För en tid sedan köpte jag en beg Panasonic Ey 6225. Det är alltså en 3.6v skruvdragare typ pistolvariant, vikbar på mitten, som kom i slutet av 90-talet. Denna har en funktion som gör att man kan ställa in ett valt moment på momentväljaren och dra en skuv tills valt moment uppnåtts, när detta uppnås så slutar maskinens spindel helt att rotera, maskinen lägger alltså av helt. Enligt Panasonic är det ungefär 3% tolerans på den. Denna funktion känns inte alls lika spontan som den vanliga "momentinställningen" som man är van vid på skruvdragare, då den tydligen är helt oberoende av vilken hastighet man har när skruven dras.

Länk till en av Panasonics nyare maskiner med denna funktion:
http://www.youtube.com/watch?v=ESn6YR9Tzzo kolla från 0:55 - 1:01

Vad jag vet så är det endast Panasonics nyare 3.6v litium-ion maskiner samt Makita DF010DSE som idag har denna funktion bland de vanliga tillverkarna.

Jag kan dock inte förstå varför denna funktion inte blivit vanligare till skruvdragare.

Även om det är ganska uppenbart att mindre skruvar kräver ett mer exakt moment så tycker jag ändå att det är konstigt att en funktion med fler fördelar än nackdelar inte finns bland större maskiner.

Är det någon som vet eller har någon teori kring varför denna funktion inte har utvecklats till fler samt, större, skruvdragare?
 
Redigerat:
Festool har haft en liknande funktion i många år. Om det är exakt samma, med samma låga tolerans vet jag inte, men maskinen stänger alltså av sig när inställt moment är uppnått.

Jag misstänker att det hela är en prisfråga, och en så hög precision kanske inte har varit prioriterat för större skruvdragare.
 
Det är väl ungefär som festools skruvdragare har.
Jag tycker att det funkar lika bra med den vanliga typen dom få gånger man använder momentbegränsningen.
 
Ja att den funktionen kanske inte är nödvändig för större skrvuvdragare kan jag i och för sig tänka mig. Men att det inte finns fler skruvdragare kring 3.6-10.8v med den funktionen tycker jag är lite svårt att förstå, det är ju den klassen som är lämplig om man vill maskindra små skruvar. Om Panasonic lanserade en halvdyr maskin för 12-13 år sedan så borde ju prisutvecklingen på elektronik-komponenter gjort att priset för en sån funktion borde vara bra mycket lägre idag.

Det verkar för övrigt som att i alla fall Panasonic riktar sig mycket till mindre "löpandeband-produktion" med sina 3.6v maskiner, och där kan man ju förstå att det är viktigare att varje skruv blir lika dragen.
 
B
moment är ej så bra. iallafall i trä. hellre då djupanslag.
plåt eller gips på trä är inte roliga att skruva. då det är olika krafter hela tiden.
 
Jag hör också till dem som aldrig förstått finessen med momentinställningar på skruvdragare, vare sig elektroniska eller mekaniska. Försöker man till exempel dra i gipsskruv med ett visst moment inställt, blir det ändå helt olika, beroende på träets beskaffenhet bakom gipset. Jag har inte kommit på något bättre sätt än att skruva tills skruven är lagom långt i, och sedan släpper man avtryckaren.
 
Nja, ibland är momentet värt guld. Prova i några IKEA stommar, gångjärn, lådskenorna, väggfästet m.m.. Det är hur lätt som helst att dra småskruvarna för mycket i de förborrade hålen. Kör med Bosch GSR 10,8 med momentet på 10, blir perfekt varje gång. Och det är guld värt att veta att det blir bra oavsett hur jag håller dragaren. Testade i en överbliven bit och med momentet på 11 så drog jag runt minst varannan.
 
Exakt. Det är enda gången jag använder momentinställningen, vid montering av IKEA-prylar och dylikt.
 
Mestadels kör jag utan momentinsntällningen påslagen men jag tycker definitivt att den fyller en funktion. På sistone har jag använt momentbegränsingen mycket när jag ska dra i många skruvar i massivt trä och vill vara säker på att jag inte drar åt för hårt med dragaren. Har i dessa fall föredragit att dra det sista med vanlig skruvmejsel. Momentinställningen på Festools nyare dragare är verkligen trevlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.