Bara jag som tyckte detta var intressant?
 
Mitt påpekande gällde texten att
Man är inte tvungen att följa byggregler för badrum eller över huvud taget!
Och inte en generell anvisning vid ändringar.

För våtrum i småhus så är mitt råd att tala med ditt försäkringsbolag.
De kommer troligen att svara "Inget tätskikt=Ingen ersättning vid skada"

Att bygglagstiftningen bara gäller vid ombyggnad är felaktigt.
Bygglagstiftningen är inte bara BBR.
På Boverkets utmärkta hemsida ( http://www.boverket.se/Lag-ratt/ ) kan man man ladda ner alla författningar som gäller. De består av lagar, förordningar och föreskrifter.

Till exempel Lag (1994:847) om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk mm gäller även vid ändring. Se §2.

Den skrift som avser ändringar är BÄR.
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2007/allmanna_rad_om_andring_av_byggnad_BAR.pdf

Utöver ovanstående så kan även Miljöbalken och Arbetsmiljöverkets författningar komma ifråga vid byggnadsarbeten.
 
Redigerat:
Vad juristen sa var att bygglagstiftningen gäller vid sådana åtgärder som kräver bygganmälan. Många typer av ändringar kräver bygganmälan, men en total badrumsrenovering utan att ändra på stammarna är att betrakta som underhåll, detta enligt juristen (det är även logiskt eftersom det inte kräver bygganmälan).

t_erhngren, kan du vara lite mer specifik med vad du anser vara fel i det jag skriver istället för att rada upp en massa fakta som är helt okontroversiellt?

För de som inte insett vad detta får för konsekvenser, betänkt följande: vid försäljningar har vi alltid antagit att reglerna som man kan förutsätta ha följts när det gäller badrumsrenoveringar är de byggreler som gällde vid uppförandet. Detta stämmer alltså inte och den som köper ett hus från 60-talet med nyrenoverat badrum kan alltså inte förutsätta att badrummet är gjort enl nyare regelverk.

Detta tillsammans med rättsmål som visar att fackmannamässigt inte nödvändigtvis innefattar branschregler som vi i detta forum tagit för givet gör att mycket av det som blivit hävd i detta forum kanske inte är korrekt.
 
Vad juristen sa var att bygglagstiftningen gäller vid sådana åtgärder som kräver bygganmälan. Många typer av ändringar kräver bygganmälan, men en total badrumsrenovering utan att ändra på stammarna är att betrakta som underhåll, detta enligt juristen (det är även logiskt eftersom det inte kräver bygganmälan).
Men det är felaktigt. Vissa delar av bygglagstiftningen gäller även vid ändring och rivning.

t_erhngren, kan du vara lite mer specifik med vad du anser vara fel i det jag skriver istället för att rada upp en massa fakta som är helt okontroversiellt?
Till exempel att du skriver att man inte är tvungen att följa byggregler över huvud taget."
Man är inte tvungen att följa byggregler för badrum eller över huvud taget!
För de som inte insett vad detta får för konsekvenser, betänkt följande: vid försäljningar har vi alltid antagit att reglerna som man kan förutsätta ha följts när det gäller badrumsrenoveringar är de byggreler som gällde vid uppförandet. Detta stämmer alltså inte och den som köper ett hus från 60-talet med nyrenoverat badrum kan alltså inte förutsätta att badrummet är gjort enl nyare regelverk.
Helt rätt. Däremot ska säljaren upplysa om detta, då han gjort avsteg från vad som kan anses vara praxis vid tiden för renoveringen. För praxis kan anses råden i den BBR som gällde vid renoveringen. Bygglagstiftningen har ändrats genom åren, detta beror bl.a på att vi lär oss hur vi ska utföra vissa saker.
Min uppfattning är att det INTE är fackmässigt att inte montera tätskikt i ett badrum.
Skälet till detta är att i dag VET vi att man ska ha ett tätskikt där man plaskar med vatten, därför så BÖR vi göra det.

Som köpare till ett hus ska man inte förvänta sig någonting, man ska förvissa sig.
Detta står bl a i Jordabalken 4.19.


Detta tillsammans med rättsmål som visar att fackmannamässigt inte nödvändigtvis innefattar branschregler som vi i detta forum tagit för givet gör att mycket av det som blivit hävd i detta forum kanske inte är korrekt.
Helt rätt. Fackmässighet är att följa de montageanvisningar som finns för respektive produkt, samt att i övrigt utföra arbetet efter kontraktet och att följa de lagar vi har.
Jag tycker att ordet "Branschregler" är väldigt missvisade, då det inte är någonting annat än en anvisning för hur ett visst företag anser att man bör göra för att uppfylla BBR.
 
Redigerat:
t_ehrngren skrev:
Till exempel att du skriver att man inte är tvungen att följa byggregler över huvud taget.
Ja, ursäkta, jag menade att TS inte behöver följa nu gällande bygglagstiftning i sin gamla toalett i källaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.