Det här är väl kanske inte i rätt forum, men jag tänker att ni kanske har liknande "tänk" som vi när det gäller detaljerna..

Vi har satt in ett nytt kök - vilket efter mycket beslutsvånda blev ett snickeribyggt med furu i stommarna och ask i luckor mm. Dyrt blev det så vitvarorna fick vi kompromissa lite med, men det är valt och klart.
Nästa steg är färg. Vi vet att vi vill ha det grått, men vilken slags färg och vilken nyans? Vi har tillslut bestämt oss för att provmåla en linoljefärg och en äggoljetempera. Så vi får se var det hamnar på.
Golv är lagt - kilsågat grangolv.
Så nu går tankarna till kakel och skåpsbeslag. Jag söker runt här på forumet som en stolle och tittar på bilder av era fina kök och blir inte mycket klokare. Det är så svårt att föreställa sig hur det kommer att bli hemma hos oss! Vilket skåpshandtag kommer göra sig bäst? Ska man satsa på Eskilstuna kulturbeslags skålhandtag eller finns det andra lika fina eller ska man rentav bara köra knoppar? Ska man köpa Gysinges dyra kakel som är tjockt och har rejält fasade kanter? Eller kommer det bli helt ok med något billigare och vi slipper att leva på vatten och bröd och kan istället lägga pengarna på en fasad till stallet?

Tja, det är väl egentligen ett kärt problem men till slut blir man så trött på alla val man måste göra. Och det värsta är att när vi väl har valt handtag och kakel, då kommer nästa grej som ska beslutas.. :S

Vet inte riktigt vad jag ville komma med det här, men kom gärna med tips på var man kan hitta bra priser och hur ni har löst detaljer på budgetvis utan att känna att det blir alltför stor skillnad i utseende/kvalitet!
 
Vi har blandat ganska mycket, dyrare och mer gedigna lösningar och en del billiga. Generellt lägger jag helst pengarna på att ta hand om själva huset och på de gamla originaldelarna, på taket och stommen, de gamla dörrarna, verandan o.s.v. Nyinstallationer kan bli billigare lösningar ibland, dyrare ibland beroende på vad vi har råd med. Vi använde IKEAs porslinsknoppar i kombination med skålhandtag från Byggfabriken och IKEAs porslinsho i kombination med kran från Byggfabriken. Ser helt ok ut tycker jag.
 
Mina köksluckeknoppar har jag gjort själv :)
Jag använde mig av porslinsisolatorer, de finns i olika storlekar, sedan så hade jag smidda spikar som jag gängade så att de kunde användas som skruvar för att fästa knopparna. Riktikt rustikt blev det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.