Hej på er!

Jag och min fru håller på att söka förhandsbesked om vi får bygga ett hus ute på landet där en tomt är tänkt att styckas av från en större gård. Tomten ligger på en bit åker. Berörda grannar har vi pratat med och alla är positiva, vilket naturligtvis känns bra.

Dessvärre har snön vräkt ner i Småland vilket enligt kommunen hindrar dem från "att göra en rättvis bedömning i ett snötäckt landskap". Att snö hindrar dem från att se själva marken förstår jag, men landskapet förändras ju inte så där värst mycket av snön. Snö brukar ju komma varje vinter, om än inte i dessa mängder som i år.

Är det någon här på forumet som har varit utför något liknande och har något bra tips?

Spontant känns det surt att behöva vänta tills snön smält bort, det kan ju dröja tills april innan snön är väck. Då är vi uppe i 6 månaders väntan!

Med vänlig hälsning
BearA
 
Har aldrig hört talas om att de åker ut och tittar på plats för ett förhandsbesked. Lämnade du in väldigt detaljerade ritningar?
 
Klart de tittar på plats inför ett förhandsbesked. Iaf här omkring.
 
Tackar för svaren!

pbengtsson: Angående ritning: Det som lämnades in var utdrag från ekonomisk karta med tomten inritad samt husets samt avloppets tänkta placering på tomten.

De åker ut till den aktuella platsen och gör en bedömning. Men att snön ska vara ett hinder låter märkligt, så länge man kan ta sig fram till den tänkta tomten så ser man ju hur landskapet ser ut.
 
BearA skrev:
Tackar för svaren!

pbengtsson: Angående ritning: Det som lämnades in var utdrag från ekonomisk karta med tomten inritad samt husets samt avloppets tänkta placering på tomten.

De åker ut till den aktuella platsen och gör en bedömning. Men att snön ska vara ett hinder låter märkligt, så länge man kan ta sig fram till den tänkta tomten så ser man ju hur landskapet ser ut.
Det kan ju vara så att dom har gjort så någon gång förut när det varit mycket snö o då insett på våren att dom gjort något fel.
Så då garderar dom sig hellre o väntar än att bevilja det på en gång.
 
Så länge snön inte når över ögonhöjd borde de väl kunna inspektera...
 
Jag kan ändå ha viss förståelse om de inte har någon kännedom alls om området sedan innan. Med så mycket snö som vi har nu så kan man ju inte skilja åker från betesmark eller äng och inte urskilja ex åkerholmar o dyl. Många kommunder har ju i sin översiktsplan att odlingsbar mark inte får tas i anspråk etc.

Samtidigt har jag förståelse för att du tycker att det är tråkigt att vänta också... :)
 
Går det inte att skotta av tomten då? Borde väl finnas nån bonde med traktor i närheten om det är på landet?
 
Haha, ja, det skulle vara om det är en fotbollsplan som TS köpt sig. ;) De flesta tomter är inte sådana att de med lätthet skottas av, ens med traktor. :)
 
Nä, men den var ju ute på en åker tyckte jag det stod... Och man odlar väl inte i skidbackar och bland träden? :)
 
Pratade med kommunens bygglovshanteringsavdelning (eller vad det nu heter) idag ang vårt förhandsbesked (som ska upp 20 januari, håll tummarna) och passade då på att fråga om ett annat förhandsbesked som ligger inne för handläggning (dagisförälder, därför jag visste om det). Long story short så sa i alla fall handläggaren att det ärendet inte kunde hanteras förrän snön hade smält bort eftersom man annars inte kunde göra en rättvis bedömning av marken och förhållandena däromkring. Så det är tydligen inte helt ovanligt i alla fall.
 
Tack för alla svar!

Jag ska höra med kommun om det duger att skotta av tomten. Åkern är förhållandevis platt på den aktuella platsen och inga rösen finns att ta hänsyn till!

Lite mildare nu, kanske snön åker undan fort i år :D!!!
 
BearA skrev:
Tackar för svaren!

pbengtsson: Angående ritning: Det som lämnades in var utdrag från ekonomisk karta med tomten inritad samt husets samt avloppets tänkta placering på tomten.

De åker ut till den aktuella platsen och gör en bedömning. Men att snön ska vara ett hinder låter märkligt, så länge man kan ta sig fram till den tänkta tomten så ser man ju hur landskapet ser ut.
Låter som du säger märkligt. Det är ju omgivningarna som är intressanta, inte hur själva marken ser ut 50 cm under snötäcket. Det enda jag kan tänka mig är att avlopps och vägfrågorna som kanske blir lite problematiska, men det kanske finns några vanliga bilder från när det inte är snö som kan hjälpa dem?

Sen är det ju kommunen vi talar om. Du kanske kan trycka på lite och få dem att behandla ärendet ändå.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.