Trots det vi läst om läckande takfönster när det snöar så har vi bestämt oss för ett Velux takfönster i det blivande badrummet under snedtaket. Det verkar trotsallt inte som alla har problem och det har tystnat lite de senaste 2 åren.

Jag ringde iaf en återförsäljare till Velux här i stan, en plåtslagare, som säljer och monterar Velux. Han sa att det inte är några problem att installera själv (själv hade de inte tid förräns långt in på våren). Men han nämnde också att det är lite bökigare med duken när man har spåntak som jag.

Nu är ju spåntaket mitt kondensskydd, dvs det kan ta upp den fukt som blir där under. Duken skulle då på något sätt pillas under spånet ovanför fönstret. Alternativt sätta en plåt där. Har jag fattat det rätt att dukens och ev plåts funktion är att leda runt kondensvattnet så att det inte rinner in i konstruktionen utan förbi hålet och ner mot takfoten?

Någon som har ett kalastips att bjuda på hur jag ska säkerställa att det blir helt tätt?
 
Ingen som har lite koll på byggnadsteknik som kan svara på det här?
 
Jag har monterat ett 40 tal takfönster, dock ej i spåntak så jag vågar inte råda i något. Men jag tycker du kan slå en signal till Velux i Heslsingborg och prata med dem.
 
Bra tips. Jag ringde som du föreslog och fick veta att jag måste lägga en takpapp från nock och ner till fönstret eftersom duken ska under pappen. Vet du, eller någon annan, om jag sonika kan plocka av pannorna upp till nock. Vika duken över nock, låta rulla ner till det tänkat fönstret och sedan spika fast pappen. Det blir ju frågan om en, max två våder. Kommer spikarna utgöra en risk?
 
Jag hade nog hellre lagt en 1200mm bred oljehärdad board från nock och ner till takfönstret. Boarden hade jag fäst vid takstolarna.
Ovan fönstret hade jag först lagt en board som är kanske en meter hög, sen hade jag snedsågat nästa board och fäst avvattningsrännan under den. sen är det ju bara att mata på med board upp till nock.
 
Vill du utveckla lite varför? Vilka skulle fördelarna vara? Hur skulle du då göra vid nock, eller är det inte så viktigt att det sluter tätt längst upp?

Det har nog inte framgått men mitt tak är helt utan papp om det nu spelar ngn roll i sammanhanget. Jag är också osäker på om jag kan få plats med boarden under spikläkten som pannorna ligger på.
 
I helgen ska jag ev montera takfönstret (Velux). Jag har tittat på videos och jag har inte sett en enda där man vikt över takpappen över duken som kommer med fönstret. Är det inte praxis att göra det tro? Jag har ju som sagt inte takpapp alls på mitt tak, utan spånskivor (inte sågspån alltså utan de gamla hyvlade spånen). Jag börjar fundera på om det är lönt att riva bort pannorna till nock bara för detta!
 
Ifall ngn skull undra så är fönstret på plats nu. Det gick fint att montera. Jag plockade bort pannorna upp till nock, lade en papp som jag vek över nockbrädan och som sedan klämdes fast i avrinningsrännan enligt Velux instruktion. Eftersom läkten redan låg fick jag lägga pappen mellan den. Det hade säkert varit bra att ha lagt papp även på sidorna om fönstret, men det hade varit ett alltför stort ingrepp så jag nöjde mig med att det åtminstone täckte fönstrets bredd.

Här är lite bilder.


 
Ingen närbild på själva fönstermontaget?
 
Nej, det gick så fort att jag inte hann med några bilder. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.