Den fyra år gamla dammsugaren har på sistone haft problem med att "klämma åt" sladden, så den rullar in sig automatiskt med jämna mellanrum. (Inte så smidigt när man dammsuger.)

Men idag blev det ännu värre, sladden trasslade dessutom till sig inne i "sladdvindan", som ett garnnystan. Smått sur drog jag i sladden för att försöka få ut den igen, men tyvärr var jag starkare än sladden. Så nu har vi en sladdlös dammsugare.

Är det möjligt att byta sladdvinda i en modernare dammsugare? (Electrolux Ultrasilencer Z3382) Kan man göra det själv eller måste man lämna in den till någon med specialverktyg?

Det ser f*n inte lätt ut att skruva isär dammsugaren. Eller så monterar jag på en ny stickpropp på tåten som sticker ut, och kör med en 10 meters skarvsladd.
 
  • Älska
blomknopp
  • Laddar…
Electrolux har en webshop för reservdelar, där finns sprängskisser på apparaten som kanske ger en fingervisning om hur den gåt att få isär också.

Jag vet inte om den har reservdelar till dammsugare, min erfarenhet gäller vitvaror.

Men deras servicenivå är lysande du har reservdelen efter 2 dagar.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Tack för tipset. Sladdvindan finns att beställa, till priset av 375 kr - överkomligt.

Jag hittade även sprängskissen. Det är dock inte helt tydligt hur man öppnar maskinen. Fast de på "min" reservdelsaffär brukar vara väldigt hjälpsamma med tips.
 
Har haft isär en av "de där" men inte just denna modellen och bl.a bytt en motor. Det är inget svårt, men det kan finnas dolda skruvar under t.ex. plastbiten vid hastighetsreglaget och vissa plasthakar.
Så rådet är att inte använda stor kraft när det sitter fast, utan ta lite tid och klura, gärna med hjälp av sprängskiss.
Gällande sladdvindan så brukar det sitta någon form av "filtring" på en plastbit som ska bromsa slangen och när den slits brukar den börja stöka och inte låsa slangen. En viss person (kan aldrig vara jag) tog bort den då den såg ut som en dammtuss...........
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
Jo, jag tog en närmare koll på dammsugaren sent igår. Hittade skruvar här och där som jag ska ge mig på någon kväll då jag har lite tid. Just nu är huset nydammsuget och eftersom granen är ute så behövs dammsugaren inte lika ofta längre.

Förra dammsugaren höll i 13 år, men då sladden släppta ifrån vindan gick den inte att öppna alls. Bytte då till Electrolux i ren protest.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Dammsugaren är nu fixad. Jag öppnade maskinen, trasslade upp sladden och kapade yttersta halvmetern, satte på en ny stickpropp och monterade ihop.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Tar man lite tid på sig och tänker till att det kan finnas en dold skruv eller plasthake, före man tar till "våld", så löser det sig. Men sladdvindor kan man få trixa lite med innan man får dem att rulla på bra.
När jag plockat isär Laptops så har jag tagit foton och sedan skrivit ut bilder. Sedan sätter jag fast skruvar med mera så jag vet att hur det ska sitta och även kablar.
 
AndersS skrev:
När jag plockat isär Laptops så har jag tagit foton och sedan skrivit ut bilder.
Bra tips! Skriva ut behöver man kanske inte, men att ha några bilder kan underlätta oerhört när man sitter där med en hög av delar och inser att minnet inte är vad det borde vara :blushing: Gjorde så sist jag renoverade en blandare och det hade jag nytta av d^_^b
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Bra tips! Skriva ut behöver man kanske inte, men att ha några bilder kan underlätta oerhört när man sitter där med en hög av delar och inser att minnet inte är vad det borde vara :blushing: Gjorde så sist jag renoverade en blandare och det hade jag nytta av d^_^b
Är det mycket småskruvar av olika sorter så trycker jag fast dem, genom papperet, på bilderna, på den plats de ska sitta och man kan även numrera vissa moment på bilderna i vilken ordning man plockade bort dem. Innan jag började göra på detta sättet så var det inte helt ovanligt att man upptäckte att det måste smugit sig in en extra skruv, etc, som nu inte hade någon plats utan blev "reservdel".;)
 
Mobilkameran är mitt universalverktyg. Använder den jämt för att fota byggprylar hemma innan jag åker till affären, eller tvärtemot. Även ritningar/manualer, tidtabeller, kartor osv.
 
Uppföljning:
Den metern som försvann av sladden visade sig behövas mer än jag trodde. Nu måste jag byta uttag halvvägs ner för trappan. För övrigt fungerar maskinen bra.
 
Tänka bara på att det inte är ok att montera en ny stickpropp där den gamla stickproppen suttit. Den hade nämligen svetsad dragavlastning. Kan vara bra och tänka på!
 
Har du några fler tips på hur man öppnar en Electrolux-dammsugare? Jag har lyckats hitta sex skruvar men kommer inte längre...
 
Sök här http://shop.electrolux.se/index.html i den blågröna rutan där det står "Ange din Produktnummer* för att hitta rätt delar och för att även se sprängskisser". Så får du fram en sprängskiss på maskinen.
//Tobben
 
jarlh jarlh skrev:
Den fyra år gamla dammsugaren har på sistone haft problem med att "klämma åt" sladden, så den rullar in sig automatiskt med jämna mellanrum. (Inte så smidigt när man dammsuger.)

Men idag blev det ännu värre, sladden trasslade dessutom till sig inne i "sladdvindan", som ett garnnystan. Smått sur drog jag i sladden för att försöka få ut den igen, men tyvärr var jag starkare än sladden. Så nu har vi en sladdlös dammsugare.

Är det möjligt att byta sladdvinda i en modernare dammsugare? (Electrolux Ultrasilencer Z3382) Kan man göra det själv eller måste man lämna in den till någon med specialverktyg?

Det ser f*n inte lätt ut att skruva isär dammsugaren. Eller så monterar jag på en ny stickpropp på tåten som sticker ut, och kör med en 10 meters skarvsladd.
Jag har samma mskin och samma problem. Vindan fungerar inte och det är jobbigt när man är van vid funktionen. Jag har ingen aning var man lämnar in för lagning.
Tänkte nu...man kanske kan ringa Elektrolux?
Såg nu på Elektrolux.se, det går att beställa hem fjäder 42 skr eller sladdvinda plus annat men vem byter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.