BigR
Då IKEA och många andra lågprisare på LED inte presenterar så bra data på sina ljuskällor brukar jag aldrig befatta mig med dem. Jag tycker man skall som konsument (och vi som jobbar med ljus) ställa högre krav på att de redovisar noggrant ljusflöde, ljusnedgång, färg temperatur (karaktär på det vita ljuset, kallt eller varmt) samt sluta med att jämföra den mot glödlampan. Där du hänvisar säger den att den kan spara 70% mot glödljus. Sant, men det är också o relevant då det är lågenergi och andra ersättningslampor som man skall jämföra med.

Min erfarenhet när det gäller IKEA, Clasolsson och liknande är att de är billigare för de har sämre led. Jag tycker inte det är tillräcklig kvalitet på ljuset från deras produkter. För låga bin-tal m.m.
Vill man ha LED, lägg lite mer och få mycket bättre.
 
Vad kostar den?
 
BigR
Tiger79 skrev:
Vad kostar den?
99kr
 
Jag håller med beträffande IKEA. Tyvärr är nackdelarna (dålig produktinfo, inga reservdelar, okänd ljusminskning med tiden etc) för stora tycker jag.

Vad har ni andra för erfarenhet av Malmbergs LED-spottar? De ligger bra i pris, är seriöst specade men frågan är hur de håller?
 
BigR
Hittade lite bilder på nätet. Bra med denna är att den håller samma längd som halogener.
 
  • led1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • led2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • led3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • led4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • led5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O andra sidan så är de flesta GU10 LED i samma längd som halogenlampor.
 
BigR
Nja, de flesta jag har provat med högre effekt än 1,5W har antingen varit längre än 52mm eller haft utanpåliggande linser som gjort dom längre.
 
BigR skrev:
99kr

Tackar
 
BigR skrev:
Nja, de flesta jag har provat med högre effekt än 1,5W har antingen varit längre än 52mm eller haft utanpåliggande linser som gjort dom längre.
Vilka är det du har prövat?
 
BigR
Jacro skrev:
Vilka är det du har prövat?
Diverse modeller från CO, Kjell, Julas sortiment. Senast mätte jag upp utgående osram samt den nya modellen från Jula. Båda var för långa.
 
Kjelle har också lite nya GU 10. Med denna mängd lampor som dyker upp nu, kommer det också en del dåliga. Har några liknande den IKEA som visar här, som när jag skulle ta av den från hållaren, lossnade ovandelen från bottendelen, bottendelen blev sittande i hållaren, 2 trådar går från ovandelen till bottendelen, inte svårt att vrida av dessa, då man kanske inte ser in i armaturen. Kolla också så att lampan passar i armaturen, fick några där bottendelen var för kort, nådde inte in till kontakterna.

ps. lampan vars ovandel lossnade från underdelen, var gängade samman, lätt att montera tillbaka.ds

Jag köper inte längre några GU10 under 3W =för dåligt ljus, man får upp till 4.8 -- 6 W om där skall vara lite mening med dom
 
Redigerat:
BigR skrev:
Nja, de flesta jag har provat med högre effekt än 1,5W har antingen varit längre än 52mm eller haft utanpåliggande linser som gjort dom längre.
Man får leta, så hittar man, Kjelles 4.8W har samma längd som vanliga halogen. Även Kjelles med 48LED håller samma storlek.
 
BigR
saturnus skrev:
Man får leta, så hittar man, Kjelles 4.8W har samma längd som vanliga halogen. Även Kjelles med 48LED håller samma storlek.
Ja det har kommit en del nya modeller. Fast Kjelles 48-ledare har utanpåliggande prismor som ökar totallängden .

Har köpt en IKEA Ledare nu. Som vanligt bland billigare LED inte så varmt sken. Passar dock utmärkt i min armatur. Ljusstyrkan är okej för mitt ändamål. Men såklart är gamla 35W halogen både varmare och ljusstarkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.