Brabyggare.se har varit upp tidigare på forumen, men det har inte gett mig någon direkt bild av dem som företag.

Vad ska man tänka på när man använder sig av en kontaktförmedling av detta slag och vad är det framförallt hos byggföretaget man ska hålla ögonen öppna efter?

Vi ska totalrenovera ett badrum från golv till tak med omdragning av rör och flytta handfat, toalett m.m. Man vill ju hitta en bra hantverkare som tar helentreprenad och gör ett bra jobb.

På Brabyggare.se visar man under rubriken Certifieringar och branschoraganisationer upp ett märke som heter BKR på en del entreprenörer, vad är detta? Är det något man ska kolla efter och vad mer är bra att fråga efter? Referenser givetvis, men ska man begära papper på certifieringar, behörighet m.m.?

Tack!

Mvh
 
Det är inte så dumt att göra en UC eller liknande på firman du tänker anlita.
Kräv dessutom att totalentreprenören ansvarar för att alla underentreprenörer är certifierade inom sitt respektive ansvarsområde.
Gör klart för din huvudentreprenör att du betalar när han uppfyller alla krav i ert avtal, inklusive att visa upp gällande ansvarsförsäkring, behörighet och så vidare.
Var noga med att göra en bra/skriftlig beskrivning av vad ni vill ha, var ni vill ha det och hur ni vill ha det. Det brukar underlätta en hel del i kommunikationen i början.

Jag är själv hantverkare och tycker att detta är självklarheter om man är seriös.

Brabyggare har skärpt sig på sistone och även om där finns en del tvivelaktiga företag så rensar man faktiskt upp.
 
Tack för bra svar källarråttan!

Jag antar att det känns lite olustigt att ställa all dessa krav, det är lite osvenskt :)

Men det låter ju hur bra som helst, och man garderar upp sig lita i alla fall mot oseriösa företag och undviker förhoppningsvis kostsamma fel.

Men vems ansvar är det då om man har en konversation om hur jag vill ha det, och så gör hantverkaren på ett annat sätt? Är det hantverkaren som står för kostnaderna att fixa missförståndet? Eller finns det någon slags byggplan man kan rita upp innan för att undvika missförstånd?

Mvh
 
För att svara på din fråga om BKR märket, det bör betyda att firman är certifierad av BKR (Byggkeramiska rådet) som är en branschorganisation för plattsättarföretag. Om en certifierad firma gör jobbet så skall de utfärda ett kvalitetsbevis på ett BKR märkt protokoll. Det beviset anser vissa försäkringsbolag vara ett krav för att arbetet skall anses vara fackmannamässigt utfört. Var uppe senast i tråden om TV4 byggfuskprogram. Den mycket stora entrepenören Järntorget hade i efterhand förfalskat kvalitetsintyg med BKR logo.

Du bör kolla med BKR att firman verkligen är certifierad (finns en lista över certifierade firmor på bkr.se). Det är vanligt med firmor som falskeligen hävdar att de är cerifierade.

Sedan bör man själv undersöka hur rätt utförande skall se ut, reglerna som skall följas finns att ladda ned från bkr.se. Bara för att firman är certifierad så är det inte säkert att de gör jobbet i enlighet med reglerna.

Jag har lagt ut en förfrågan på Bra byggare en gång, jag fick över tiden drygt 20 svar på min förfrågan, gick vidare och diskuterade med 4 elelr 5 firmor. De var med något undantag inte direkt dåliga eller uppenbart oseriösa. Men jag fick inte bra vibbar med någon av firmorna. Valde hantverkare efter goda referenser istället.

En kollega försökte anlita en elektriker via bra byggare. I sista stund begärde han att få se behörighetsbeviset (på min inrådan). Elfirman saknade behörighet. Det var en kille som nyligen hade slutat hos ett större installationsföretag och startat eget, men han saknade behörighet, och verkade inte ens förstå att det han sysslade med då är kriminellt.

Så man skall inte se en registrering hos bra byggare som en kvalitetsstämpel, man bör kontrollera referenser, och kollla allt som hantverkaren säger, även om den kommer från brabyggare.
 
Man ska vara uppmärksam på att det inte är någon kvalitetsstämpel att företaget ligger anslutet till Brabyggare.se. Du måste själv kolla upp alla hantverkare ordentligt, som via dem dyker upp hos dig. Det är inte mer träffsäkert än att ta en hantverkare från telefonkatalogen, dvs det kan vara vem som helst. När vi har tagit hit hantverkare från Brabyggare så har de flesta varit utländska hantverkare som har dykt upp här.
 
Hmm, ja man blir ju lite mörkrädd när man inser att de totalt har överhanden vad gäller regler och metoder...

Vi har en jättbra byggare på referens, men han är inte ledig förän april, maj nån gång... Med rätt företag kan man ju såklart vänta, men det skadar ju inte att kolla runt lite :)

Ska kolla upp med BKR som ni tipsade, samt även med försäkringsbolagen de uppgett.

Tack för tipsen! Antar att det är ett tag kvar tills förmedlingstjänster som brabyggare.se är helt "pålitiga" :)
 
echX skrev:
Vi har en jättbra byggare på referens, men han är inte ledig förän april, maj nån gång... Med rätt företag kan man ju såklart vänta, men det skadar ju inte att kolla runt lite :)
Om jag hade det skulle jag vänta till april, maj skulle aldrig riskera nåt för att tjäna in några månader.
 
Jag håller med Jan-Å. Vi fick flera bra rekommendationer på en firma som skulle grovplanera vårt tomt och vi väntade ett halvår på att de skulle ha tid, men vi blev fantastiskt nöjda och ser fram emot när de ska fixa finplaneringen senare i år. Har man hittat en firma som verkar bra så är det inte värt att chansa att komma igång några månader tidigare om man nu absolut inte måste av någon anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.