Vi ska bygga lösvirkeshus respektive timmerhus på högt liggande tomt (två st) med delvis synliga berghällar. Har fått rekommendationen att köra platta med golvvärme, men funderar på om det inte vore enklare och billigare (men lika bra) med plintar. Åtminstone till timmerhuset, funkar kanske inte lika bra till regelhuset. Båda blir cirka 105 kvm BYA. Hur skulle ni göra med marken och grunden i detta fall? Jag kommer lägga ut jobbbet på entreprenör och vi behöver komma igång redan i februari-mars. Inget krav med golvvärme, men det kommer ju i princip på köpet i en platta. Priset jag fått är drygt 2000/kvm.
 
Som en jämförelse byggde vi en plintgrund på berg i somras..80 kvadrat byggyta...minns inte exakta siffran, men totalt under 7500:- i materialkostnad...plus bjälklag i kraftigaste dimension, material kostnad ca 7000. Tog 3 helger för svärfar och mig själv.
Beror ju mycket på markförutsättningar...men på berg känns plintar vinnande. Rejält med isolering i golvet bara.
 
Det blir helt klart billigare, frågan är bara hur man får det snyggt. Helst vill man gjuta plint som slutar i marknivå och sedan ställa granit på detta. Har sett att denna typ av grund ofta rekommenderas till timmerhus, till regelhus är det kanske mer tveksamt. Har inget emot en gjuten platta med golvvärme förutom kanske kostnaden och så vill vi helst ha massivt trä i golvet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.