En liten fundering; hur fäster man plåtarna, eller ligger de lösa?

Kjell G
 
Jag fäste plåtarna med en häftpistol, det är ganska tunn al-plåt, 0.6 mm vill jag minnas. En klammer i varje hörn och en i mitten på långsidorna. Eller helst färre.
 
OK... och en fråga till: finns det plåtar för slangen där den vänder, eller är det så kort bit att det inte behövs?

Kjell G
 
Inga plåtar där slangen vänder.
 
Där slangen vänder används inga plåtar (finns inga böjda?).
I mitt fall lät jag vändningen gå ner under de tre råsponten, se bara till att skära ned i isoleringen så det inte blir luftfickor. Man kan också låta de tre råsponten sluta en bit (ca 30-40 cm, rundsågade) från väggen så sker vändningen i samma plan.

Man får dock ingen bärighet just där om man inte drar råsponten ända ut. Det spelar ingen roll för massiva trägolvsbrädor, men för laminat är det mer kritiskt. Då måste du gå ända ut med råsponten och låta slangen gå in under och vända. Lite trixande då man måste dra slang samtidigt som man skruvar råspont. Det är svårt/omöjligt att trä in i efterhand.

Man kan istället sätta en krysskolv eller en liggande plankbit mellan golvbjälkarna där slangen vänder. Råsponten för då stöd mot denna plankbit. Slangen ligger på plankbiten. Och med några små brädstumpar får man stöd ända in mot väggen.
 
Redigerat:
Jag har lagt satt mina golvvärmeplåtar nedsänkt i bjälklaget. Ena kanten av plåten på bjälken, andra kanten av plåten på en 22x95 formbräda som ligger relativt löst imellan bjälkarna nu.
Jag kommer lägga 22mm golvspån på detta. Jag drar en spånskiveskrun i den "lösa" 22x95 brädan för att pressa denna upp mot spånskivan.

Min fråga är om ni tror att det kommer behövas typ en papp eller liknande mellan plåtar och spånskiva för att få golvet helt tyst. Jag vill inte riskera att plåtarna ligger och skrammlar under spånskivorna.

Skulle behöva svar rätt omgående, tänkte börja skruva spånkskiva imorgon bitti.
 
Nu kanske detta med att fräsa är lite sent. Men jag har fräst själv. Hur enkelt som helst. Finns ju färdiga stål för detta. Först körade jag med dubbla klingor på cirkelsågen för att spara på stålet och tid. Sen gick resten som en dans.
 
John Pohlman skrev:
Jag har lagt satt mina golvvärmeplåtar nedsänkt i bjälklaget. Ena kanten av plåten på bjälken, andra kanten av plåten på en 22x95 formbräda som ligger relativt löst imellan bjälkarna nu.
Jag kommer lägga 22mm golvspån på detta. Jag drar en spånskiveskrun i den "lösa" 22x95 brädan för att pressa denna upp mot spånskivan.

Min fråga är om ni tror att det kommer behövas typ en papp eller liknande mellan plåtar och spånskiva för att få golvet helt tyst. Jag vill inte riskera att plåtarna ligger och skrammlar under spånskivorna.

Skulle behöva svar rätt omgående, tänkte börja skruva spånkskiva imorgon bitti.
Låter mycket intressant, man slipper kortlingarna. Vilken sorts plåt använde du? Hur blev resultatet?.Jag kommer absolut att göra lika dant på mina 85kvm.

Bo Gunnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.