Hej!

Jag har planerat att kakla köket och har därför varit på Bauhaus och inhandlat ett kakellim http://www.casco.se/_upl/pdf/produktblade/Kakellim 3461.pdf

Enligt personalen där så behöver jag inte någon Primer utan kan kakla direkt på glasfiberväven som finns i köket med inköpt kakellim. (på cascos forum säger de att kakellimet kan användas utan primer på spånplatta men det står inget om glasfiberväv).

När jag senare går och köper själva kaklet i en annan affär säger de att glasfiberväv är glatt och att kakellim fäster dåligt på denna. han rekomenderar då en 2-komponentsprimer som är den enda primer som gör jobbet (enligt han). Denna kostar då 800:- vilket jag tyckte var lite väl dyrt.

Men då jag inte har någon erfarenhet så börjar jag bli tveksam om jag borde köpa primer eller ej.

Någon som har erfarenhet av om Primer är ett måste på glasfiberväv eller ej?
 
Vad säger tillverkaren av kakelfixet? det är ju fixet som ska fästa på väven så den tillverkaren borde ha en rekommendation för vad som krävs.
 
B
du får testa att limma.
eventuellt tvätta bort fett
 
Jag fick precis svar från tillverkaren nu.

Hejsan,

Tack för din förfrågan!

Du behöver inte använda primer. Det som är viktigt är att du förvissar dig om att tapeten/glasfibern sitter ordentligt mot underlaget. Om inte limmet finns mellan tapet/glasfiber så kommer inte den orka hålla uppe kaklet. Om lim fattas, ska du riva bort tapet/glasfiber och istället rengöra och spackla.

Så då behöver jag alltså inte primer. Får hoppas på att tapeten sitter ordentligt bara :)

tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.