmare titt på pannan och se vad man kan göra där, har hört att ackumulatortankar ska vara effektivt, är det något att titta på?
Skulle det nu vara en användbar vedpanna med underförbränning och ackumulatortankar därtill så kanske det går att använda till ved. Frågan är varför man då inte eldat? Kan ju vara något fel som exempelvis dålig skorsten.
Ta noga reda på vad det är för sorts panna (skriv av typskylten) och hur stor en eventuell tank är så kan du nog få svar på om det är något att jobba vidare med.
Till pelletseldning fungerar nästan vilken panna som helst fast med mindre verkningsgrad än nya grejer.
Borra för bergvärme är ett alternativ om du ska ha huset mycket länge så att du får tillbaka pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.