Hej,

Vi ska renover tvättstugan och bla byta ut ett äldre FTX-aggregat. För att få mer plats i tvättsugan föreslog ventilationskillen att placera aggregatet på utsidan av husvägen och bygga en liten plåtlåda som skydd. Aggregatet han rekomenderade var ett Flexit SL4.

Är det någon som har erfarenhet av att ha sitt aggregat "utomhus".
 
Kan de va bra de :x Det ska vell vara 2 st 160 mm rör genom väggen.(1st gammal luft,1st ny uppvärm luft)
Boxen på utsidan måste isoleras välldigt noggrant också.
 
Aldrig sett ett villaaggregat monteras utvändigt. Men det funkar nog om man ser till att det är tätt från vatten o dyl. Sen kan man ju diskutera hur stor snygghetsfaktorn blir även om man klär in den. Den blir ju inte direkt diskret.
 
Aggregatet fungerar bra att montera på en vind så inget fel att sitta "ute".
Fast jag hade nog byggt något stabilare än en "plåtlåda"
 
Jag är VVS ingenjör och har jobbat med och konstruerat ventilation till ett hundratal hus. Även jobbat med service och utbyte av äldre aggregat. Har aldrig varit med om att placera ett aggregat på fasad. Vilket aggregat har du för närvarande ? Kan gärna ge dig lite tips.
 
Aggregaten i villor sitter ju ofta på kallvinden, så ur temperatursynpunkt borde det inte spela nån roll. På större anläggningar, som flerfamiljshus, skolor och industrier, kan ventilationen sitta på taket, i "plåtlådor".
 
Visst, vindsaggregat är isolerade och klarar temperaturen. Din låda ska ha "vindsklimat" dvs vara skyddad från väder och vind.
 
Hej,

Tusen tack för era svar. För mig var det också nytt med att placera aggregatet "utomhus" i en låda. Jag ska få besök av ytterligare en firma och se vad dom säger.

I nuläget har jag ett äldre aggregat av typen PM-Luft "Villasparbössan" som sitter på väggen i den ganska trånga tvättstugan.
De aggregat som jag kikat på än så länge är Enervent, Heru och Flexit
 
Med tanke på vilken oreda ett vindsmonterat aggregat kan ställa till med, så är ett montage utomhus faktiskt ingen dum tanke.
 
Consensus skrev:
Med tanke på vilken oreda ett vindsmonterat aggregat kan ställa till med, så är ett montage utomhus faktiskt ingen dum tanke.
Är det kondensen du har i åtanke?
 
Villasparbössan var nära nog identisk med Heru 75 med skillnaden att båda fläktarna drogs av samma motor. Är fläktmotorn trasig går det att sätta kanalfläktar för 1000:-/st utanför aggregatet och på så sätt minimera investeringen.
 
Masarin skrev:
Är det kondensen du har i åtanke?
Japp!
 
Nu tror jag inte det blir aktuellt med att placera aggregatet utomhus. Offerten låg på 58 000:-, var av själva arbetet låg på 22 500:-. Då de gamla kanalerna på kattvinden kommer att användas går arbetet i stort sett ut på att förlänga de befintliga kanalerna ut ur huset och koppla på ett nytt aggregat.
I detta arbete omfattades inte håltagning i vägg, inbyggnad av aggregatet eller dragning av el.
En materialkostnad på 35 500 tycker jag verkar ganska hög då det rör sig om ett Flexit SL4R EC samt en mindre mängd ventilationsrör.
 
aggregatet kostar 21000:- 2 st ljuddämparslang 700:- några rörsnuttar ca 6-700:- skall sen uteluft o avluft anslutas till 2 st ytterväggsgaller tillkommer ca 1500:-.En stor del av offertkostnaden ligger troligen på vetskapen om rotavdraget. Montaget består av 8 st fästskruvar för aggregatet,anslutning o tätning av slanganslutningen genom vägg: ca 4 tim + resa 30 000:- inkl montage är skäligt. 35000:- är dyrt, 58000:- är hutlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.